REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego w VAT?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego w VAT?
Jak ustalić moment powstania obowiązku podatkowego w VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Uznanie, że konkretna czynność wykonana przez podatnika podatku VAT jest czynnością opodatkowaną na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, skutkuje koniecznością określenia, w którym momencie powstaje obowiązek podatkowy z tym związany. Nie jest to proste i stwarza wiele trudności dla podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi.

Podstawową w tym zakresie regulację zawarto w art. 19 ustawy o VAT. Przepis ten zawiera szeroki katalog reguł ogólnych dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego, jak również opisuje sytuacje szczególne związane z jego powstaniem.

REKLAMA

Autopromocja

Warto przyjrzeć się tym regulacjom na tle konkretnego stanu faktycznego.

Przykład 1
Podatnik świadczy usługi budowlane. Zgodnie z umową rozpoczęcie realizacji budowy nastąpi z dniem 1 maja 2011 r. Na poczet realizowanych usług w marcu 2011 r. otrzymał kwotę w wysokości 10.000 zł.

Polecamy:Jak ustalić wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości?

Przykład 2
Podatnik świadczy usługi budowlane. Zgodnie z umową rozpoczęcie realizacji budowy nastąpiło z dniem 1 marca 2011 r. Za część wykonanych usług w kwietniu 2011 r. otrzymał kwotę w wysokości 10.000 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady ogólne dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego zostały wprowadzone w art.19 ustawy o VAT m.in. w:
- ust. 1 - zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi,
- ust. 4 - w myśl którego jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek powstaje z chwilą jej wystawienia nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi,
- ust. 11 - regulującym kwestie otrzymania zaliczek - jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Ustawodawca jednakże zupełnie odmiennie od w/w zasad potraktował kwestię powstania obowiązku podatkowego w przypadku świadczenia niektórych szczególnych kategorii czynności w tym m.in.;
- dostaw energii elektrycznej, cieplnej i gazu, usług telekomunikacyjnych (ust. 13 pkt 1) - obowiązek powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tego tytułu;
- usług transportowych, spedycyjnych, przeładunkowych, budowlanych (ust. 13 pkt 2) - obowiązek powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia licząc od dnia wykonania usług;
- dostawy książek drukowanych, gazet i czasopism (ust. 13 pkt 3) – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu dostawy, nie później jednak niż 60 dnia, licząc od dnia wydania tych towarów;
- usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, usług ochrony osób oraz ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, stałej obsługo biurowej i prawnej (ust.13 pkt 4) - obowiązek powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze;
- usług komunikacji miejskiej (ust.13 pkt 7) - obowiązek powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z dniem wystawienia faktury.

Polecamy:Lokowanie wolnych środków pieniężnych w obligacje emitowane przez inne podmioty nie podlega VAT

Odnosząc się do przedstawionych regulacji stwierdzić należy, iż w przedstawionych na wstępie przykładach zastosowanie będą miały odrębne reguły dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przykładzie pierwszym, moment powstania obowiązku podatkowego określony zostanie przez datę wpływu zaliczki (art. 19 ust. 11).

W drugim przykładzie, zastosowanie będą miały reguły szczególne – przewidziane dla usług budowlanych (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d).

REKLAMA

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Natomiast na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług budowlanych lub budowlano-montażowych.

Wskazać należy, że oba te przepisy odnoszą się do różnych sytuacji faktycznych.

Przepis art. 19 ust. 11 mówi o otrzymaniu należności na poczet przyszłych prac, usług budowlanych.

Warunkiem zaś koniecznym, by przepis art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d znalazł zastosowanie jest wykonanie określonej usługi i uzyskanie z tego tytułu wynagrodzenia lub przynajmniej części wynagrodzenia.

Polecamy:Jak rozliczyć w VAT nieodpłatne świadczenie usług po 1 kwietnia 2011 r.?

Warto w tym miejscu wskazać, iż uzupełnienie tej normy zawiera art. 19 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym powołany powyżej przepis stosuje się również do usług przyjmowanych częściowo, których odbiór jest dokonywany na podstawie protokołów zdawczo-odbiorczych.

Tym samym art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. d nie odnosi się do sytuacji, w której wykonawca robót budowlanych lub budowlano-montażowych otrzymuje nie zapłatę za wykonane wcześniej usługi, lecz zaliczkę na poczet wykonywanych prac.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA