REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro

 Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro
Działalność gospodarcza w mieszkaniu a koszty – nie trzeba już wydzielać pomieszczenia specjalnie na biuro

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze do niedawna, według organów podatkowych, wydatki eksploatacyjne takie jak czynsz i media nie mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów firmy prowadzonej w lokalu mieszkalnym, bez wydzielania osobnego pomieszczenia na biuro. To się zmieniło. Nowe podejście w tym zakresie przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej z 21 grudnia 2017 r.

Odstępstwo od dotychczasowych interpretacji

Prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym, jeszcze do zeszłego roku, obligowało do wydzielenia przynajmniej jednego z pomieszczeń tego lokalu na prowadzenie firmy. Tylko takie rozwiązanie umożliwiało zaliczenie wydatków poniesionych np. na czynsz i media (koszty związane z utrzymaniem i eksploatacją lokalu), do kosztów prowadzenia firmy. W przypadku, w którym lokal mieszkalny wykorzystywany był głównie do celów osobistych, a dodatkowo prowadzona była w nim działalność gospodarcza, koszty jego eksploatacji nie mogły być zaliczone do kosztów prowadzenia firmy.

REKLAMA

Autopromocja

Podstawą tych interpretacji był art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, który odnosi się do wymogów zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu (kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23). Dokonywana do tego czasu interpretacja tego artykułu przestawiała stanowisko, że jednoczesne mieszkanie w danym lokalu i prowadzenie w nim działalności gospodarczej, bez wydzielonego w tym celu pomieszczenia, uniemożliwia określenie, które wydatki poniesione w celu utrzymania lokalu, wydawane były na opłaty związane z prowadzeniem firmy, a które na opłaty osobiste. Uniemożliwiało to więc zaliczanie wydatków eksploatacyjnych do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Łatwiejsze rozliczanie kosztów firmy

O interpretację indywidualną w zakresie zaliczenia wydatków na czynsz i media do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku braku wydzielonego pomieszczenia w lokalu mieszkalnym na działalność gospodarczą, Wnioskodawca wystąpił 18 października 2017 r. Wnioskodawca w momencie składania wniosku o interpretację był w trakcie nabywania lokalu mieszkalnego, w którym jednocześnie miał zamiar prowadzić swoją jednoosobową działalność gospodarczą. Co ważne, nie miał on zamiaru wydzielać z powierzchni lokalu osobnego pomieszczenia, przeznaczonego specjalnie na prowadzenie firmy. Lokal ma być traktowany jako siedziba firmy, aczkolwiek wszelkie spotkania z klientami miałyby odbywać się poza lokalem. Wnioskodawca nie ma również zamiaru oznaczać mieszkania szyldami, w celu określenia, że w danym lokalu znajduje się jego firma. Wnioskodawca ma zamiar wykonywać w lokalu wszelkie czynności związane z prowadzeniem swojej działalności, w tym: wykonywać zlecenia, korzystać ze sprzętów biurowych oraz przechowywać dokumenty. Wnioskodawca nie będzie posiadał oddzielnego biura, lokal będzie spełniał jednocześnie funkcje mieszkalne oraz umożliwiające prowadzenie działalności, bez wydzielania w tym celu oddzielnego pomieszczenia.  

Wnioskodawca w swoim zapytaniu, zwrócił się o odniesienie się do kilku kwestii.  Chciał przede wszystkim wiedzieć, czy „będzie mógł potencjalnie odliczać część kosztów związanych z utrzymaniem Lokalu od przychodu osiągniętego z działalności gospodarczej zarejestrowanej i wykonywanej w ramach Lokalu, jak również dokonywać odpowiednich odpisów amortyzacyjnych, jeżeli spełnione zostaną odpowiednie warunki z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” oraz czy „będzie mógł w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zaliczać część kosztów związanych z utrzymaniem Lokalu do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą zarejestrowaną w Lokalu lub dokonywać właściwych odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w w/w Ustawie?”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyodrębnienie pomieszczenia na działalność gospodarczą jednak niekonieczne

W opisanym przypadku, skuteczne prowadzenie działalności gospodarczej i uzyskiwanie przychodu nie byłoby możliwe bez możliwości korzystania z powierzchni lokalu, w związku z czym organ podatkowy stwierdził, że warunek określony w  art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest w tym przypadku spełniony. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej podkreślił także, że ustawa o PIT „nie warunkuje możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na czynsz czy media od wyodrębnienia pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza”.

Podobnie wypowiedział się w listopadzie 2017 r. Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski. Więcej na ten temat w artykule Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym

Należy pamiętać, że to po stronie Wnioskodawcy będzie leżał obowiązek określenia zakresu oraz procentowego odsetka kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wydatków ponoszonych na utrzymanie lokalu. Bez wątpienia zakres powinien być mniejszy niż zakres odpowiadający celom osobistym (mieszkalnym), które to nie wliczają się w koszty uzyskania przychodu. Podstawową cechą kosztu podatkowego powinien być związek tego kosztu z przychodem. To na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia poniesionego wydatku pozostającego w związku z uzyskiwanymi przychodami.

Wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacja z pewnością przysłuży się wszelkim drobnym przedsiębiorcom, prowadzącym działalność wyłącznie we własnym mieszkaniu. Interpretacja ta uzupełnia także najnowsze interpretacje dotyczące podatku od nieruchomości (w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym), tworząc łącznie bardziej przyjazne okoliczności dla prowadzenia drobnych przedsiębiorstw.  Według interpretacji dotyczących podatku od nieruchomości, brak wydzielonego pomieszczenia dla działalności gospodarczej i zachowanie w przeważającej części mieszkalnego charakteru lokalu, umożliwia płacenie podatku od powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne, który jest znacznie niższy od podatku płaconego w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA