REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego w kosztach uzyskania przychodu

Wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego w kosztach uzyskania przychodu
Wydatki na ubezpieczenie samochodu osobowego w kosztach uzyskania przychodu
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

W większości przedsiębiorstw samochód osobowy jest w nich obecny jako składnik majątku. W jednoosobowych działalnościach gospodarczych zazwyczaj są to prywatne samochody właścicieli wprowadzane na stan środków trwałych i używane od tego momentu w celach mieszanych (tj. zarówno w celach prywatnych jak i w celach służbowych). Wprowadzenie samochodu jako składnika majątku firmy pozwala na zminimalizowanie skutków podatkowych, poprzez zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z tym pojazdem.

Definicję kosztu uzyskania przychodu zawiera art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (updof) i brzmi następująco:

REKLAMA

Autopromocja

„Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23”.

Koszty związane z bezpośrednim i podstawowym używaniem samochodu służbowych niewątpliwie stoją w zgodzie z powyższą ustawową definicją. Aby dojechać do klienta potrzebujemy zakupić benzynę do samochodu, aby pojechać zimą po towar do hurtowni należy wymienić opony z letnich na zimowe i zapłacić za tę usługę lub np. ponieść koszty za przejazd płatną autostradą, którą dostaniemy się do hurtowni. W kategorii kosztów uzyskania przychodu znajdą się więc wszystkie wydatki dotyczące podstawowej eksploatacji samochodu osobowego (zaliczonego do środków trwałych lub rozliczanego na podstawie kilometrówki); z wyłączeniem wydatków uwzględnionych w art. 23 updof.

Częstym problemem pojawiającym się wśród przedsiębiorców jest  sytuacja, gdy wykupujemy dodatkowe ubezpieczenia samochodu, które nie stanowią obowiązkowych i podstawowych ubezpieczeń – tj. AC, NWW czy assistance. Czy w tym przypadku również możemy wprowadzić do ewidencji kosztów wydatki poniesione na te ubezpieczenia?

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy sięgnąć do artykułu 23 updof, sprawdzając czy ubezpieczenia te znajdują się w katalogu wydatków wyłączonych z zakwalifikowania ich jako kosztów uzyskania przychodów. Art. 23 ust. 1 pkt 47 mówi wprost, że jako kosztów uzyskania przychodu nie uważa się:

„składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia”.

REKLAMA

Przepis ten należy odpowiednio zinterpretować, ponieważ nie jest w nim jednoznacznie określone jakie konkretnie ubezpieczenia samochodowe ustawodawca miał na myśli. Jako pomocną uznać możemy interpretację ogólną Ministra Finansów z dnia 12 czerwca 2012 r., (DD2/033/31/PMN/12/260), w której czytamy, że:

„(…) jak wynika z brzmienia powołanego przepisu, ograniczenie dotyczy składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, których wysokość jest ustalana w oparciu o wartość samochodu przyjętą dla celów ubezpieczenia. Należy zatem przyjąć, że jeżeli w umowie ubezpieczenia samochodu osobowego określana jest wartość pojazdu, wówczas składki obliczane w oparciu o ten parametr, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro (…)”.

Oznacza to, że ograniczenie określone w art. 23 ust. 1 pkt 47 updof dotyczy tych ubezpieczeń, których wysokość uwzględnia wartość ubezpieczanego samochodu, czyli tutaj ubezpieczenia AC (auto-casco). Inne ubezpieczenia takie jak OC (ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej), NWW (ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków) nie są objęte powyższym przepisem  i wydatki na nie poniesione możemy uznać za koszty uzyskania przychodów w 100% bez stosowania limitu.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Jak więc prawidłowo obliczyć kwotę ubezpieczenia AC, którą możemy zakwalifikować jako koszty?

Jak wynika z przepisu – jeśli wartość ubezpieczanego samochodu przekracza równowartość 20 000 euro (według kursu sprzedaży walut obcych z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia), to kwota ubezpieczenia AC w proporcji w jakiej przypada nadwyżka wartości samochodu ponad 20 000 euro, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.

Przykład:

Zawarliśmy 11 sierpnia 2018 r. polisę ubezpieczenia AC dla samochodu osobowego o wartości 115.000 zł. Polisa kosztowała 3.000 zł. Kurs NBP w ten dzień dla 1 euro wynosił 4,3077 zł.

Aby odpowiednio obliczyć tę kwotę w pierwszej kolejności należy przeliczyć równowartość 20.000 euro na złotówki:

20.000 euro * 4,3077 = 86.154 zł

W następnym kroku należy określić w jakiej proporcji wartość samochodu przekracza wartość 20.000 euro oraz pomnożyć razy kwotę poniesioną na ubezpieczenie AC:

86.154 : 115.000 * 3.000 = 2.247,50 zł – jest to część ubezpieczenia OC, którą możemy zaliczyć jako koszt uzyskania przychodu.

Aby zaliczyć wydatek ten do kosztów podatkowych należy również pamiętać o jego odpowiednim udokumentowaniu – tj. przedłożeniu polisy oraz potwierdzenia zapłaty, np. w formie przelewu bankowego.

Uwaga! Opisane ograniczenie dotyczy jedynie samochodów osobowych, w przypadku samochodu ciężarowego związanego z działalnością gospodarczą, wydatki poniesione na ubezpieczenia uznamy w poczet kosztów uzyskania przychodów bez stosowania limitów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczenie ESG w zatrudnianiu osób z niepełnosprawnościami. Od kiedy i jak wdrażać nowe przepisy?

Od 2024 roku duże przedsiębiorstwa publiczne w Unii Europejskiej, takie jak spółki giełdowe, banki oraz zakłady ubezpieczeń, zostaną zobligowane do raportowania kwestii środowiskowych, społecznych oraz związanych z zarządzaniem (ESG) na mocy nowych wytycznych dyrektywy CSRD. 

Uszkodzenie towarów w transporcie lub niedostarczenie ich na czas. Kiedy przewoźnik może się powołać na siłę wyższą? Prawo przewozowe, Konwencja CMR, kodeks cywilny

Klęski żywiołowe takie jak powódź, śnieżyce, nawalne opady deszczu, zamknięcie granicy, strajki, zamieszki i inne tego typu nadzwyczajne zdarzenia mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

InPost startuje z bezpośrednimi przesyłkami z Polski do maszyn Paczkomat® lub punktu PUDO w 7 europejskich krajach

Grupa InPost uruchomiła usługę dostaw międzynarodowych pomiędzy Polską a Francją, Hiszpanią, Portugalią, Włochami, Belgią, Holandią oraz Luksemburgiem (usługa cross network). Umożliwi to zarówno sklepom internetowym, jak i klientom indywidualnym szybką wysyłkę i dostawy za granicę, przy najniższej na rynku cenie. Usługa jest dostępna dla biznesowych i indywidualnych klientów InPost

To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

Czy prawo pozwala zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

REKLAMA

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

REKLAMA