Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży lokalu

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
rozwiń więcej
Obowiązek podatkowy VAT - sprzedaż lokalu
Na gruncie prawa cywilnego do sprzedaży nieruchomości dojdzie, gdy spełnione zostaną pewne warunki. Wśród nich wskazać można na formę zawarcia umowy – sprzedaż nieruchomości musi być dokumentowana aktem notarialnym. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dokonując opodatkowania sprzedaży odchodzą jednak od ujęcia cywilistycznego jako kluczowego przy definiowaniu dokonanej dostawy. Może więc zdarzyć się i tak, że jeszcze przed zawarciem aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości powstanie obowiązek w podatku od towarów i usług.

Odpłatna dostawa lokalu jest opodatkowana VAT stosownie do przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Autopromocja

Podatnicy wykonując czynności polegające na dostawie lokalu powinni je opodatkować w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Przepisy art. 19 ustawy o VAT określają zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. I tak:

Podstawowa zasada określona w art.19 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi.

VAT przy sprzedaży nieruchomości

W myśl art.19 ust. 4 ustawy o VAT - jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Natomiast w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje na zasadzie szczególnej określonej w art. 19 ust.10 ustawy - z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wydania.

W przypadku zatem podmiotów wykonujących czynności dostawy lokali otrzymanie zapłaty w całości lub części powoduje konieczność zadeklarowania podatku. W przypadku zaś braku zapłaty (w całości lub części) podatek należy rozliczyć nie później niż 30 dnia od dnia wydania lokalu.

Ustawodawca nie definiuje pojęcia „ dzień wydania” co powoduje, że podatnicy mają trudności z prawidłowym określeniem momentu powstania obowiązku podatkowego.

Deweloper buduje i sprzedaje domy, lokale mieszkalne. Z nabywcami nieruchomości podpisuje umowy przedwstępne na podstawie których klienci opłacają zaliczki. Deweloper opodatkowuje zaliczki w momencie ich otrzymania. Następnie po wybudowaniu budynków przekazuje lokale nabywcom po podpisaniu protokołu technicznego wraz z kluczami. Po zapłaceniu przez klientów całej kwoty należności kwoty podpisuje akt notarialny. Zdarza się, jednak tak, że na dzień podpisania aktu notarialnego nie wpłynęła kwota całej należności. Jaką zatem w tej sytuacji deweloper powinien przyjąć datę do wykazania obowiązku podatkowego od niezapłaconej części? Czy datę podpisania aktu notarialnego, czy też datę podpisania protokołu technicznego?

Przepis art. 7 ust. 1 stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W zakresie opodatkowania czynności podatkiem od towarów i usług istotne jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel nie zaś samo przeniesienie własności. A zatem możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Zawarte w w/w przepisie określenie „jak właściciel” oznacza, że moment powstania obowiązku podatkowego jest uzależniony od możliwości ekonomicznego dysponowania rzeczą przez nabywcę nie zaś przeniesienia prawa własności rzeczy.

Ile zapłacisz PIT przy sprzedaży domu, mieszkania lub działki

W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, moment wydania rzeczy jest zatem oderwany od przeniesienia jej własności. Może więc nastąpić w momencie innym niż sporządzenie aktu notarialnego.

W przedstawionym przykładzie przekazanie władzy ekonomicznej nad lokalem w sposób umożliwiający nabywcy rozporządzanie nim jak właściciel nastąpiło w dacie podpisania protokołu technicznego i wydania kluczy. Tę datę należy traktować jako datę wydania towaru. Deweloper zatem stosownie do postanowień art. 19 ust.10 ustawy powinien wykazać obowiązek podatkowy VAT od niezapłaconej kwoty nie później niż 30. dnia od podpisania protokołu technicznego.

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w imieniu Ministra Finansów z 23 sierpnia 2011 r. (nr IPPP3/443-763/11-4/JF)

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...