REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro
Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna, według organów podatkowych, wydatki eksploatacyjne takie jak czynsz i media nie mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów firmy prowadzonej w lokalu mieszkalnym, bez wydzielania osobnego pomieszczenia na biuro. To się zmieniło. Nowe podejście w tym zakresie przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 21 grudnia 2017 r.

Odstępstwo od dotychczasowych interpretacji

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym, jeszcze do zeszłego roku, obligowało do wydzielenia przynajmniej jednego z pomieszczeń tego lokalu na prowadzenie firmy. Tylko takie rozwiązanie umożliwiało zaliczenie wydatków poniesionych np. na czynsz i media (koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją lokalu), do kosztów prowadzenia firmy. W przypadku, w którym lokal mieszkalny wykorzystywany był głównie do celów osobistych, a dodatkowo prowadzona była w nim działalność gospodarcza, koszty jego eksploatacji nie mogły być zaliczone do kosztów prowadzenia firmy.

REKLAMA

Podstawą tych interpretacji był art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, który odnosi się do wymogów zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu (kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23). Dokonywana do tego czasu interpretacja tego artykułu przestawiała stanowisko, że jednoczesne mieszkanie w danym lokalu i prowadzenie w nim działalności gospodarczej, bez wydzielonego w tym celu pomieszczenia, uniemożliwia określenie, które wydatki poniesione w celu utrzymania lokalu, wydawane były na opłaty związane z prowadzeniem firmy, a które na opłaty osobiste. Uniemożliwiało to więc zaliczanie wydatków eksploatacyjnych do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Łatwiejsze rozliczanie kosztów firmy

REKLAMA

O interpretację indywidualną w zakresie zaliczenia wydatków na czynsz i media do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku braku wydzielonego pomieszczenia w lokalu mieszkalnym na działalność gospodarczą, Wnioskodawca wystąpił 18 października 2017 r. Wnioskodawca w momencie składania wniosku o interpretację był w trakcie nabywania lokalu mieszkalnego, w którym jednocześnie miał zamiar prowadzić swoją jednoosobową działalność gospodarczą. Co ważne, nie miał on zamiaru wydzielać z powierzchni lokalu osobnego pomieszczenia, przeznaczonego specjalnie na prowadzenie firmy. Lokal ma być traktowany jako siedziba firmy, aczkolwiek wszelkie spotkania z klientami miałyby odbywać się poza lokalem. Wnioskodawca nie ma również zamiaru oznaczać mieszkania szyldami, w celu określenia, że w danym lokalu znajduje się jego firma. Wnioskodawca ma zamiar wykonywać w lokalu wszelkie czynności związane z prowadzeniem swojej działalności, w tym: wykonywać zlecenia, korzystać ze sprzętów biurowych oraz przechowywać dokumenty. Wnioskodawca nie będzie posiadał oddzielnego biura, lokal będzie spełniał jednocześnie funkcje mieszkalne oraz umożliwiające prowadzenie działalności, bez wydzielania w tym celu oddzielnego pomieszczenia.  

Wnioskodawca w swoim zapytaniu, zwrócił się o odniesienie się do kilku kwestii.  Chciał przede wszystkim wiedzieć, czy „będzie mógł potencjalnie odliczać część kosztów związanych z utrzymaniem Lokalu od przychodu osiągniętego z działalności gospodarczej zarejestrowanej i wykonywanej w ramach Lokalu, jak również dokonywać odpowiednich odpisów amortyzacyjnych, jeżeli spełnione zostaną odpowiednie warunki z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” oraz czy „będzie mógł w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zaliczać część kosztów związanych z utrzymaniem Lokalu do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą zarejestrowaną w Lokalu lub dokonywać właściwych odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w w/w Ustawie?”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyodrębnienie pomieszczenia na działalność gospodarczą jednak niekonieczne

W opisanym przypadku, skuteczne prowadzenie działalności gospodarczej i uzyskiwanie przychodu nie byłoby możliwe bez możliwości korzystania z powierzchni lokalu, w związku z czym organ podatkowy stwierdził, że warunek określony w  art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest w tym przypadku spełniony. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podkreślił także, że ustawa o PIT „nie warunkuje możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na czynsz czy media od wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza”.

Podobnie wypowiedział się w listopadzie 2017 r. Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski. Więcej na ten temat w artykule Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym

Należy pamiętać, że to po stronie Wnioskodawcy będzie leżał obowiązek określenia zakresu oraz procentowego odsetka kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wydatków ponoszonych na utrzymanie lokalu. Bez wątpienia zakres powinien być mniejszy niż zakres odpowiadający celom osobistym (mieszkalnym), które to nie wliczają się w koszty uzyskania przychodu. Podstawową cechą kosztu podatkowego powinien być związek tego kosztu z przychodem. To na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia poniesionego wydatku pozostającego w związku z uzyskiwanymi przychodami.

Wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja z pewnością przysłuży się wszelkim drobnym przedsiębiorcom, prowadzącym działalność wyłącznie we własnym mieszkaniu. Interpretacja ta uzupełnia także najnowsze interpretacje dotyczące podatku od nieruchomości (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym), tworząc łącznie bardziej przyjazne okoliczności dla prowadzenia drobnych przedsiębiorstw.  Według interpretacji dotyczących podatku od nieruchomości, brak wydzielonego pomieszczenia dla działalności gospodarczej i zachowanie w przeważającej części mieszkalnego charakteru lokalu, umożliwia płacenie podatku od powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne, który jest znacznie niższy od podatku płaconego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy PIT dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA