Jak inwentaryzować zapasy materiałów w magazynie
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Jak powinniśmy przeprowadzić inwentaryzację zapasów materiałów w magazynie, jeżeli prowadzimy ewidencję ilościowo-wartościową? Jak rozliczyć i zaksięgować niedobory i nadwyżki w magazynie?
Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika z art. 26 ustawy o rachunkowości. Celem jej przeprowadzenia w przedsiębiorstwie są:
1) ustalenie stanu faktycznego aktywów i pasywów, porównanie stanu faktycznego ze stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych, ustalenie różnic inwentaryzacyjnych,
2) urealnienie stanu posiadanych aktywów i pasywów, ustalenie przydatności ekonomicznej posiadanych aktywów i pasywów,
3) rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych i ocena odpowiedzialności za powierzone mienie,
4) kontrola zabezpieczenia posiadanego majątku.
Możliwość przeprowadzania inwentaryzacji dwa razy do roku
Za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiada kierownik jednostki. W instrukcji inwentaryzacyjnej określa on zasady przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych składników majątku przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowości inwentaryzacja może być przeprowadzona jedną z trzech metod, w zależności od rodzaju składników aktywów i pasywów. [tabela 1]
Warto pamiętać, że materiały należy inwentaryzować drogą spisu z natury. Jednak termin inwentaryzacji jest uzależniony od sposobu ewidencji materiałów. [tabela 2]
Dla prawidłowego przeprowadzenia spisu z natury należy się w odpowiedni sposób przygotować. Kierownik jednostki ustala harmonogram prac związanych z zamknięciem roku i przeprowadzeniem inwentaryzacji. Szczegółowy wykaz przykładowych czynności związanych ze spisem z natury przedstawia tabela 3.
Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
W pytaniu nie podano, czy materiały znajdują się na terenach strzeżonych, czy niestrzeżonych. Jeżeli materiały będą przechowywane na terenie strzeżonym i zgodnie z treścią pytania są objęte ewidencją ilościowo-wartościową, to inwentaryzacja może być przeprowadzona raz w ciągu dwóch lat. Jeżeli są to materiały w punktach sprzedaży detalicznej i są objęte ewidencją wartościową, to raz w roku. W pozostałych przypadkach inwentaryzacja musi być przeprowadzona nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego i nie później niż do 15. dnia roku następnego.
Jeżeli chodzi o wycenę i ujęcie niedoborów i nadwyżek, to najpierw należy ustalić przyczynę ich powstania. Niedobory dzielimy na zawinione i niezawinione.
Niedobory niezawinione mogą powstać w wyniku:
- ubytków naturalnych w granicach normy – są one konsekwencją zachodzącego procesu fizykochemicznego związanego np. z wysycaniem, parowaniem, ulatnianiem; dla tego typu ubytków muszą być ustalone normy ubytków mieszczących się w granicach normy,
- ubytków naturalnych przekraczających granice normy – są to ubytki niezawinione przez osobę materialnie odpowiedzialną, a związane np. z niewłaściwym przechowywaniem materiałów,
- zdarzeń nadzwyczajnych, losowych (np. powódź, zalanie, gradobicie) – są to wtedy niedobory nadzwyczajne zaliczane do strat nadzwyczajnych,
- błędnego wpisania ilości, nazw składników majątku lub są konsekwencją niedokładności urządzeń pomiarowych – są to tzw. niedobory pomyłkowe (pozorne).
Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe
Zaś niedobory zawinione powstały z przyczyn zależnych od osób materialnie odpowiedzialnych można podzielić na:
- niedobory uznane przez osobę materialnie odpowiedzialną – osoba materialnie odpowiedzialna przyznała się do powstania niedoboru i zgodziła się go pokryć,
- niedobory dochodzone na drodze sądowej – osoba winna powstania niedoboru nie wyraziła zgody na ich pokrycie i jednostka skierowała sprawę na drogę postępowania sądowego,
REKLAMA
- niedobory zawinione niedochodzone na drodze sądowej – kierownik jednostki rezygnuje z dochodzenia pokrycia niedoboru na drodze sądowej, stosuje albo sankcje wynikające z wewnętrznych regulaminów jednostki, albo rezygnuje z dochodzenia niedoboru.
Natomiast w przypadku nadwyżek również należy ustalić przyczynę ich powstawania. Nadwyżki mogą być związane z błędnym zapisem w arkuszach spisowych nazwy spisanego składnika majątku, z błędami pomiaru, błędami w dokumentacji prowadzonej dla danego składnika majątku, a także niedokładnością urządzeń pomiarowych. Czasem jednak nie umiemy ustalić, co mogło być przyczyną powstania nadwyżki.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
Zarówno powstanie niedoborów, jak i nadwyżek, musi być w jednostce wyjaśnione. Pozwoli to w przyszłości w lepszy sposób zabezpieczyć majątek przed powstaniem niedoborów i usprawni funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w obszarze gospodarowania majątkiem jednostki i obiegiem dokumentów. Poprawnie przeprowadzona inwentaryzacja pozwoli również w bardziej wydajny sposób gospodarować posiadanym majątkiem poprzez kontrolę przydatności tego majątku.
Niedobory i nadwyżki należy rozliczyć. Jedną z metod jest kompensata niedoborów z nadwyżkami. Kompensata może być jednak przeprowadzona tylko w niektórych przypadkach, bo muszą być spełnione następujące warunki jej przeprowadzenia:
- nadwyżka i niedobór zostały ustalone w trakcie tego samego spisu z natury i w tym samym okresie rozliczeniowym,
- nadwyżka i niedobór dotyczą tej samej osoby materialnie odpowiedzialnej lub tych samych osób współodpowiedzialnych za powierzone składniki majątku,
- nadwyżka i niedobór dotyczą składników w podobnym asortymencie, czyli o tej samej nazwie, zbliżonych właściwościach, wyglądzie,
- niedobór musi być niezawiniony. ©?
Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)
PRZYKŁAD 1
Rozliczenie kompensaty niedoborów i nadwyżek
Jednostka prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową materiałów w rzeczywistej cenie zakupu. W wyniku inwentaryzacji ustalono następujące stany materiałów:
Nazwa materiału |
Jednostka miary |
Cena jednostkowa w zł |
Stan ustalony w trakcie spisu z natury |
Stan wynikający z ewidencji |
Różnice inwentaryzacyjne |
|||
ilość |
wartość |
ilość |
wartość |
ilość |
wartość |
|||
Z |
szt. |
5,00 |
85 |
425,00 |
100 |
500,00 |
-15 |
75,00 |
Y |
szt. |
6,20 |
209 |
1295,80 |
200 |
1240,00 |
9 |
55,8 |
W trakcie wyjaśniania różnic inwentaryzacyjnych ustalono, że:
● niedobór materiału Z jest niezawiniony,
● nadwyżka materiału Y jest rzeczywista i nie znaleziono jej przyczyny.
Kompensata została dokonana zgodnie z zasadą mniejsza ilość, niższa cena.
Ustalenie wartości niedoborów, nadwyżek i kompensaty:
– nadwyżka materiału Y – 9 szt. x 6,2 zł = 55,80 zł,
– niedobór materiału Z – 15 szt. x 5 zł = 75 zł.
Kompensata 9 szt. x 5 zł = 45 zł.
Różnice po dokonaniu kompensaty:
– nadwyżka materiału Y – 55,80 zł – 45 zł = 10,80 zł,
– niedobór materiału Z – 75 zł – 45 zł = 30 zł.
Objaśnienia:
1. Ujawnienie różnic inwentaryzacyjnych:
a) niedobór materiału Z – 75 zł,
b) nadwyżka materiału Y – 55, 80 zł;
2. Kompensata niedoboru z nadwyżką – kwota 45 zł;
3. Rozliczenie pozostałych po kompensacie niedoborów i nadwyżek:
a) niedobór uznany za niezawiniony – 30,00 zł,
b) nadwyżka uznana za rzeczywistą – 10,80 zł.
PRZYKŁAD 2
Niedobory zawinione przez pracownika
Jednostka prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową materiałów w rzeczywistej cenie zakupu. W wyniku inwentaryzacji ustalono następujące stany materiałów:
a) niedobór materiału A o wartości z ewidencji księgowej 5000 zł,
b) niedobór materiału B o wartości z ewidencji księgowej 10 000 zł,
c) nadwyżkę materiału C, którą wyceniono na kwotę 3000 zł.
W toku wyjaśniania różnic inwentaryzacyjnych uznano:
● niedobór materiału A za zawiniony do wysokości 4500 zł, pracownik Y uznał wartość niedoboru i będzie spłacał niedobór w ratach po 500 zł miesięcznie,
● niedobór materiału A za niezawiniony do wysokości 500 zł i mieszczący się w granicach normy,
● niedobór materiału B za zawiniony do wysokości 10 000 zł, pracownik X odmówił pokrycia niedoboru – sprawę skierowano do sądu, sąd uznał całą kwotę za zawinioną przez osobę materialnie odpowiedzialną,
● nadwyżkę ustalono za rzeczywistą.
Objaśnienia:
1) Ujawnienie różnic inwentaryzacyjnych:
a) niedobór materiału A – 5000 zł,
b) niedobór materiału B – 10 000 zł,
c) nadwyżka materiału C – 3000 zł;
2) Rozliczenie niedoboru materiału A:
a) niedobór mieszczący się w granicy normy – 500 zł,
b) niedobór uznany za roszczenie wobec pracownika Y – 4500 zł;
3) Uznanie nadwyżki za rzeczywistą – 3000 zł;
4) Rozliczenie niedoboru materiału B – pracownik odmówił pokrycia niedoboru i sprawę skierowano do sądu – 10 000 zł;
5) Opłata sądowa opłacona gotówką – 200 zł;
6) Sąd uznał, że niedobór powstał z winy pracownika i nakazał zapłatę całej kwoty niedoborów i kosztów postępowania sądowego – 10 200 zł.
Tabela 1. Metody i zakres ich stosowania
Metoda inwentaryzacji |
Składniki aktywów i pasywów |
Spis z natury |
Aktywa pieniężne (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papiery wartościowe w postaci materialnej, rzeczowe składniki aktywów obrotowych, środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji (z wyjątkiem gruntów i środków trudnodostępnych) oraz maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie. |
Uzgodnienie sald |
Aktywa finansowe zgromadzone na rachunkach bankowych lub przechowywane przez inne jednostki, w tym papiery wartościowe w formie zdematerializowanej, należności, w tym udzielone pożyczki (z wyjątkiem porównywanych z danymi z ksiąg rachunkowych) oraz powierzone kontrahentom własne składniki aktywów. |
Porównanie danych księgowych z dokumentacją |
Środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony, grunty oraz prawa zakwalifikowane do nieruchomości, należności sporne i wątpliwe, a w bankach również należności zagrożone, należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych, a także pozostałe aktywa i pasywa. |
Tabela 2. Terminy inwentaryzacji materiałów
Termin inwentaryzacji |
Składnik aktywów i pasywów |
Uwagi |
Ostatni dzień roku obrotowego |
Materiały wpisane w koszty w dniu zakupu |
Stan ustalony na dzień bilansowy w trakcie inwentaryzacji jest podstawą dokonania korekty kosztów ujętych w ewidencji do rzeczywistego poziomu zużycia materiałów. |
Nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego i nie później niż do 15. dnia roku następnego |
Zapas materiałów |
|
Raz w ciągu 2 lat |
Zapas materiałów, towarów, produktów gotowych i półproduktów znajdujących się w strzeżonych składowiskach i objętych ewidencją ilościowo-wartościową |
|
Raz w roku |
Zapas towarów i materiałów (opakowań) objętych ewidencją wartościową w punktach obrotu detalicznego jednostki |
Tabela 3. Wykaz przykładowych czynności
Rodzaj czynności |
Szczegółowa charakterystyka czynności w ramach poszczególnych etapów |
I ETAP – PRZYGOTOWANIE |
|
Czynności przedwstępne |
Sprawdzenie umów o pracę z osobami materialnie odpowiedzialnymi, umów o wspólnej odpowiedzialności materialnej |
Ustalenie zakresu obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności dla pracowników materialnie odpowiedzialnych |
|
Utworzenie komisji inwentaryzacyjnej, komórki inwentaryzacyjnej i ustalenie dla niej zakresu zadań i czynności |
|
Ustalenie i wprowadzenie instrukcji inwentaryzacyjnej |
|
Zarządzenie kierownika jednostki w sprawie zasad ochrony majątku |
|
Sprawdzenie instrukcji obiegu i kontroli obiegu dokumentów z systemem ochrony majątku |
|
Wyposażenie komórek administracyjnych lub gospodarczych w legalizowane urządzenia pomiarowe, liczące i zabezpieczające |
|
Poinstruowanie i przeszkolenie pracowników materialnie odpowiedzialnych |
|
Opracowanie i zatwierdzenie harmonogramu inwentaryzacji |
|
Przygotowanie przepisów, druków, arkuszy i formularzy inwentaryzacyjnych |
|
Czynności wstępne |
Wydanie zarządzenia w sprawie inwentaryzacji przez kierownika jednostki |
Powołanie zespołów spisowych |
|
Szkolenie przedinwentaryzacyjne dla zespołów spisowych i osób materialnie odpowiedzialnych w sprawie zasad przeprowadzania spisu z natury |
|
Przekazanie zespołom spisowym niezbędnych druków, materiałów, urządzeń pomiarowych |
|
Wybranie i przydzielenie do pomocy w zespołach spisowych osób ze sprzętem technicznym lub odpowiednią wiedzą w razie potrzeby |
|
Czynności przed spisem z natury |
Podział inwentaryzowanego przedsiębiorstwa na rejony spisowe |
Przegląd składników majątkowych w poszczególnych rejonach spisowych przez osoby materialnie odpowiedzialne, uzgodnienie z ewidencją księgową |
|
Sprawdzenie przyrządów pomiarowych przed spisem z natury |
|
Przyjęcie oświadczeń przedinwentaryzacyjnych od osób materialnie odpowiedzialnych |
|
II Etap – spis |
|
Spis z natury |
Spisanie składników majątku, dokonanie liczenia, pomiaru, ważenia, wpisanie do arkuszy spisowych |
Przeprowadzenie wstępnej oceny użyteczności składników majątku |
|
Pobranie oświadczeń poinwentaryzacyjnych od osób materialnie odpowiedzialnych |
|
Procedury obliczeniowe |
Dokonanie wyceny poszczególnych pozycji w arkuszu spisu z natury |
Wykonanie wszystkich obliczeń rachunkowych w arkuszach spisowych i zestawienie wszystkich arkuszy |
|
Sporządzenie protokołu z inwentaryzacji |
|
III Etap – ustalenie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie |
|
Wstępne czynności rozliczeniowe |
Przekazanie dokumentów ze spisu z natury do komisji inwentaryzacyjnej |
Sprawdzenie arkuszy spisowych pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym |
|
Dokonanie dodatkowych uzupełnień, wyceny, jeśli zachodzi taka konieczność – np. dodatkowy spis |
|
Sporządzenie ostatecznego rozliczenia ilościowego i wartościowego inwentaryzacji z podziałem na ubytki, niedobory, nadwyżki, kompensaty i inne elementy w zależności od specyfiki firmy |
|
Rozliczenie i zakończenie inwentaryzacji |
Zestawienie różnic inwentaryzacyjnych, wyjaśnienie przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych poprzez oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych |
Ustalenie zasad rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych i ich ocena prawna, ustalenie wpływu na wynik finansowy |
|
Rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych za niedobory zawinione |
|
Podsumowanie poinwentaryzacyjne i wykorzystanie dorobku poinwentaryzacyjnego |
Gabriela Borek
specjalistka z zakresu rachunkowości
Podstawa prawna
- Art. 26 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat