Rozszerzenie pakietu paliwowego - więcej firm zapłaci VAT

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
rozwiń więcej
Pakiet paliwowy uderzy w kolejne branże /shutterstock.com / www.shutterstock.com
Firmy przywożące do Polski produkty podobne do tradycyjnych paliw, ale przeznaczone np. do wytwarzania smarów, wyrobów chemii budowlanej czy kosmetyków, będą musiały płacić VAT w ciągu pięciu dni. W praktyce oznacza to rozszerzenie pakietu paliwowego na prawie 2 tys. podmiotów.

Będą też musieli uzyskać specjalną koncesję.

Autopromocja

Zmiany w pakietach: paliwowym i energetycznym przewiduje projekt nowelizacji VAT, akcyzy, ordynacji podatkowej i prawa energetycznego. Mogą one zrewolucjonizować zasady przywozu do kraju paliw i produktów chemicznych.

Projekt zakłada niewielką na pozór zmianę definicji. Pakietem paliwowym mają być objęte nie tylko paliwa silnikowe przywożone z UE do Polski, ale generalnie wszystkie paliwa ciekłe w rozumieniu Prawa energetycznego (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 220 ze zm.), nawet jeśli sam obrót nimi nie wymagał dotychczas uzyskania koncesji.

W praktyce oznacza to rozszerzenie pakietu na prawie 2 tys. podmiotów – szacują eksperci.

Co więcej, część z nich może zostać zmuszona do uzyskania kosztownej koncesji, która wymaga złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln zł.

– Mniejsze firmy (np. z obrotami 20 mln zł) nie będą mogły sobie pozwolić na złożenie tak wysokiego zabezpieczenia – przewiduje Krzysztof Rutkowski, radca prawny, doradca podatkowy i partner w KDCP.

Szersza definicja

Paweł Kaczmarek, ekspert z Grant Thornton, przypomina, że przyspieszony VAT (płacony w ciągu pięciu dni od przywozu) miał być skierowany przeciwko tym, którzy uchylają się od płacenia podatku, handlując paliwem do napędu np. samochodów. Dlatego dziś są nim objęte paliwa silnikowe sprowadzane z UE, na które trzeba mieć koncesję.

– Pakiet nie dotyczy dziś produktów dla branży chemicznej, takich jak różnego rodzaju nafty, heksany, a także np. oleje smarowe – tłumaczy Krzysztof Rutkowski. To się zmieni.

– Pakiet obejmie też firmy sprowadzające gaz wykorzystywany w kosmetykach (np. dezodorantach) – tłumaczy Paweł Kaczmarek.

Bez względu na przeznaczenie

Kolejna istotna nowość dotyczy przeznaczenia nabytych paliw, ciekłych. Zgodnie z projektem, przestanie ono mieć znaczenie.

– Po wejściu w życie nowelizacji stracą więc aktualność orzeczenia sądów administracyjnych, w których wskazywano, że pakiet paliwowy dotyczy wyłącznie paliw silnikowych, przeznaczonych do napędu silników – tłumaczy Jacek Matarewicz, adwokat i doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg Tomczykowski.

Przypomina, że tak orzekały np. wojewódzkie sądy administracyjne: w Szczecinie (sygn. akt I SA/Sz 317/17), w Gdańsku (sygn. akt I SA/Gd 262/17), w Gliwicach (sygn. akt III SA/Gl 983/17). Wszystkie te wyroki są na razie nieprawomocne.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Po zmianach pakiet obejmie także paliwa ciekłe używane do produkcji, ponieważ o zaliczeniu danego produktu do paliw ciekłych będzie decydowało to, czy:

- będzie go można zaliczyć do towarów oznaczonych kodem CN wskazanym w rozporządzeniu ministra energii oraz

- czy jest nośnikiem energii wymienionym w prawie energetycznym (zmieniany art. 3 pkt 3b prawa energetycznego).

Bałagan z koncesjami

Projekt przewiduje zmiany nie tylko w VAT i prawie energetycznym, ale również w akcyzie. – One również są rewolucyjne – komentuje Krzysztof Rutkowski. Przypomina, że obecnie w akcyzie mamy podział wszystkich paliw ciekłych na paliwa:

- objęte obowiązkiem koncesyjnym (towary bardziej wrażliwe, jak oleje napędowe, gaz płynny LPG, benzyny, oleje opałowe itp.) oraz

- nieobjęte obowiązkiem koncesyjnym (mniej wrażliwe, jak benzyny specjalne, nafty, oleje smarowe itp.).

Dotychczas pakiet paliwowy w zakresie akcyzy obejmował jedynie produkty, na które trzeba było mieć koncesję. Teraz będzie obejmował wszystkie paliwa.


Jak wyjaśnia Krzysztof Rutkowski, jest duże ryzyko, że sprowadzanie produktów mniej wrażliwych na rzecz innych podmiotów będzie wymagało uzyskania koncesji OPZ (na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą), z czym wiąże się konieczność złożenia zabezpieczenia majątkowego w wysokości 10 mln zł.

– Jeśli projekt się nie zmieni, to będzie to prowadziło do absurdu, ponieważ przepisy podatkowe wymuszą posiadanie takiej koncesji na produkty mniej wrażliwe, mimo że nie będą jej wymagać regulacje dotyczące koncesji– mówi Rutkowski.

Jego zdaniem, o ile uzasadnione jest nałożenie takiego nowego obowiązku np. na paliwa wykorzystywane do celów smarowych, o tyle rozciąganie go na podmioty niemające żadnego związku z sektorem paliwowym jest dyskusyjne.

Ekspert zapewnia, że w takich branżach, jak kosmetyczna czy produkującej specjalistyczne surowce chemiczne nie dochodzi do wyłudzeń VAT i akcyzy.

Uprzywilejowane podmioty

Projekt zakłada, że nowi podatnicy handlujący paliwami nie będą mogli przez pierwszy rok złożyć kaucji gwarancyjnej w VAT.

– Jeżeli zmiany mają pomóc w zwalczaniu oszustw paliwowych, to oczywiście popieram każde nowe regulacje chroniące uczciwy biznes. Nie mogą to być jednak regulacje prowadzące do zmonopolizowania polskiego rynku paliw przez rodzime podmioty – komentuje Jacek Matarewicz. Jego zdaniem do tego prowadzi zmiana w zakresie kaucji gwarancyjnej.

– Krajowi, funkcjonujący na rynku podatnicy VAT będą w pozycji uprzywilejowanej w stosunku do podatników VAT z innych krajów UE – przewiduje ekspert. ⒸⓅ

Łukasz Zalewski

Etap legislacyjny

Projekt nowelizacji VAT i innych ustaw (akcyzy, prawa energetycznego i ordynacji podatkowej) – zakończyły się konsultacje społeczne

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...