REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu po zakończeniu leasingu – rozliczenie PIT

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Sprzedaż samochodu po zakończeniu leasingu – rozliczenie PIT
Sprzedaż samochodu po zakończeniu leasingu – rozliczenie PIT

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli samochód wykupiony po zakończeniu umowy leasingu (do majątku prywatnego przedsiębiorcy) nie będzie stanowił składnika majątku w prowadzonej działalności gospodarczej - to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej. Sprzedaż takiego samochodu należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli do odpłatnego zbycia rzeczy. W takiej sytuacji przychód podatkowy nie powstanie (co oznacza też brak podatku), jeżeli zbycie samochodu będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie (tj. wykup z leasingu).

Tak zinterpretował stan faktyczny i przepisy ustawy o PIT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej 22 listopada 2019 r. interpretacji indywidualnej (sygn. 0115-KDIT2-3.4011.451.2019.6.KP).

REKLAMA

Autopromocja

Wykup samochodu po zakończeniu umowy leasingu

Wniosek został złożony w październiku 2019 roku. Wnioskodawca chciał uzyskać potwierdzenie, że ma możliwość sprzedaży pojazdu osobowego bez dodatkowego obciążenia podatkiem dochodowym. Sytuacja faktyczna wyglądała następująco:

Wnioskodawca to przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG. Podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i prowadzi księgowość w formie księgi przychodów i rozchodów, opodatkowaną według skali podatkowej. Podmiot gospodarczy jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównymi przedmiotami działalności są: pośredniczenie w umowach ubezpieczeniowych oraz działalność pozostałych agencji transportowych. W 2015 roku przedsiębiorca zawarł umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego na 48 miesięcy, przewidującą możliwość wykupu go. W okresie leasingu przedsiębiorca odliczał VAT oraz kwalifikował z tytułu faktur koszty uzyskania przychodów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. W 2019 roku leasing został zakończony, została również wystawiona faktura końcowa na wykup pojazdu. Wnioskodawca nie planuje jednak wykorzystywać dalej samochodu do celów prowadzonej działalności gospodarczej, dlatego faktura wykupu nie została zakwalifikowana do kosztów podatkowych, ani ewidencji środków trwałych, nie został również odliczony VAT. Wnioskodawca po okresie 6 miesięcy planuje sprzedać samochód.

Na tle tego stanu faktycznego, podatnik, który wykupił samochód osobisty na cele prywatne, chciał upewnić się co do swoich obowiązków podatkowych i zadał pytanie: czy sprzedaż samochodu wykupionego po zakończeniu leasingu operacyjnego do majątku prywatnego (nie wprowadzonego do środków trwałych działalności) po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jego nabycie (wykup) - spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym?

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: INFORLEX Biznes

Stanowisko wnioskodawcy

Wnioskodawca w swoim wniosku wskazał pogląd, że po dokonaniu wykupu pojazdu z leasingu stanie się od składnikiem majątku prywatnego wnioskodawcy, a co za tym idzie nie będzie już składnikiem majątku prowadzonej działalności gospodarczej. Z tego powodu, jeżeli następnie pojazd zostanie sprzedany, będzie to dla Wnioskodawcy przychód ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. D, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (czyli - odpłatne zbycie innych rzeczy). Z drugiej więc strony, według Wnioskodawcy takiego przychodu nie można kwalifikować więc, jako przychodu z działalności gospodarczej, ponieważ według niego nie stanowi źródła przychodów odpłatne zbycie rzeczy ruchomych poza działalnością gospodarczą, jeśli następuje po upływie pół roku licząc od miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Stanowisko organu – zgoda z wnioskodawcą

Dyrektor Krajowej Informacji podatkowej przychylił się do stanowiska podatnika. W swojej ocenie podkreślił wagę szczególnie kilku przepisów prawa podatkowego, w tym - w szczególności ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej zwana „ustawą o PIT”) i omawiając szeroko art. 10 ust. 1, art. 14 ust. 2 podkreślił, że jeżeli faktycznie pojazd nie będzie stanowił majątku w prowadzonej działalności (art. 14 ust. 2 pkt. 1 ustawy o PIT), to przy przedstawionym stanie faktycznym przychód uzyskany z jego sprzedaży, nie będzie stanowił przychodu z tytułu prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej.

Oznacza to w dużym uproszczeniu, że przedsiębiorcy, którzy prowadzą swoje indywidualne działalności gospodarcze, zaczynają mieć otwartą furtkę do odliczania podatków z tytułu leasingu pojazdu, następnie przekazania go na cele prywatne (poprzez wykup jako osoba prywatna), a następnie – sprzedaży, jako osoba prywatna, bez dodatkowego podatku. Należy jednak pamiętać, że interpretacja indywidualna powinna być dopasowana do każdej sytuacji oddzielnie i nie wiąże z założenia innych organów. Dodatkowo, warto śledzić też interpretacje w zakresie podatku VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy NBP spadną w II połowie 2025 r. Ile wyniesie rata kredytu po obniżce o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Banki już zaczęły cięcia. Jak wzrośnie zdolność kredytowa?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

REKLAMA

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

Co to jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszenie, czy także remont?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

REKLAMA