Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
rozwiń więcej
Jak przeprowadzić inwentaryzację rur kanalizacyjnych /Fot. Fotolia / Fotolia
Jesteśmy przedsiębiorstwem wodociągów i kanalizacji (działającym w formie spółki z o.o.) posiadającym dużą liczbę środków trwałych trudno dostępnych. W jaki sposób należy przeprowadzić inwentaryzacje takich środków trwałych, jak np. rury kanalizacyjne?

Jak inwentaryzować zapasy materiałów w magazynie

Autopromocja

Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika z art. 26 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nim inwentaryzacja może być przeprowadzona jedną z trzech metod, w zależności od rodzaju składników aktywów i pasywów.

Środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie inwentaryzuje się metodą spisu z natury. Ale tą metodą nie inwentaryzuje się gruntów i środków trwałych trudno dostępnych. Środki trwałe trudno dostępne inwentaryzuje się poprzez porównanie danych księgowych z dokumentacją.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

W celu przeprowadzenia inwentaryzacji drogą porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami należy wykorzystać głównie dane zawarte w ewidencji analitycznej i porównać je z dokumentami źródłowymi i wtórnymi. Umożliwi to ocenę prawidłowości wykazanych w ewidencji księgowej sald określonych składników aktywów i pasywów. Pozwoli również na ustalenie faktu ich istnienia i źródła ich pochodzenia, stwierdzenia realnej wartości tych składników i kompletności ich ujęcia w zapisach. Potwierdzeniem takiej weryfikacji są wydruki „Zestawienie obrotów i sald ksiąg pomocniczych” dla poszczególnych weryfikowanych aktywów i pasywów, których zgodność potwierdzają pracownicy wchodzący w skład zespołu spisowego i osoby odpowiedzialne merytorycznie.

Weryfikację zapisów przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego, z tym że inwentaryzację można rozpocząć w IV kwartale roku obrotowego i zakończyć do 15 stycznia roku następnego.

Wyniki tej inwentaryzacji powinny zostać przedstawione w postaci protokołu. Po zakończeniu inwentaryzacji drogą weryfikacji należy sporządzić zbiorcze sprawozdanie zinwentaryzowanych tą drogą aktywów i pasywów.

Inwentaryzacja należności elementem procesu zarządzania wierzytelnościami


WZÓR 1

Protokół weryfikacji wybranych pozycji aktywów i pasywów

.................................

pieczęć firmowa

Protokół weryfikacji nr ..........

Saldo konta................................................na dzień.................................

Zespół weryfikacyjny w składzie: 1...................................................

2...................................................

w dniu ...................... zweryfikował saldo konta....................................................................................................

i stwierdził, że saldo konta wynika z zapisów udokumentowanych sprawdzonymi i zatwierdzonymi dokumentami. Jest ono realne i poprawnie ustalone.

Saldo obejmuje:

a).................................................. zł...................................................

b).................................................. zł.....................................................

c)................................................... zł.....................................................

Saldo końcowe na dzień .......................wynosi: zł.................................

...........................................................

podpis osoby odpowiedzialnej za ewidencję księgową

podpisy członków zespołu weryfikacyjnego

1.....................................................

2. ...................................................

ZATWIERDZONO

................................................. .................................

Główny księgowy Kierownik jednostki


Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online


WZÓR 2

Sprawozdanie z inwentaryzacji

Sprawozdanie z inwentaryzacji dokonanej drogą weryfikacji stanów księgowych z dokumentacją księgową aktywów i pasywów nieobjętych inwentaryzacją poprzez spis z natury lub potwierdzenie sald sporządzone na dzień 31 grudnia .............

Lp.

Nazwa składnika

Symbol konta

STAN

Numer protokołu weryfikacji

księgowy

ustalony w drodze weryfikacji

1

Środki trwałe

011

.............

.................

..................

2

Pozostałe środki trwałe

013

.............

..................

..................

3

Wartości niematerialne i prawne

020

............

..................

..................

4

Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

071

.............

..................

...................

5

Umorzenie poz. środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

072

6

Środki trwałe w budowie

080

7

Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne

140

8

Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami

201

9

Rozrachunki z budżetami

225

10

Pozostałe rozrachunki publicznoprawne

229

11

Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń

231

12

Pozostałe rozrachunki z pracownikami

234

13

Pozostałe rozrachunki

240

14

Zobowiązania finansowe

260

15

Odpisy aktualizujące należności

290

18

Kapitał podstawowy

800

19

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

851

20

Rozliczenia międzyokresowe

640

21

Inne .......

Salda objętych niniejszym protokołem aktywów i pasywów uznaje się za realne i prawidłowe

Załącznik nr ...... do sprawozdania finansowego

Za rok..............

Data i podpisy członków zespołu weryfikacyjnego

1..........................................................

2..........................................................

................................................... ....................................................... Zatwierdzono/data

.................... ........................

Główny księgowy Kierownik jednostki


Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata


WZÓR 3

Protokół

Protokół

z przeprowadzonej inwentaryzacji aktywów i pasywów metodą uzgodnienia (weryfikacji) z dokumentacją źródłową za rok ............

1. Inwentaryzacja została przeprowadzona na podstawie Zarządzenia nr .......... z dnia........

2. Inwentaryzacją metodą weryfikacji zostały uzgodnione następujące aktywa i pasywa:

● Grunty – na kwotę .................

● Środki trwałe, do których dostęp był znacznie utrudniony – na kwotę .............

● Należności sporne i wątpliwe – na kwotę .............

● Należności wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej – na kwotę ............

● Zobowiązania wobec osób nieprowadzących działalności gospodarczej – na kwotę ............

● Należności publicznoprawne – na kwotę ..........

● Zobowiązania publicznoprawne – na kwotę ..................

● Inne (wymienić) ................

3. Powyższe salda zostały zweryfikowane na dzień ............

4. W trakcie prowadzonej weryfikacji nie stwierdzono sald nieuzasadnionych bądź niezgodnych z dokumentacją źródłową.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Podpisy pracowników księgowości

Gabriela Borek

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Księgowość
Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

pokaż więcej
Proszę czekać...