REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro
Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna, według organów podatkowych, wydatki eksploatacyjne takie jak czynsz i media nie mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów firmy prowadzonej w lokalu mieszkalnym, bez wydzielania osobnego pomieszczenia na biuro. To się zmieniło. Nowe podejście w tym zakresie przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 21 grudnia 2017 r.

Odstępstwo od dotychczasowych interpretacji

Prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym, jeszcze do zeszłego roku, obligowało do wydzielenia przynajmniej jednego z pomieszczeń tego lokalu na prowadzenie firmy. Tylko takie rozwiązanie umożliwiało zaliczenie wydatków poniesionych np. na czynsz i media (koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją lokalu), do kosztów prowadzenia firmy. W przypadku, w którym lokal mieszkalny wykorzystywany był głównie do celów osobistych, a dodatkowo prowadzona była w nim działalność gospodarcza, koszty jego eksploatacji nie mogły być zaliczone do kosztów prowadzenia firmy.

REKLAMA

Podstawą tych interpretacji był art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, który odnosi się do wymogów zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu (kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23). Dokonywana do tego czasu interpretacja tego artykułu przestawiała stanowisko, że jednoczesne mieszkanie w danym lokalu i prowadzenie w nim działalności gospodarczej, bez wydzielonego w tym celu pomieszczenia, uniemożliwia określenie, które wydatki poniesione w celu utrzymania lokalu, wydawane były na opłaty związane z prowadzeniem firmy, a które na opłaty osobiste. Uniemożliwiało to więc zaliczanie wydatków eksploatacyjnych do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Łatwiejsze rozliczanie kosztów firmy

O interpretację indywidualną w zakresie zaliczenia wydatków na czynsz i media do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku braku wydzielonego pomieszczenia w lokalu mieszkalnym na działalność gospodarczą, Wnioskodawca wystąpił 18 października 2017 r. Wnioskodawca w momencie składania wniosku o interpretację był w trakcie nabywania lokalu mieszkalnego, w którym jednocześnie miał zamiar prowadzić swoją jednoosobową działalność gospodarczą. Co ważne, nie miał on zamiaru wydzielać z powierzchni lokalu osobnego pomieszczenia, przeznaczonego specjalnie na prowadzenie firmy. Lokal ma być traktowany jako siedziba firmy, aczkolwiek wszelkie spotkania z klientami miałyby odbywać się poza lokalem. Wnioskodawca nie ma również zamiaru oznaczać mieszkania szyldami, w celu określenia, że w danym lokalu znajduje się jego firma. Wnioskodawca ma zamiar wykonywać w lokalu wszelkie czynności związane z prowadzeniem swojej działalności, w tym: wykonywać zlecenia, korzystać ze sprzętów biurowych oraz przechowywać dokumenty. Wnioskodawca nie będzie posiadał oddzielnego biura, lokal będzie spełniał jednocześnie funkcje mieszkalne oraz umożliwiające prowadzenie działalności, bez wydzielania w tym celu oddzielnego pomieszczenia.  

Wnioskodawca w swoim zapytaniu, zwrócił się o odniesienie się do kilku kwestii.  Chciał przede wszystkim wiedzieć, czy „będzie mógł potencjalnie odliczać część kosztów związanych z utrzymaniem Lokalu od przychodu osiągniętego z działalności gospodarczej zarejestrowanej i wykonywanej w ramach Lokalu, jak również dokonywać odpowiednich odpisów amortyzacyjnych, jeżeli spełnione zostaną odpowiednie warunki z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” oraz czy „będzie mógł w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zaliczać część kosztów związanych z utrzymaniem Lokalu do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą zarejestrowaną w Lokalu lub dokonywać właściwych odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w w/w Ustawie?”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyodrębnienie pomieszczenia na działalność gospodarczą jednak niekonieczne

REKLAMA

W opisanym przypadku, skuteczne prowadzenie działalności gospodarczej i uzyskiwanie przychodu nie byłoby możliwe bez możliwości korzystania z powierzchni lokalu, w związku z czym organ podatkowy stwierdził, że warunek określony w  art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest w tym przypadku spełniony. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podkreślił także, że ustawa o PIT „nie warunkuje możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na czynsz czy media od wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza”.

Podobnie wypowiedział się w listopadzie 2017 r. Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski. Więcej na ten temat w artykule Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym

Należy pamiętać, że to po stronie Wnioskodawcy będzie leżał obowiązek określenia zakresu oraz procentowego odsetka kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wydatków ponoszonych na utrzymanie lokalu. Bez wątpienia zakres powinien być mniejszy niż zakres odpowiadający celom osobistym (mieszkalnym), które to nie wliczają się w koszty uzyskania przychodu. Podstawową cechą kosztu podatkowego powinien być związek tego kosztu z przychodem. To na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia poniesionego wydatku pozostającego w związku z uzyskiwanymi przychodami.

Wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja z pewnością przysłuży się wszelkim drobnym przedsiębiorcom, prowadzącym działalność wyłącznie we własnym mieszkaniu. Interpretacja ta uzupełnia także najnowsze interpretacje dotyczące podatku od nieruchomości (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym), tworząc łącznie bardziej przyjazne okoliczności dla prowadzenia drobnych przedsiębiorstw.  Według interpretacji dotyczących podatku od nieruchomości, brak wydzielonego pomieszczenia dla działalności gospodarczej i zachowanie w przeważającej części mieszkalnego charakteru lokalu, umożliwia płacenie podatku od powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne, który jest znacznie niższy od podatku płaconego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA