Ceny polis OC w 2019 roku

Ceny polis OC w 2019 roku / ShutterStock
W 2018 roku ceny ubezpieczeń OC istotnie spadły. Zdaniem ekspertów w 2019 roku nie należy się spodziewać dalszych zauważalnych spadków cen. Raczej nastąpi ich stabilizacja.

Od 2017 roku ceny OC w trendzie spadkowym

Rok 2018 zakończył się kolejnym spadkiem cen OC. W grudniu 2018 średnia cena transakcyjna polisy OC wyniosła 618 PLN – to o blisko 10% mniej niż rok wcześniej, kiedy to za ubezpieczenie OC płaciliśmy 684 PLN. Spadek jest jeszcze bardziej widoczny jeśli porównamy ceny z grudnia 2016 r., czyli z roku najwyższych podwyżek – wtedy polisa OC kosztowała średnio 706 PLN. Stopniowo ceny wracają właśnie do poziomu sprzed ponad 2 lat, kiedy to podwyżki były jeszcze w początkowej fazie. Redukcja ta już zaczyna być widoczna w wynikach technicznych branży ubezpieczeniowej.

Autopromocja

– „W skali roku tylko w jednym województwie cena OC poszła minimalnie w górę. W świętokrzyskim zaobserwowaliśmy wzrost o niecały 1%.  Za polisę OC trzeba było zapłacić tam 554 PLN czyli o 5 zł więcej niż rok wcześniej” – mówi Maciej Kuczwalski, ekspert multiagencji CUK Ubezpieczenia. W kolejnych 15 województwach ceny spadły. Poziom obniżek jest jednak zróżnicowany. W opolskim cena za polisę OC w grudniu 2018 była o 104 PLN mniejsza niż rok wcześniej (spadek o blisko 15%), to największa obniżka w kraju. Dwucyfrowy spadek cen zaobserwowano w 8 województwach, a w 7 nie przekroczył progu 10%. Najmniej ceny spadły w podlaskim – o niecałe 2%.

Polecamy: INFORLEX Biznes

– „W porównaniu do końca roku 2017, kiedy to ceny polis OC pozostawały na podobnym poziomie co rok wcześniej (spadek o 3% r/r), w 2018 możemy mówić o znaczącym wzroście dynamiki zmian. Pamiętajmy o tym, że „drakońskie” podwyżki z 2016 r. wyniosły średnio ponad 50%, a od kilkunastu miesięcy mamy do czynienia z nie tak dynamicznym, ale systematycznym obniżaniem cen przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe. Efekty takiej polityki cenowej możemy już zaobserwować w wynikach ubezpieczycieli. Według ostatnich danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, w I kwartale 2018 mogliśmy mówić o 6,77% wzroście r/r przypisu składki OC, tymczasem w III kwartale mówimy już o 0,1% spadku r/r. Ta zniżkowa tendencja powinna być również zauważalna w wynikach za ostatni kwartał 2018 r. Wracamy stopniowo do granicy rentowności i już niewiele brakuje, żeby ceny OC wróciły do poziomu z początku 2016, który leżał u źródła wielkich podwyżek z tamtego okresu” – tłumaczy Maciej Kuczwalski.

W 2019 wiele niepewności

Ceny OC spadają, a rośnie z kolei wysokość wypłacanych świadczeń i odszkodowań z tytułu polis OC. – „Mówiąc obrazowo – do portfela ubezpieczycieli wpływa mniej funduszy, a coraz więcej wypływa. Jak na razie branża jest jeszcze na przysłowiowym „plusie” jednak wszystkie dane wskazują na to, że dalszych obniżek cen OC już nie powinniśmy oczekiwać, gdyż mogłyby one spowodować kolejny kryzys na rynku” – mówi Maciej Kuczwalski

Niepewność cenową budzi również fakt, że cały czas branża ubezpieczeniowa boryka się z nieuregulowaną kwestią zadośćuczynień, czyli świadczeń za szkody osobowe. – „Po zeszłorocznych uchwałach Sądu Najwyższego, który przyznał prawo do zadośćuczynień dla najbliższych osób poszkodowanych w wypadkach, czekamy z niecierpliwością na ustandaryzowanie przez KNF tej kwestii. Najgorszy w tym wypadku byłby brak decyzji i odłożenie sprawy do roku 2020 – w takim wypadku Towarzystwa będą tworzyć rezerwy finansowe na ten cel, zakładając najmniej korzystne dla nich zmiany, co również wpłynie na cenę polis OC. Dodatkowo oczekujemy również na uregulowanie rynku kancelarii odszkodowawczych – w projekcie ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wprowadzono limit wynagrodzenia dla prawników oraz obowiązek posiadania ubezpieczenia OC. Są to zmiany pożądane przez TU, które mogłyby wpłynąć stabilizacyjnie na politykę cenową” – mówi Maciej Kuczwalski

– „Musimy pamiętać, że branża ubezpieczeniowa jest bardzo wrażliwa na warunki gospodarcze, ekonomiczne i legislacyjne. Przeszliśmy płynnie duże zmiany w 2018 r., gdy w życie wchodziło RODO oraz IDD wzmacniając tym samym bezpieczeństwo klientów. Liczymy na to, że rok 2019 nie przyniesie żadnych niezapowiedzianych wstrząsów gospodarczych i pozwoli na dalszy systematyczny rozwój i budowanie przyjaznego dla klientów świata ubezpieczeń” – podsumowuje Maciej Kuczwalski.

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...