REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym

Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym
Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski odpowiadając na pytanie Polskiej Agencji Prasowej stwierdził, że wydatki ponoszone na czynsz czy media przez przedsiębiorców, którzy zarejestrowali firmę w mieszkaniu, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Cybulski pytany był przez PAP, czy fiskus uzależnia możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części wydatków na np. czynsz, energię, ogrzewanie, wywóz śmieci, od wyodrębniania z lokalu mieszkalnego pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza.

REKLAMA

Autopromocja

"Wydatki na czynsz czy media ponoszone przez przedsiębiorców, którzy zarejestrowali firmę w mieszkaniu, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych pod warunkiem, że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym przepisy nie uzależniają możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów podatkowych od wyodrębnienia – w dosłownym, fizycznym sensie - pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Nie o takie wyodrębnienie chodzi" - odpowiedział wiceminister.

Jego zdaniem podatnik powinien określić jaka część lokalu mieszkalnego służy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (np. procentowo wskazać powierzchnię) i wówczas może w odpowiedniej proporcji zaliczyć poniesione wydatki do kosztów podatkowych.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

"Oczywiście w dalszym ciągu musi być zachowany warunek związku tych wydatków z prowadzoną działalnością" - podkreślił Cybulski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zaznaczył, że kosztem uzyskania przychodów mogą być bowiem tylko takie wydatki, które mają lub mogą mieć wpływ na powstanie przychodu lub na zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu, a przy tym nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o PIT w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. "Te zasady dotyczą wszystkich przedsiębiorców, bez względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej" - zastrzegł.

Według niego takie stanowisko resortu finansów nie powinno stanowić dla przedsiębiorców problemu. "Przedsiębiorca prowadzący działalność we własnym lokalu na pewno jest w stanie zadeklarować, jaką część przeznacza na tę działalność" - ocenił wiceminister.

Pytany, czy ministerstwo odniesie się do tych kwestii w interpretacjach podatkowych, wiceminister zadeklarował, że interpretacje indywidualne wydane w tym zakresie są analizowane i te, które są nieprawidłowe na pewno zostaną zmienione.

"Należy jednak pamiętać, że interpretacje są wydawane w konkretnym stanie faktycznym. Jeżeli wynika z niego np. że przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w lokalu, w którym jednocześnie mieszka, to trudno zgodzić się, żeby mógł zaliczać do kosztów podatkowych całość wydatków na czynsz, czy media. Część z nich jest bowiem bez wątpienia związana z zaspokajaniem potrzeb osobistych" - uważa Cybulski.

Dodał, że jeżeli będą miały miejsce ewentualne różnice w treści interpretacji, co nie jest przesądzone, to nie można tego utożsamiać z uznaniowym podejmowaniem decyzji przez urzędników. "Treść interpretacji jest bowiem uzależniona od stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji, natomiast wpływ na kształt stanu faktycznego ma podatnik, a nie urzędnik.

Analizujemy również czy istnieje potrzeba wydania interpretacji ogólnej w tej kwestii" - poinformował.

Na początku tygodnia "Rzeczpospolita" poinformowała, że fiskus utrudnia prowadzącym firmę w domu rozliczanie kosztów mediów i czynszu. Według gazety "w ostatnich interpretacjach fiskus podkreśla, że korzyści podatkowe są możliwe tylko wtedy, gdy do prowadzenia działalności mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie". (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Dorota Skrobisz

mmu/ skr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA