REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacja gotówki w kasie na dzień bilansowy

Subskrybuj nas na Youtube
Inwentaryzacja gotówki w kasie na dzień bilansowy / Fot. Fotolia
Inwentaryzacja gotówki w kasie na dzień bilansowy / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości istnieje obowiązek inwentaryzowania środków pieniężnych w kasach. Inwentaryzację należy przeprowadzić drogą spisu z natury na dzień bilansowy. W przypadku gdy zgodnie z decyzją kierownika będzie to dzień wolny, spis należy przeprowadzić na koniec ostatniego dnia roboczego lub na początku pierwszego w nowym roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek inwentaryzacji środków pieniężnych

Kwestię inwentaryzacji środków pieniężnych w kasie reguluje art. 26 ustawy o rachunkowości. Wynika z niego, że inwentaryzacja środków pieniężnych, zarówno tych przechowywanych w kasach, jak i tych na rachunkach bankowych, na ostatni dzień każdego roku obrotowego jest obowiązkowa.

Zgodnie z przepisami ustawy należy określić terminy i częstotliwość inwentaryzacji. Oprócz tego wyniki inwentaryzacji powinny być powiązane z zapisami ksiąg rachunkowych, a ewentualne różnice rozlicza się w księgach tego roku, na który przypada termin inwentaryzacji, ustawa nie zawiera szczegółowych rozwiązań w tym zakresie.

Rodzaje inwentaryzacji - inwentaryzacja niestandardowa

REKLAMA

Cel inwentaryzacji

Celem inwentaryzacji kasy jest nie tylko potwierdzenie stanu środków pieniężnych, ale również wewnętrzna kontrola prawidłowości obrotu gotówkowego w jednostce. W związku z tym każdy spis z natury powinien zostać poprzedzony kontrolą prawidłowości sporządzania raportów kasowych, a także dokumentów potwierdzających wpłaty i wypłaty gotówki. Dzięki temu można zbadać, czy dokumenty zostały sprawdzone pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym oraz zaakceptowane przez kompetentną, uprawnioną osobę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumenty powinny zawierać potwierdzenie osób wpłacających lub pobierających gotówkę. Poza tym sprawdzeniu podlegają stany początkowe (z poprzedniego raportu) i końcowe w raportach kasowych oraz sumowania poszczególnych dowodów kasowych.

Metody przeprowadzenia inwentaryzacji

Istnieją różne metody przeprowadzenia inwentaryzacji  środków pieniężnych. Środki pieniężne na rachunkach bankowych inwentaryzuje się przez uzyskanie od banków pisemnego potwierdzenia stanu tych środków. Z kolei środki pieniężne w kasach muszą być zinwentaryzowane drogą spisu z natury.

Zasady dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald

Inwentaryzacji gotówki w kasie metodą spisu z natury warto dokonywać nie tylko raz w roku na dzień kończący rok obrotowy, tak jak wymaga tego ustawa o rachunkowości. Należy także przeprowadzać kontrole międzyokresowe.

Spis z natury

Spis z natury polega na fizycznym przeliczeniu gotówki znajdującej się w kasie. Warto przy tym zaznaczyć, że istnieje konieczność przeliczenia wszystkich pojedynczych banknotów i monet. Jedynie monety zrolowane, pochodzące bezpośrednio z banku lub mennicy, mogą być policzone zbiorczo, po wyrywkowym sprawdzeniu niektórych rulonów i paczek banknotów. Jeżeli jednak pojawi się jakakolwiek niepewność co do pochodzenia pieniędzy, liczeniem i kontrolą należy objąć wszystkie monety i banknoty, także te zrolowane i paczkowane.

Również blankiety czeków, weksli i innych walorów przechowywanych w kasie podlegają sprawdzeniu. Dodatkowo podczas inwentaryzacji kasy należy zwrócić uwagę na zabezpieczenia pomieszczenia kasowego oraz środków pieniężnych w drodze z banku do kasy i odwrotnie.

Zbiorcza inwentaryzacja kasy - zestawienie gotówki

Inwentaryzacja kasy - Zestawienie wpłacanej gotówki

Sposób prowadzenia inwentaryzacji

Inwentaryzację kasy (i nie tylko) należy przeprowadzić komisyjne w obecności osoby odpowiedzialnej materialnie, czyli kasjera. Spisu nie może jednoosobowo dokonać osoba odpowiedzialna materialnie. Inwentaryzacja powinna być obiektywna, dzięki czemu możliwe będzie uwiarygodnienie stanu środków pieniężnych na dany dzień.

Należy też pamiętać, że zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o rachunkowości wpłaty i wypłaty gotówkowe muszą być ujmowane w raportach kasowych na bieżąco, w tym samym dniu, w którym zostały dokonane. Dzięki temu w każdym momencie powinien być znany stan środków pieniężnych w kasie.

Czym jest bilans i o jakich zasadach należy pamiętać podczas jego sporządzania?

Możliwe jest także sporządzanie zbiorczych raportów kasowych za określony przedział czasowy np. tydzień, dekadę, czy miesiąc, jednak nie może to nastąpić rzadziej niż na koniec każdego miesiąca.


Autor: Marta Przyborowska


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA