REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać w deklaracji VAT-7/VAT-7K zakup kas fiskalnych nabytych od 1 maja 2019 r.

Jak rozliczać w deklaracji VAT-7/VAT-7K zakup kas fiskalnych nabytych od 1 maja 2019 r.
Jak rozliczać w deklaracji VAT-7/VAT-7K zakup kas fiskalnych nabytych od 1 maja 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Aby zachęcić podatników do terminowego rozpoczynania ewidencji na kasie rejestrującej, ustawodawca przewiduje ulgę na jej zakup. Jednak w przypadku kas nabytych od 1 maja 2019 r. ulga przysługuje tylko na zakup kas online. Ustawodawca, ograniczając prawo do ulgi tylko do jednego rodzaju kas, jednocześnie ułatwił zasady jej uzyskiwania. Natomiast w opublikowanych 31 maja 2019 r. objaśnieniach do deklaracji VAT-7/VAT-7K wskazano, jak po zmianach rozliczać ulgę w deklaracjach.

O tym, jakie zasady ubiegania się o ulgę stosujemy, decyduje data zakupu kasy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasady rozliczania ulgi na zakup kas

Rodzaj kasy

Zakupione do 30 kwietnia 2019 r.

Zakupione od 1 maja 2019 r.

REKLAMA

Kasa z papierowym zapisem kopii

Ulga na zakup przysługuje, ale jest rozliczana na starych zasadach

Ulga na zakup nie przysługuje

Kasa z elektronicznym zapisem kopii

Ulga na zakup nie przysługuje

Kasa online

Ulga na zakup przysługuje i jest rozliczana na nowych zasadach

Ulga na zakup kas online jest również limitowana. Odliczona lub zwrócona w ramach tej ulgi może być kwota wydatkowana na zakup każdej z kas rejestrujących zakupionych w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Należy podkreślić, że wysokość ulgi na zakup kas jest ustalana na podstawie jej ceny netto (ceny zakupu bez podatku). Kwota podatku zapłacona przy zakupie kas rejestrujących uprawniających do ulgi na zakup kas jest rozliczana na zasadach ogólnych.

Polecamy: Najnowsze zmiany w VAT. Sprawdź!

Polecamy: Praktyczny przewodnik po zmianach w VAT. Sprawdź!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: AKADEMIA VAT z Radosławem Kowalskim (od 30 sierpnia do 10 września) – Cykl 3 webinariów: 8 wybranych zmian w VAT - praktyczny przegląd dla księgowych, Split payment, Biała lista podatników VAT

Aby jednak to odliczenie było możliwe, konieczne jest łączne spełnienie warunków. Zostały one określone w § 2 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas. Podatnik jest zobowiązany do:

1) rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia Prezesa GUM, że kasa ta spełnia funkcje i wymagania techniczne dla kas rejestrujących online,

2) posiadania faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot na zakup każdej z tych kas przysługuje, gdy zostanie spełniony dodatkowy warunek. Podatnik musi rozpocząć prowadzenie ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji.

Gdy występujemy o ulgę na zakup kasy, nie mamy obowiązku składania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania.

Sposób rozliczenia ulgi na zakup kasy rejestrującej zależy od tego, jak kończy się rozliczenie w deklaracji VAT. Kwoty ulgi nie wykazujemy w JPK_VAT.

Odliczenia ulgi można dokonać w deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Podatnik był zobowiązany rozpocząć ewidencjonowanie od czerwca br. W maju zakupił kasę online. Dlatego ulgę na zakup może wykazać najwcześniej w rozliczeniu za czerwiec lub dowolny następny okres, gdyż rozpoczął ewidencjonowanie od 1 czerwca.

1. Rozliczenie kończy się nadwyżką podatku należnego nad podatkiem naliczonym (kwota do wpłaty)

Kwota przysługującej ulgi podlega odliczeniu od podatku należnego gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym niższa od kwoty podatku należnego. Nowe brzmienie art. 111 ust. 4 ustawy o VAT sugeruje, że obecnie o sposobie rozliczenia ulgi będzie decydować wysokość kwoty podatku należnego (poz. 41 deklaracji), a nie - jak było do tej pory - kwota nadwyżki podatku należnego nad naliczonym.

Jednak z nowych objaśnień do deklaracji VAT-7/VAT-7K (opublikowanych 31 maja br.) wynika, że zasady te nie uległy zmianie. Nadal o rozliczeniu ulgi będzie decydować wysokość nadwyżki podatku należnego nad naliczonym.

Dlatego gdy przysługująca kwota ulgi na zakup kasy będzie:

  • mniejsza lub równa nadwyżce podatku należnego nad naliczonym, to całą kwotę należy wpisać w poz. 52 deklaracji VAT-7/VAT-7K; kwota ulgi zmniejsza kwotę VAT do wpłaty;

Podatnik wystąpił w deklaracji za lipiec o zwrot ulgi na zakup kas online. Przysługuje mu ulga w wysokości 3500 zł (na 5 kas rejestrujących). W deklaracji za lipiec wystąpiła nadwyżka podatku należnego nad naliczonym w wysokości 15 000 zł. Dlatego podatnik wykazuje całą ulgę w poz. 52, a w poz. 54 (Kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego) kwotę 11 500 zł (15 000 zł - 3500 zł).

  • wyższa od nadwyżki podatku należnego nad naliczonym, to do jej wysokości wpisujemy kwotę ulgi w poz. 52 deklaracji, a pozostałą część w poz. 55, a następnie wpisujemy do zwrotu lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy; nieodliczona kwota może podlegać rownież odliczeniu za następne okresy rozliczeniowe.

Podatnik wystąpił w deklaracji za lipiec o zwrot ulgi na zakup kas online. Przysługuje mu ulga w wysokości 3500 zł (na 5 kas rejestrujących). W deklaracji za lipiec wystąpiła nadwyżka podatku należnego nad naliczonym w wysokości 1500 zł. Dlatego podatnik w poz. 52 może wpisać tylko kwotę 1500 zł. Pozostałe 2000 zł wpisuje w poz. 55 oraz w poz. 56, 57, 60. Kwota 2000 zł została wykazana do zwrotu w terminie 60 dni.

2. Rozliczenie kończy się nadwyżką podatku naliczonego nad należnym (kwota do zwrotu lub przeniesienia na następny okres rozliczeniowy)

Teraz rozpatrzmy drugi przypadek, gdy z rozliczenia w deklaracji VAT-7 wynika nadwyżka podatku naliczonego nad należnym. Wtedy kwota ulgi na zakup kasy przysługuje do zwrotu lub do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy. Wpisujemy ją w poz. 55 deklaracji VAT-7, VAT-7K.

Według nowych zasad do zwrotu lub przeniesienia możemy wykazać całą przysługującą kwotę ulgi. Wcześniejsze obowiązujące przepisy limitowały kwotę ulgi do zwrotu w danym okresie rozliczeniowym (25% dla rozliczających się miesięcznie i 50% dla rozliczających się kwartalnie).

Kwota z poz. 55 deklaracji VAT-7, VAT-7K zwiększa różnicę między VAT naliczonym i należnym, którą należy wykazać w poz. 56 deklaracji VAT-7, VAT-7K.

Powstałą nadwyżkę podatnik może rozdysponować według własnego wyboru, tj. wykazując:

  • jako kwotę do zwrotu,
  • jako kwotę do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
  • w części do zwrotu, a w części jako kwotę do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Spółka, która składa deklarację VAT-7, w deklaracji za sierpień wykazała następujące rozliczenie:
VAT należny - 18 860 zł,
● VAT naliczony - 28 290 zł,
● ulga na zakup dwóch kas - 1400 zł.

W poz. 55 spółka wpisuje 1400 zł, a w poz. 56 - 10 830 zł. Kwotę tę powtarza w poz. 57 i 60, ponieważ wystąpi o zwrot całej nadwyżki.


3. Korzystanie z ulgi na zakup kas przez podatników niebędących czynnymi podatnikami VAT

Z ulgi na zakup kas mogą również korzystać podatnicy niebędący czynnymi podatnikami VAT, tj. podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego oraz wykonujący wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od podatku. Kwota ulgi na zakup kas jest takim podatnikom zwracana na rachunek bankowy (art. 111 ust. 5 ustawy o VAT). W przypadku tych podatników określono obecnie termin, kiedy można złożyć wniosek. Należy to zrobić w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Uwaga
Podatnik zwolniony z VAT może złożyć wniosek o zwrot ulgi w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Aby otrzymać zwrot, podatnicy ci muszą spełnić wskazane warunki tak jak podatnicy czynni, a ponadto wystąpić z wnioskiem o zwrot do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego (§ 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ulgi na zakup kas).

Wniosek ten powinien zawierać:

  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika,
  • dane adresowe podatnika
  • numer NIP,
  • w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą,
  • numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.

Do wniosku należy dołączyć:

1) kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup,

2) kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży,

3) w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami - kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.

Podatnicy spełniający warunki do uzyskania ulgi na zakup kas, którzy złożą prawidłowy wniosek ze wszystkimi wymaganymi załącznikami, powinni otrzymać zwrot kwoty ulgi na zakup kas w terminie 25 dni od daty złożenia wniosku (art. 111 ust. 5 ustawy o VAT).

Podstawa prawna:

  • § 2, 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika - Dz.U. z 2019 r. poz. 820

  • art. 111 ust. 4 i 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 1018

Joanna Dmowska, ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA