REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasada "zamkniętych drzwi" przy inwentaryzacji

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Zasada
Zasada "zamkniętych drzwi"
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzenie inwentaryzacji umożliwia weryfikację rzetelności i aktualności ewidencji, a także pozwala na przyjrzenie się temu, w jaki sposób wygląda ochrona i zarządzanie majątkiem jednostki. Obowiązek rzetelnego i przejrzystego przedstawienia sytuacji majątkowej firmy określa art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wiarygodność danych zaistnieje tylko wtedy, gdy mogą one zostać porównane ze stanem rzeczywistym. Jedną z zasad, dzięki której można osiągnąć zamierzony cel inwentaryzacji, jest zasada „zamkniętych drzwi”.

Inwentaryzacja musi być przeprowadzona w sposób prawidłowy, rzetelny i wiarygodny, a jednostka musi ją przeprowadzi z uwzględnieniem właściwych terminów i częstotliwości, które są określone w ustawie o rachunkowości.

REKLAMA

Autopromocja

Aby we właściwy sposób jednostka realizowała cele inwentaryzacji należy wziąć pod uwagę określone zasady inwentaryzacji. Jedną z tych zasad jest zasada „zamkniętych drzwi”. Zasada ta zobowiązuję do dokonywania spisu, o ile jest to możliwe, przy zamkniętych drzwiach, co oznacza, że podczas przeprowadzania inwentaryzacji nie będzie dokonywany obrót magazynowy, który jest często kłopotliwy i jednocześnie utrudnia inwentaryzację. Przyjęcie tej zasady umożliwia niezakłócony przebieg prac inwentaryzacyjnych. Taka możliwość pojawia się podczas dni wolnych od pracy lub też po godzinach pracy. Zasada ta dotyczy też faktu, iż stan musi zostać ustalony na określony dzień.

Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe

Jeśli nie można uniknąć ruchu magazynowego, należy postępować w sposób, który w dalszej kolejności wyeliminuje problemy dotyczące rozliczenia inwentaryzacji. Wyników spisu z natury, który jest przeprowadzony w czynnym magazynie nie da się bezpośrednio porównać z danymi zawartymi z ewidencji księgowej. Wtedy należy je poprawić o przychody i rozchody, które miały miejsce podczas dokonywania spisu. Tak więc jeśli dana jednostka nie może sobie pozwolić na zamknięcie magazynu podczas dokonywania spisu z natury należy ograniczyć ruch składników do minimum. Można też wykonać szereg czynności, które ograniczają ruch składników inwentaryzowanych. Jest to: powołanie tymczasowego magazynu dostaw,  pobór składników majątku (przed przeprowadzeniem inwentaryzacji) w większej ilości niż zazwyczaj miało to miejsce, czyli takiej ilości, która umożliwi normalne funkcjonowanie jednostki podczas przeprowadzania spisu, a także przeprowadzenie inwentaryzacji w dniach wolnych od pracy lub też po godzinach pracy.

Polecamy: Ściągi księgowego – PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać podczas przeprowadzania inwentaryzacji majątku o możliwym ruchu środków trwałych i wyposażenia. Warto pozbawić prawa do wprowadzania zmian w ewidencji pracowników, którzy byli dotychczas do tego uprawnieni i nadać uprawienia do potwierdzania tej dokumentacji pracownikowi wyższego szczebla (lub komisji inwentaryzacyjnej). Można również wystosować komunikat do wszystkich pracowników o rozpoczęciu inwentaryzacji z prośbą o wstrzymanie przenoszenia wyposażenia ruchomego pomiędzy lokalizacjami. Szczególnie istotne jest by nadać środkom trwałym i elementom wyposażenia indywidualną numerację, która pozwoli precyzyjnie wskazać konkretny przedmiot i w ten sposób uniknąć sytuacji, iż wyposażenie jest spisywane kilkukrotnie, ponieważ zostało przeniesione do innego pomieszczenia.

Właściwe dokumentowanie ruchu składników umożliwia eliminację problemów związanych z rozliczeniem inwentaryzacji. Problemy te można wyeliminować przez zastosowanie różnorodnych rozwiązań, m.in. poprzez oznaczenie dokumentów przychodów i rozchodów, umieszczanie prostych adnotacji „przed spisem”/”po spisie”, a także wprowadzenie pisemnych odznaczeń nanoszonych przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej.

Rodzaje inwentaryzacji - inwentaryzacja niestandardowa

Wszystkie powody, dlaczego powstały różnicę inwentaryzacyjne muszą być określone przez komisję inwentaryzacyjną w protokole lub w sprawozdaniu końcowym. Protokół musi być zatwierdzony przez kierownika jednostki. To podstawa rozliczenia wszystkich powstałych różnic inwentaryzacyjnych ujętych w księgach rachunkowych. Wedle art. 4 ust.5 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki ponosi wszelką odpowiedzialność za wszystkie działania podejmowane podczas inwentaryzacji. Należy pamiętać, że dokonanie spisu z natury nie jest wystarczające do uznania, że obowiązek inwentaryzacyjny został zrealizowany, ponieważ do zakresu inwentaryzacyjnego należy też ustalenie (ewentualnych) różnic inwentaryzacyjnych, wycena, a także decyzja dotycząca sposób ich rozliczenia.

Dowiedz się więcej na www.smartmedia.com.pl lub napisz do nas biuro@smartmedia.com.pl

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury konsumenckie, złożone załączniki, faktury poza KSeF. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA