REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych /fot. Fotolia
Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja ma na celu wykazanie w księgach rachunkowych najbardziej realnego stanu aktywów i pasywów. Amortyzacja natomiast odzwierciedla utratę wartości aktywów w czasie. Przyjrzyjmy się jakie zależności występują pomiędzy tymi dwoma procesami.

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzacja to wyrażone w pieniądzu zużycie środków trwałych. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się metodą systematycznego i planowego rozkładania wartości początkowej środka trwałego na ustalony okres amortyzacji. Amortyzację rozpoczyna się nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania. Kończy natomiast nie później niż w momencie zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego, przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru. Amortyzacji mogą podlegać środki trwałe o niskiej wartości (do wysokości 3.500 zł), jednak jeśli jednostka nie chce objąć ich amortyzacją, może umieścić je w kosztach uzyskania przychodu firmy w miesiącu skierowania ich do użytkowania. Określenie stawki i okresu amortyzacji uzależnione jest przede wszystkim od okresu użyteczności danego środka trwałego, na który ma wpływ długość jego czasu pracy, zmiany technologiczne. Prawo zezwala stosowanie dowolnej metody amortyzacji, jednakże ważne jest, aby wybrana metoda odzwierciedlała zużycie środka trwałego, co nie zawsze jest uzależnione od okresu użytkowania. Poniesione nakłady, które są ulepszeniem środka trwałego, zwiększają jego wartość początkową. Od tak ustalonej wartości początkowej jednostka może dokonywać odpisów amortyzacyjnych (według przyjętej stawki amortyzacyjnej aż do pełnego zamortyzowania). Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w rezultacie przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji, czy też modernizacji, wartość początkową tych środków, zwiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie (w tym także o wydatki na zakup części składowych i peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł). Środki trwałe uważane są za ulepszone, gdy całość wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Odpisy amortyzacyjne mogą być dokonywane z częstotliwością miesięczną, kwartalną lub roczną, natomiast zmiana wartości lub parametrów amortyzacji możliwa jest raz w roku.

Na etapie spisu z natury zbierane są informacje o stanie ilościowym środków trwałych, dzięki czemu można zweryfikować różnice ilościowe w stosunku do danych ewidencyjnych, a także o jakości majątku: ustalenie uszkodzeń, zniszczeń, przydatności do dalszej eksploatacji. Na przydatność wpływa technologiczne starzenie się składników majątku lub brak na nie zapotrzebowania w związku ze zmianą w zakresie działalności. Różnice ilościowe (niedobory i nadwyżki) otrzymywane są z porównania stanu według spisu ze stanem odnotowanym w ewidencji. Dzięki temu można skorygować stany ewidencyjne do poziomu stanów rzeczywistych (różnice winny być rozliczane w cenach, które przyjęto do ewidencji danych składników). Korekta wartości wiąże się ze zmianą planu amortyzacji, natomiast zdjęcie składników z ewidencji wymaga przerwania amortyzacji i rozliczenia niezamortyzowanej wartości w kosztach bieżących.

Sposób inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych

REKLAMA

Kolejny etap rozliczenia to określenie przydatności składników niepełnowartościowych (możliwość odpisania ich z ewidencji jako bezwartościowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykonywanie spisu z natury jest dobrą okazją do przeprowadzenia weryfikacji okresów i stawek amortyzacji środków trwałych (ustawa o rachunkowości w art. 32 pkt 3 nakazuje, iż stawki amortyzacyjne, a także okresy amortyzacji przyjęte dla poszczególnych środków trwałych  powinny być okresowo weryfikowane).  Nie zawsze łatwo określić, przez jaki czas określony składnik majątku może być użytkowany, a więc trudno oszacować jaki jest okres ekonomicznej użyteczności. W praktyce stosowane jest użycie stawek amortyzacji, które są wymagane w przepisach podatkowych (nie posługują się pojęciem „ekonomicznej użyteczności”), lecz nakazują w przypadku określonych grup środków trwałych zastosować wyznaczone stawki. Taki sposób wyznaczania okresu ekonomiczności użyteczności jest z punktu widzenia ustawy nieprawidłowy. Jeśli  zapadnie decyzja, że dotychczasowe stawki amortyzacyjne należy zmienić, należy dokonać korekty sprawozdania na okres obrachunkowy niezamknięty. Wtedy jest to zmiana szacunku, a nie korekta błędu.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Sposób amortyzacji księgowej służy do odzwierciedlenia zużycia ekonomicznego środka trwałego wykorzystywanego w działalności. Powinna być tak dopasowana, aby jak najdokładniej odzwierciedlała proces zużycia środka trwałego, a także umożliwiała najwierniejsze oddanie rzeczywistej wartości netto, którą wykazuje się w bilansie. Amortyzacja, jak i umorzenie księgowe są użytkowane po to, by stworzyć bilans zysków i strat.

Należy przy tym pamiętać, że okres ekonomicznej użyteczności częstokroć realniej oceni pracownik obsługujący daną maszynę, niż wyznaczony do spisu księgowy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA