REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych

PIRXON
PIRXON SA (dawniej SmartMedia Sp. z o.o.) od 2004 roku optymalizuje procesy, dostarczając zaawansowane rozwiązania informatyczne polskim i zagranicznym firmom.
Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych /fot. Fotolia
Inwentaryzacja a amortyzacja środków trwałych /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwentaryzacja ma na celu wykazanie w księgach rachunkowych najbardziej realnego stanu aktywów i pasywów. Amortyzacja natomiast odzwierciedla utratę wartości aktywów w czasie. Przyjrzyjmy się jakie zależności występują pomiędzy tymi dwoma procesami.

REKLAMA

Autopromocja

Amortyzacja to wyrażone w pieniądzu zużycie środków trwałych. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się metodą systematycznego i planowego rozkładania wartości początkowej środka trwałego na ustalony okres amortyzacji. Amortyzację rozpoczyna się nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania. Kończy natomiast nie później niż w momencie zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego, przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru. Amortyzacji mogą podlegać środki trwałe o niskiej wartości (do wysokości 3.500 zł), jednak jeśli jednostka nie chce objąć ich amortyzacją, może umieścić je w kosztach uzyskania przychodu firmy w miesiącu skierowania ich do użytkowania. Określenie stawki i okresu amortyzacji uzależnione jest przede wszystkim od okresu użyteczności danego środka trwałego, na który ma wpływ długość jego czasu pracy, zmiany technologiczne. Prawo zezwala stosowanie dowolnej metody amortyzacji, jednakże ważne jest, aby wybrana metoda odzwierciedlała zużycie środka trwałego, co nie zawsze jest uzależnione od okresu użytkowania. Poniesione nakłady, które są ulepszeniem środka trwałego, zwiększają jego wartość początkową. Od tak ustalonej wartości początkowej jednostka może dokonywać odpisów amortyzacyjnych (według przyjętej stawki amortyzacyjnej aż do pełnego zamortyzowania). Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w rezultacie przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji, czy też modernizacji, wartość początkową tych środków, zwiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie (w tym także o wydatki na zakup części składowych i peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł). Środki trwałe uważane są za ulepszone, gdy całość wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania. Odpisy amortyzacyjne mogą być dokonywane z częstotliwością miesięczną, kwartalną lub roczną, natomiast zmiana wartości lub parametrów amortyzacji możliwa jest raz w roku.

Na etapie spisu z natury zbierane są informacje o stanie ilościowym środków trwałych, dzięki czemu można zweryfikować różnice ilościowe w stosunku do danych ewidencyjnych, a także o jakości majątku: ustalenie uszkodzeń, zniszczeń, przydatności do dalszej eksploatacji. Na przydatność wpływa technologiczne starzenie się składników majątku lub brak na nie zapotrzebowania w związku ze zmianą w zakresie działalności. Różnice ilościowe (niedobory i nadwyżki) otrzymywane są z porównania stanu według spisu ze stanem odnotowanym w ewidencji. Dzięki temu można skorygować stany ewidencyjne do poziomu stanów rzeczywistych (różnice winny być rozliczane w cenach, które przyjęto do ewidencji danych składników). Korekta wartości wiąże się ze zmianą planu amortyzacji, natomiast zdjęcie składników z ewidencji wymaga przerwania amortyzacji i rozliczenia niezamortyzowanej wartości w kosztach bieżących.

Sposób inwentaryzacji wartości niematerialnych i prawnych

Kolejny etap rozliczenia to określenie przydatności składników niepełnowartościowych (możliwość odpisania ich z ewidencji jako bezwartościowych).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wykonywanie spisu z natury jest dobrą okazją do przeprowadzenia weryfikacji okresów i stawek amortyzacji środków trwałych (ustawa o rachunkowości w art. 32 pkt 3 nakazuje, iż stawki amortyzacyjne, a także okresy amortyzacji przyjęte dla poszczególnych środków trwałych  powinny być okresowo weryfikowane).  Nie zawsze łatwo określić, przez jaki czas określony składnik majątku może być użytkowany, a więc trudno oszacować jaki jest okres ekonomicznej użyteczności. W praktyce stosowane jest użycie stawek amortyzacji, które są wymagane w przepisach podatkowych (nie posługują się pojęciem „ekonomicznej użyteczności”), lecz nakazują w przypadku określonych grup środków trwałych zastosować wyznaczone stawki. Taki sposób wyznaczania okresu ekonomiczności użyteczności jest z punktu widzenia ustawy nieprawidłowy. Jeśli  zapadnie decyzja, że dotychczasowe stawki amortyzacyjne należy zmienić, należy dokonać korekty sprawozdania na okres obrachunkowy niezamknięty. Wtedy jest to zmiana szacunku, a nie korekta błędu.

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Inwentaryzacja za 2014 rok - czynności przygotowawcze

Sposób amortyzacji księgowej służy do odzwierciedlenia zużycia ekonomicznego środka trwałego wykorzystywanego w działalności. Powinna być tak dopasowana, aby jak najdokładniej odzwierciedlała proces zużycia środka trwałego, a także umożliwiała najwierniejsze oddanie rzeczywistej wartości netto, którą wykazuje się w bilansie. Amortyzacja, jak i umorzenie księgowe są użytkowane po to, by stworzyć bilans zysków i strat.

Należy przy tym pamiętać, że okres ekonomicznej użyteczności częstokroć realniej oceni pracownik obsługujący daną maszynę, niż wyznaczony do spisu księgowy.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA