REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada "zamkniętych drzwi" przy inwentaryzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Zasada
Zasada "zamkniętych drzwi"
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzenie inwentaryzacji umożliwia weryfikację rzetelności i aktualności ewidencji, a także pozwala na przyjrzenie się temu, w jaki sposób wygląda ochrona i zarządzanie majątkiem jednostki. Obowiązek rzetelnego i przejrzystego przedstawienia sytuacji majątkowej firmy określa art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wiarygodność danych zaistnieje tylko wtedy, gdy mogą one zostać porównane ze stanem rzeczywistym. Jedną z zasad, dzięki której można osiągnąć zamierzony cel inwentaryzacji, jest zasada „zamkniętych drzwi”.

Inwentaryzacja musi być przeprowadzona w sposób prawidłowy, rzetelny i wiarygodny, a jednostka musi ją przeprowadzi z uwzględnieniem właściwych terminów i częstotliwości, które są określone w ustawie o rachunkowości.

REKLAMA

Aby we właściwy sposób jednostka realizowała cele inwentaryzacji należy wziąć pod uwagę określone zasady inwentaryzacji. Jedną z tych zasad jest zasada „zamkniętych drzwi”. Zasada ta zobowiązuję do dokonywania spisu, o ile jest to możliwe, przy zamkniętych drzwiach, co oznacza, że podczas przeprowadzania inwentaryzacji nie będzie dokonywany obrót magazynowy, który jest często kłopotliwy i jednocześnie utrudnia inwentaryzację. Przyjęcie tej zasady umożliwia niezakłócony przebieg prac inwentaryzacyjnych. Taka możliwość pojawia się podczas dni wolnych od pracy lub też po godzinach pracy. Zasada ta dotyczy też faktu, iż stan musi zostać ustalony na określony dzień.

Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe

Jeśli nie można uniknąć ruchu magazynowego, należy postępować w sposób, który w dalszej kolejności wyeliminuje problemy dotyczące rozliczenia inwentaryzacji. Wyników spisu z natury, który jest przeprowadzony w czynnym magazynie nie da się bezpośrednio porównać z danymi zawartymi z ewidencji księgowej. Wtedy należy je poprawić o przychody i rozchody, które miały miejsce podczas dokonywania spisu. Tak więc jeśli dana jednostka nie może sobie pozwolić na zamknięcie magazynu podczas dokonywania spisu z natury należy ograniczyć ruch składników do minimum. Można też wykonać szereg czynności, które ograniczają ruch składników inwentaryzowanych. Jest to: powołanie tymczasowego magazynu dostaw,  pobór składników majątku (przed przeprowadzeniem inwentaryzacji) w większej ilości niż zazwyczaj miało to miejsce, czyli takiej ilości, która umożliwi normalne funkcjonowanie jednostki podczas przeprowadzania spisu, a także przeprowadzenie inwentaryzacji w dniach wolnych od pracy lub też po godzinach pracy.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Należy pamiętać podczas przeprowadzania inwentaryzacji majątku o możliwym ruchu środków trwałych i wyposażenia. Warto pozbawić prawa do wprowadzania zmian w ewidencji pracowników, którzy byli dotychczas do tego uprawnieni i nadać uprawienia do potwierdzania tej dokumentacji pracownikowi wyższego szczebla (lub komisji inwentaryzacyjnej). Można również wystosować komunikat do wszystkich pracowników o rozpoczęciu inwentaryzacji z prośbą o wstrzymanie przenoszenia wyposażenia ruchomego pomiędzy lokalizacjami. Szczególnie istotne jest by nadać środkom trwałym i elementom wyposażenia indywidualną numerację, która pozwoli precyzyjnie wskazać konkretny przedmiot i w ten sposób uniknąć sytuacji, iż wyposażenie jest spisywane kilkukrotnie, ponieważ zostało przeniesione do innego pomieszczenia.

Właściwe dokumentowanie ruchu składników umożliwia eliminację problemów związanych z rozliczeniem inwentaryzacji. Problemy te można wyeliminować przez zastosowanie różnorodnych rozwiązań, m.in. poprzez oznaczenie dokumentów przychodów i rozchodów, umieszczanie prostych adnotacji „przed spisem”/”po spisie”, a także wprowadzenie pisemnych odznaczeń nanoszonych przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej.

Rodzaje inwentaryzacji - inwentaryzacja niestandardowa

Wszystkie powody, dlaczego powstały różnicę inwentaryzacyjne muszą być określone przez komisję inwentaryzacyjną w protokole lub w sprawozdaniu końcowym. Protokół musi być zatwierdzony przez kierownika jednostki. To podstawa rozliczenia wszystkich powstałych różnic inwentaryzacyjnych ujętych w księgach rachunkowych. Wedle art. 4 ust.5 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki ponosi wszelką odpowiedzialność za wszystkie działania podejmowane podczas inwentaryzacji. Należy pamiętać, że dokonanie spisu z natury nie jest wystarczające do uznania, że obowiązek inwentaryzacyjny został zrealizowany, ponieważ do zakresu inwentaryzacyjnego należy też ustalenie (ewentualnych) różnic inwentaryzacyjnych, wycena, a także decyzja dotycząca sposób ich rozliczenia.

Dowiedz się więcej na www.smartmedia.com.pl lub napisz do nas biuro@smartmedia.com.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA