REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro

Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro
Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna, według organów podatkowych, wydatki eksploatacyjne takie jak czynsz i media nie mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów firmy prowadzonej w lokalu mieszkalnym, bez wydzielania osobnego pomieszczenia na biuro. To się zmieniło. Nowe podejście w tym zakresie przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 21 grudnia 2017 r.

Odstępstwo od dotychczasowych interpretacji

Prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym, jeszcze do zeszłego roku, obligowało do wydzielenia przynajmniej jednego z pomieszczeń tego lokalu na prowadzenie firmy. Tylko takie rozwiązanie umożliwiało zaliczenie wydatków poniesionych np. na czynsz i media (koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją lokalu), do kosztów prowadzenia firmy. W przypadku, w którym lokal mieszkalny wykorzystywany był głównie do celów osobistych, a dodatkowo prowadzona była w nim działalność gospodarcza, koszty jego eksploatacji nie mogły być zaliczone do kosztów prowadzenia firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podstawą tych interpretacji był art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, który odnosi się do wymogów zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu (kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23). Dokonywana do tego czasu interpretacja tego artykułu przestawiała stanowisko, że jednoczesne mieszkanie w danym lokalu i prowadzenie w nim działalności gospodarczej, bez wydzielonego w tym celu pomieszczenia, uniemożliwia określenie, które wydatki poniesione w celu utrzymania lokalu, wydawane były na opłaty związane z prowadzeniem firmy, a które na opłaty osobiste. Uniemożliwiało to więc zaliczanie wydatków eksploatacyjnych do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Łatwiejsze rozliczanie kosztów firmy

O interpretację indywidualną w zakresie zaliczenia wydatków na czynsz i media do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku braku wydzielonego pomieszczenia w lokalu mieszkalnym na działalność gospodarczą, Wnioskodawca wystąpił 18 października 2017 r. Wnioskodawca w momencie składania wniosku o interpretację był w trakcie nabywania lokalu mieszkalnego, w którym jednocześnie miał zamiar prowadzić swoją jednoosobową działalność gospodarczą. Co ważne, nie miał on zamiaru wydzielać z powierzchni lokalu osobnego pomieszczenia, przeznaczonego specjalnie na prowadzenie firmy. Lokal ma być traktowany jako siedziba firmy, aczkolwiek wszelkie spotkania z klientami miałyby odbywać się poza lokalem. Wnioskodawca nie ma również zamiaru oznaczać mieszkania szyldami, w celu określenia, że w danym lokalu znajduje się jego firma. Wnioskodawca ma zamiar wykonywać w lokalu wszelkie czynności związane z prowadzeniem swojej działalności, w tym: wykonywać zlecenia, korzystać ze sprzętów biurowych oraz przechowywać dokumenty. Wnioskodawca nie będzie posiadał oddzielnego biura, lokal będzie spełniał jednocześnie funkcje mieszkalne oraz umożliwiające prowadzenie działalności, bez wydzielania w tym celu oddzielnego pomieszczenia.  

REKLAMA

Wnioskodawca w swoim zapytaniu, zwrócił się o odniesienie się do kilku kwestii.  Chciał przede wszystkim wiedzieć, czy „będzie mógł potencjalnie odliczać część kosztów związanych z utrzymaniem Lokalu od przychodu osiągniętego z działalności gospodarczej zarejestrowanej i wykonywanej w ramach Lokalu, jak również dokonywać odpowiednich odpisów amortyzacyjnych, jeżeli spełnione zostaną odpowiednie warunki z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” oraz czy „będzie mógł w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zaliczać część kosztów związanych z utrzymaniem Lokalu do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą zarejestrowaną w Lokalu lub dokonywać właściwych odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w w/w Ustawie?”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyodrębnienie pomieszczenia na działalność gospodarczą jednak niekonieczne

W opisanym przypadku, skuteczne prowadzenie działalności gospodarczej i uzyskiwanie przychodu nie byłoby możliwe bez możliwości korzystania z powierzchni lokalu, w związku z czym organ podatkowy stwierdził, że warunek określony w  art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest w tym przypadku spełniony. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podkreślił także, że ustawa o PIT „nie warunkuje możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na czynsz czy media od wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza”.

Podobnie wypowiedział się w listopadzie 2017 r. Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski. Więcej na ten temat w artykule Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym

Należy pamiętać, że to po stronie Wnioskodawcy będzie leżał obowiązek określenia zakresu oraz procentowego odsetka kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wydatków ponoszonych na utrzymanie lokalu. Bez wątpienia zakres powinien być mniejszy niż zakres odpowiadający celom osobistym (mieszkalnym), które to nie wliczają się w koszty uzyskania przychodu. Podstawową cechą kosztu podatkowego powinien być związek tego kosztu z przychodem. To na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia poniesionego wydatku pozostającego w związku z uzyskiwanymi przychodami.

Wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja z pewnością przysłuży się wszelkim drobnym przedsiębiorcom, prowadzącym działalność wyłącznie we własnym mieszkaniu. Interpretacja ta uzupełnia także najnowsze interpretacje dotyczące podatku od nieruchomości (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym), tworząc łącznie bardziej przyjazne okoliczności dla prowadzenia drobnych przedsiębiorstw.  Według interpretacji dotyczących podatku od nieruchomości, brak wydzielonego pomieszczenia dla działalności gospodarczej i zachowanie w przeważającej części mieszkalnego charakteru lokalu, umożliwia płacenie podatku od powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne, który jest znacznie niższy od podatku płaconego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA