Sposób na przedłużanie postępowania

Jedną z istotnych zasad postępowania podatkowego z punktu widzenia interesów podatnika jest zasada szybkości postępowania wyrażająca się w lakonicznym sformułowaniu, że organy podatkowe powinny działać szybko, a sprawy mało skomplikowane powinny być załatwiane niezwłocznie.
Wyznaczając ramy czasowe postępowania Ordynacja podatkowa przewidziała maksymalne terminy załatwienia sprawy, przyjmując, że postępowanie powinno być zakończone nie później niż w terminie miesiąca, a jeżeli występuje szczególne skomplikowanie rozstrzyganej kwestii, termin maksymalny wynosi 2 miesiące. W rzeczywistości organy podatkowe traktują terminy maksymalne jako zwykłe terminy załatwienia sprawy. Praktyka wskazuje jednak, że często postępowania te nie kończą się w ramach terminów maksymalnych i organy podatkowe wyznaczają dodatkowe terminy załatwienia sprawy, dbając przy tym, aby przed upływem maksymalnego terminu doręczyć podatnikowi zawiadomienie o przedłużeniu terminu załatwienia sprawy. Gdy już podatnik oczekuje na doręczenie decyzji w nowym terminie, z reguły otrzymuje kolejne zawiadomienie o przedłużeniu. Jednak na tym się nie kończy i z praktyki wiem, że takie zawiadomienia powodują, że postępowanie toczy się kilka lat. Czy podatnik jest w takim przypadku bezbronny (tak sądzą w większości urzędnicy).

Moim zdaniem nie. W takim przypadku już z chwilą upływu pierwszego dodatkowego terminu załatwienia sprawy podatnik powinien złożyć do izby skarbowej ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie opierając je na następującej argumentacji: z przepisów Ordynacji podatkowej wynika w sposób wyraźny, ale być może nie bezpośredni, że organ podatkowy prowadzący postępowanie może przedłużyć termin do załatwienia sprawy, w przypadku gdy przedłużenie terminu dotyczy tylko i wyłącznie terminu ustawowego określonego w art. 139 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 140 par. 1 Ordynacji podatkowej, w każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy jest zobowiązany do zawiadomienia o tym strony.

Powstaje zatem pytanie, co jest właściwym terminem do załatwienia sprawy. Przepis art. 141 par. 1 Ordynacji podatkowej przewiduje na stan niezałatwienia sprawy we właściwym terminie lub środek prawny w postaci ponaglenia.

Przepisy Ordynacji podatkowej przewidują zatem dwa terminy załatwienia sprawy: „właściwy termin załatwienia sprawy” oraz „termin ustalony na podstawie art. 140”. Z zestawienia przepisów art. 140 oraz 141 Ordynacji podatkowej wyraźnie wynika, że organ podatkowy może przedłużyć termin do załatwienia sprawy tylko w przypadku, gdy jest to termin wynikający wprost z art. 139 Ordynacji podatkowej (przedłużeniu podlega tylko termin „właściwy”, a nie wyznaczony już wcześniej przez organ). Takie uprawnienie nie przysługuje organowi w przypadku, gdy został wyznaczony już wcześniej termin do załatwienia sprawy na podstawie art. 140.

Zatem należy uznać, że działanie organu, który przedłuża termin, sam wcześniej przez siebie ustalony, jest działaniem nie mającym podstawy prawnej, a więc naruszającym zasadę praworządności, a także zaufania obywateli do działania organów podatkowych.

Organy podatkowe traktują terminy maksymalne jako zwykłe terminy załatwienia sprawy. Praktyka wskazuje, że często postępowania te nie kończą się w ramach terminów maksymalnych i organy podatkowe wyznaczają „dodatkowe” terminy załatwienia sprawy.

Ireneusz Krawczyk, radca prawny w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...