Jak amortyzować ujawniony środek trwały

Krzysztof Rustecki
rozwiń więcej
Jestem indywidualnym przedsiębiorcą, tzw. małym podatnikiem. Od dwóch lat w działalności gospodarczej używam obrabiarki z rodzaju 41 KŚT. Urządzenie to nie jest ujęte w ewidencji środków trwałych. Jego cena nabycia wynosiła ponad 20 000 zł. Potwierdza to umowa kupna zawarta w 2011 r. Czy obecnie mogę wprowadzić to urządzenie do ewidencji środków trwałych i dokonać jego amortyzacji?


INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT od 2014

Autopromocja

 

 

 

 

 


Amortyzacja ujawnionego środka trwałego


RADA

W przedstawionej sytuacji możliwe jest dokonanie jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od ujawnionego środka trwałego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Składniki majątku będące środkami trwałymi wprowadza się do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia składnika do ewidencji uznaje się za ujawnienie środka trwałego (art. 22d ust. 2 updof). Od ujawnionych środków trwałych, nieobjętych dotychczas ewidencją, odpisów amortyzacyjnych dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji (art. 22h ust. 1 pkt 4 updof).

Amortyzacja samochodu w firmie

Natomiast tzw. mali podatnicy mogą dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych (art. 22k ust. 7 updof). Podatnicy mogą dokonywać tych odpisów amortyzacyjnych już w miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych (art. 22k ust. 8 updof). Limit jednorazowych odpisów w 2013 r. wynosi 205 000 zł.

Na podstawie tych przepisów ma Pan prawo ujawnić eksploatowane urządzenie w ewidencji środków trwałych i dokonać jego jednorazowej amortyzacji. Jednorazowego odpisu można dokonać już w miesiącu, w którym urządzenie zostanie wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Za wartość początkową urządzenia należy przyjąć jego cenę nabycia, która wynika z zawartej w 2011 r. umowy jego kupna. Prawidłowość takiego rozwiązania potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 stycznia 2013 r., sygn. IPPB1/415-1499/12-2/IF. Dotyczyła ona laptopa nabytego przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Na potwierdzenie zakupu laptopa podatnik posiadał tylko paragon. Dyrektor Izby stwierdził, że:

(...) wartość początkową należało ustalić w wysokości kwoty z dokumentu (paragonu) potwierdzającego zakup laptopa. Ponieważ podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o podatek naliczony, to ceny nabycia środka trwałego nie pomniejsza się o ten podatek. W takiej sytuacji ceną nabycia będzie wartość brutto zakupionego środka trwałego, wykazana na paragonie dokumentującym ten zakup. W takim przypadku nie mamy do czynienia z sytuacją, w której ustalenie ceny nabycia środka trwałego nie jest możliwe, gdyż cena zakupu powyższego środka trwałego jest wartością znaną.

Amortyzacja środka trwałego używanego sezonowo

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środka trwałego, to jego wartością początkową jest wartość rynkowa ustalona przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok ujawnienia środka oraz stanu i stopnia ich zużycia (art. 22g ust. 8 updof).


Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie


PRZYKŁAD

Podatnik nabył w 2011 r. obrabiarkę do metalu za kwotę 22 200 zł. Cenę nabycia potwierdza zawarta umowa kupna. Od momentu zakupu podatnik używał urządzenia w prowadzonej działalności gospodarczej. Nie wprowadził go jednak do ewidencji środków trwałych. W listopadzie 2013 r. podatnik zdecydował się na ujawnienie tej obrabiarki w ewidencji środków trwałych. Za wartość początkową przyjął cenę nabycia (22 200 zł) wynikającą z umowy kupna. Jako tzw. mały podatnik dokonał w listopadzie 2013 r. jednorazowego odpisu na kwotę 22 200 zł i zaliczył go do kosztów uzyskania przychodów. Pozwolił mu na to limit jednorazowej amortyzacji, który w 2013 r. wynosi 205 000 zł.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 22d ust. 2, art. 22h ust. 1 pkt 4, art. 22g ust. 1 pkt 1, ust. 3 i 8, art. 22k ust. 7 i 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 1287

Krzysztof Rustecki

specjalista w zakresie podatków, autor licznych publikacji z tej dziedziny

Księgowość
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

pokaż więcej
Proszę czekać...