REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacja należności elementem procesu zarządzania wierzytelnościami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 KPDA Biuro rachunkowe
Doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.
Inwentaryzacja należności elementem procesu zarządzania wierzytelnościami / Fot. Fotolia
Inwentaryzacja należności elementem procesu zarządzania wierzytelnościami / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Grudzień to czas, w którym zwalniamy tempo codziennych spraw, to czas podsumowań, porządków - nie tylko domowych, ale również jest to czas przeprowadzania inwentaryzacji należności w przedsiębiorstwach. Potwierdzając salda możemy wykryć nieprawidłowości i nadużycia w gospodarce finansowej.

REKLAMA

REKLAMA

Coroczny proces potwierdzania salda z kontrahentem reguluje Ustawa z dnia 29 września 1994 o rachunkowości art. 26. Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów, w tym należności spoczywający na spółce, należy przeprowadzić na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Procedurę rozpoczynamy nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a kończymy do 15 dnia następnego roku. Ze względu na długi czas spływania informacji o potwierdzeniu salda od kontrahenta pewna część firm decyduje się na wysłanie potwierdzeń sald wcześniej, np. na dzień 31 października, bądź 30 listopada, co pozwala na pełną weryfikację swoich należności z bezpiecznym wyprzedzeniem. Stroną, która z zasady występuje o potwierdzenie stanu należności jest wierzyciel, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby stroną, która wnosi o potwierdzenie salda na koniec roku obrotowego był dłużnik. Wątpliwość co do aktualnej  wysokości zobowiązań, lub niejasny dla dłużnika system rozliczeń może być impulsem do przygotowania wezwania do potwierdzenia salda.

Prócz spółek krajowych gro przedsiębiorców prowadzi biznes z kontrahentami zagranicznymi, u których również należy zinwentaryzować należności. Proces ten może być bardziej kłopotliwy, ponieważ ustawowo nie są one zobowiązane do potwierdzania sald. Należy jednak pamiętać, iż potwierdzamy z nimi salda w takiej walucie, w której były dokonywane rozliczenia. W przypadku braku odpowiedzi, zgodnie z art. 26. ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, gdyby sytuacja zmusiła nas do potwierdzenia należności w drodze porównania danych z ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi oraz weryfikacji tych należności, to trzeba to zrobić w złotych.

Jak inwentaryzować niskocenne środki trwałe

REKLAMA

Zwyczajowo przyjęto pisemną formę potwierdzania sald drogą pocztową, co może mieć znaczenie przy ewentualnym sporze z dłużnikiem. Ustawa natomiast nie wyklucza korespondencji elektronicznej, zwłaszcza jeśli mamy do czynienie z dużą ilością kontrahentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szablon potwierdzenia sald może mieć różny wygląd, ponieważ żaden akt prawny nie reguluje wizualnego aspektu wzoru druku inwentaryzacji należności. Powinien on zawierać niezmienne elementy takie jak: dane adresata oraz nadawcy, dzień, na który należy potwierdzić saldo, kwotę transakcji wraz z numerem faktury oraz datą jej wystawienia. Ważna jest także pieczęć i podpis wystawcy, miejsce na pieczęć i podpis potwierdzającego saldo oraz miejsce na ewentualną adnotację o niezgodności salda.

Inwentaryzacja gotówki w kasie na dzień bilansowy

Należy pamiętać, że Ustawa o rachunkowości nie przewiduje milczącego potwierdzenia salda, a brak odpowiedzi dłużnika na wysłane przez wierzyciela potwierdzenie salda oznacza saldo niepotwierdzone. Powinno się podjąć dodatkowe starania mające skłonić kontrahenta do odpowiedzi na przesłane mu potwierdzenie salda.

- Nie traktujmy inwentaryzacji należności jako zbędnego obowiązku, nie przynoszącego korzyści spółce. Wręcz przeciwnie, potwierdzenie salda może znacząco podnieść prawdopodobieństwo odzyskania należności, ponieważ w ten sposób kontrahent potwierdza uznanie faktur zakupu wraz z ewentualnymi naliczonymi odsetkami. Takie dokumenty bardzo wspomagają proces windykacji należności, przedłużają terminy ewentualnych przedawnień – podkreśla Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Rodzaje inwentaryzacji - inwentaryzacja niestandardowa


KPDA Biuro rachunkowe

Doradztwo podatkowe, księgowość dla firm i obsługa w zakresie sprawozdawczości, kadr i płac oraz audytu.


Zadaj pytanie na FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA