VAT od importu towarów zamówionych przez internet

VAT od importu towarów zamówionych przez internet
Towary importowane z terytorium państwa trzeciego (czyli spoza UE – np. z Chin) korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, jeżeli łączna wartość przesyłki nie przekracza 22 euro (lub 45 euro w przypadku prezentów). Zwolnienie to nie obejmuje jednak towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego. Tak stanowią przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (dalej ustawa o VAT). Jednak od 2021 roku zniknie zwolnienie dla przesyłek do 22 euro, a Ministerstwo Finansów pracuje nad rozwiązaniami informatycznymi uszczelniającymi system VAT w zakresie wysyłkowej sprzedaży (także importu) towarów.

Towary ze sklepu internetowego z Chin a podatek VAT

W związku z problemem opodatkowania podatkiem VAT przesyłek zamawianych za pośrednictwem sklepu internetowego Aliexpress, jeden z posłów wystąpił 3 kwietnia 2018 r. z interpelacją poselską do Ministra Finansów dotyczącą zwalniania z opodatkowania VAT takich przesyłek.

Autopromocja

Minister Finansów odpowiedział, że zgodnie z art. 51 ust. 1 ustawy o VAT  "(...) zwolniony jest import towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy przebywającego na terytorium kraju, pod warunkiem że łączna wartość towarów w przesyłce nie przekracza równowartości 22 euro.

Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do towarów importowanych w drodze zamówienia wysyłkowego (art. 51 ust. 3 ustawy o VAT). Zatem w przypadku importu towarów umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego zakupionych przez Internet, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bez względu na wartość towaru - czyli już od 0,01 PLN.

Zdaniem Ministra Finansów przepis ten oznacza, że "(...) każdy kto dokonuje importu towarów poprzez zamówienia towarów, niezależnie od formy dokonania tego zamówienia (np. zamówienie pisemne, elektroniczne - Internet, telefoniczne, polecenie czy dyspozycja), umieszczonych w przesyłkach wysyłanych z terytorium państwa trzeciego bezpośrednio do odbiorcy, staje się podatnikiem z tytułu importu towarów i nie korzysta ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 51 ust. 1 ustawy VAT."

Art. 51 ustawy o VAT stanowi implementację do polskiej ustawy o podatku od towarów i usług - art. 23 dyrektywy Rady 2009/132/WE z dnia 19 października 2009 r. określającej zakres stosowania art. 143 lit. b) i c) dyrektywy 2006/112/WE, w odniesieniu do zwolnienia z podatku od wartości dodanej przy ostatecznym imporcie niektórych towarów (Dz. Urz. UE L 292 z 10.11.2009, str. 5). ‘

Polecamy: Biuletyn VAT

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Konkurencyjność firm unijnych i firm z krajów trzecich

 Minister Finansów argumentował taką interpretacje przepisów dobrem przedsiębiorców państw członkowskich:

,,Przyjęte przez Polskę rozwiązanie (podobnie jak np. we Francji) tj. wyłączenie z przedmiotowego zwolnienia przesyłek przywożonych do Polski w drodze zamówienia wysyłkowego ma na celu zapobieganie nadużyciom i zakłóceniu konkurencyjności pomiędzy firmami unijnymi a firmami z krajów trzecich dokonującymi sprzedaży wysyłkowej oraz zapobieganie relokacji działalności gospodarczej poza UE celem uzyskania korzyści wynikających ze zwolnienia dotyczącego importu małych przesyłek. ‘’

Prezenty o wartości do 45 euro

Poza tym Ministerstwo wyjaśniło też kwestię opodatkowania innych nieodpłatnych przesyłek, określanych przez nadawcę ,,prezentem”:

,,Odnosząc się do kwestii tzw. "prezentów" o wartości do 45 euro wyjaśniam, że w przypadku zakupów towarów dokonanych w sklepie internetowym, które są następnie importowane do Polski, nie ma zastosowania przepis art. 52 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z tym przepisem zwolniony jest od podatku VAT import towarów umieszczonych w przesyłce wysyłanej z terytorium państwa trzeciego przez osobę fizyczną i przeznaczony do osoby fizycznej przebywającej na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione warunki:

1) ilość i rodzaj nie wskazuje na ich przeznaczenia handlowe;

2) odbiorca nie jest obowiązany do uiszczenia opłat na rzecz nabywcy w związku z otrzymaniem przesyłki;

3) przesyłki mają charakter okazjonalny.

Zatem muszą być spełnione określone przepisami warunki, aby przysługiwało prawo do zwolnienia z podatku VAT. Samo wskazanie na przesyłce „gift”, „prezent” nie uprawnia jeszcze do takiego zwolnienia.’’

Zwolnienia celne przesyłek o niewielkiej wartości

Zgodnie z artykułem 24 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiającego system zwolnień wspólnotowych podatnik może skorzystać ze zwolnienia z należności celnych w przypadku przesyłek o niewielkiej wartości. Zwolnionymi z należności celnych przywozowych mają być przesyłki wysyłane z państwa trzeciego do odbiorcy znajdującego się na terenie Unii Europejskiej, których wartość rzeczywista nie przekracza 150 EUR na przesyłkę.

Zwolnienia, o którym mowa nie stosuje się do:

  1. napojów alkoholowych;
  2. perfum i wód toaletowych;
  3. tytoniu lub wyrobów tytoniowych.

Towary w małych ilościach o charakterze niehandlowym, wysyłane z państwa trzeciego przez osobę fizyczną do innej osoby fizycznej, mieszkającej na obszarze celnym Unii Europejskiej, są zwolnione z należności celnych przywozowych do równowartości 45 euro.

Za przywóz o charakterze niehandlowym uważa się przywóz przesyłek, które jednocześnie:
- mają charakter okazjonalny,
- zawierają towary wyłącznie na własny użytek odbiorcy lub jego rodziny, które nie wskazują ani swoim charakterem, ani ilością na ich przeznaczenie handlowe;
- są wysyłane do odbiorcy przez nadawcę bez żadnego rodzaju opłat.

Zwolnienie, o którym mowa, ograniczone jest na jedną przesyłkę do ilości podanych dla każdego z poniżej wyszczególnionych towarów:

a)      wyroby tytoniowe:
• 50 papierosów, lub
• 25 cygaretek (cygar o maksymalnej wadze 3 gramów sztuka), lub
• 10 cygar, lub
• 50 gramów tytoniu do palenia,
lub proporcjonalny asortyment tych różnych produktów w zestawie;

b) alkohol i napoje alkoholowe:
• napoje destylowane i spirytusowe o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 22 % objętości; nieskażony alkohol etylowy o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 80 % objętości: 1 litr, lub
• napoje destylowane i spirytusowe, i koktajlowe na bazie wina lub alkoholu, o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 22 % objętości; wina musujące, wina likierowe: 1 litr lub proporcjonalne ilości wyżej wymienionych wyrobów w zestawie i
• wina niemusujące: 2 litry;

c) perfumy: 50 gramów, lub
wody toaletowe: 0,25 litra. 

Zgłoszenie towarów do odprawy celnej

 Minister Finansów przytoczył również procedurę zgłaszania towarów nabywanych wysyłkowo z zagranicy do odprawy celnej:

"W przypadku przywozu towarów z krajów trzecich (importu) zasadą jest, że to zgłaszający przedstawia towar do odprawy organom celnym zgodnie z obowiązującymi przepisami. Także zgłaszający w składanym zgłoszeniu celnym dokonuje wyliczenia należności celnych i/lub podatkowych, jeżeli takie należności występują. Osoba składająca zgłoszenie (zgłaszający) sporządza je w oparciu o dokumentację towarzyszącą przesyłce (np. faktura). Jeżeli z dokumentów dołączonych do przesyłki wynika, że jest to towar pochodzący ze sprzedaży wysyłkowej, zgłoszenie w formie pisemnej (elektroniczne) powinno być dokonane i VAT wyliczony i zapłacony.
Zgłoszenia celne podlegają weryfikacji organów celnych. Dokonywana ona jest na podstawie analizy ryzyka. W związku z powyższym, organy celne nie dokonują weryfikacji 100% zgłoszeń pisemnych (elektronicznych), jak również nie weryfikują 100% zgłoszeń dokonywanych w innej formie (ustnych). Jeżeli w wyniku kontroli przesyłki funkcjonariusz służby celno-skarbowej stwierdzi nieprawidłowości rozpoczyna się procedura mająca doprowadzić do stanu zgodnego z prawem, tj. do zapłaty należności celno-podatkowych.’’

W praktyce sytuacja kształtuje się w taki sposób, że tylko część przesyłek podlega kontroli celnej, jest to spowodowane przede wszystkim fizycznymi możliwościami obsługi celnej przywozowych towarów. Co za tym idzie, tylko część paczek zostanie opodatkowana i oclona, może się więc zdarzyć, że towary, których wartość przekracza 150 euro, zostaną pominięte przez celników i opłata nie zostanie nałożona, mimo że zgodnie z przepisami opłata się należy.


Nowe przepisy od 2021 roku

W związku z problemami, jakie napotykają przedsiębiorcy z państw członkowskich UE, którzy muszą konkurować na rynku z państwami trzecimi, korzystającymi ze zwolnień celnych,została zmieniona dyrektywa VAT i zostało zniesione ww. zwolnienie z VAT dla towarów dla importu towarów o wartości poniżej 22 euro. Państwa UE mają zmienić swoje przepisy dot. VAT w tym zakresie z dniem 1 stycznia 2021 r.

Prace nad zmianami przepisów a także rozwiązaniami informacznymi w tym zakresie trwają także w Ministerstwie Finansów.

Kwestię tę poruszał w swojej odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów:

W kwestii rozważanych koncepcji dotyczących uszczelnienia systemu podatku VAT należnego z tytułu importu towarów w małych przesyłkach, uprzejmie informuję, że zarządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 marca 2018 r. został powołany Zespół do spraw uszczelnienia systemu poboru podatku od towarów i usług od towarów zakupionych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (przez Internet) (Dz. Urz. MF poz. 34).
W związku z tym rozpoczęły się prace i analizy dotyczące możliwości wprowadzenia m.in. rozwiązań informatycznych dotykających obszaru towarów zamawianych drogą internetową, z uwzględnieniem praktyk innych krajów, wymogów unijnych, ale także uwarunkowań krajowych w obszarze informatyzacji Krajowej Administracji Skarbowej oraz analizy zakresu wymaganych ewentualne zmian prawnych.
Jednocześnie należy zauważyć, że problem ze stosowaniem zwolnienia dla importu towarów o wartości poniżej 22 euro w przesyłkach, głównie w kontekście zaniżania wartości celnej oraz zakłócenia konkurencji został dostrzeżony na forum UE i podjęte zostały stosowne działania. Dyrektywa Rady (UE) 2017/2455 z dnia 5.12.2017 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość (Dz. Urz. UE L z 2017 r. nr 348/7), znosi to zwolnienie i wprowadza nowe rozwiązania, mające na celu zapobieganie oszustwom oraz poprawę konkurencyjności przedsiębiorstw w UE. Wszystkie państwa członkowskie, w tym Polska zobligowane są do zaimplementowania tej dyrektywy do swoich przepisów krajowych z dniem 1 stycznia 2021 r.’’

Źródła:

- Odpowiedź Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2018 r na interpelację poselską - www.sejm.gov.pl

- www.mf.gov.pl

Weronika Szuba

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...