REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione w związku z nabyciem stroju biznesowego (np. garnitur i koszule) ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowią koszt uzyskania przychodów. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 września 2017 r. To wyjątek w utrwalonej linii interpretacyjnej i orzeczniczej utrzymującej, że elegancka garderoba – jakkolwiek użytkowana w celach służbowych – stanowi rzecz ściśle osobistą i jako nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zalicza się do nich – oprócz wydatków pozostających w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami – także te pośrednio z nimi związane. To na podatniku spoczywa jednak ciężar wykazania związku przyczynowo-skutkowego, a zatem, że wskazane wydatki zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania dochodu. Wynika z tego, że nie każdy poniesiony wydatek może zostać uznany za taki koszt i podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania.

REKLAMA

Elegancka odzież do pracy a koszty uzyskania przychodu

REKLAMA

Sądy administracyjne stoją na stanowisku, że zakup eleganckiej garderoby, np. garnituru czy krawata, użytkowanej przy wykonywaniu działalności zawodowej, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu (zob. np. wyrok NSA z 25 listopada 2015 r., sygn. II FSK 2213/13). Podkreśla się, że pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem musi istnieć obiektywny związek przyczynowo-skutkowy, który nie zachodzi w przypadku nabycia rzeczy ściśle osobistych, jakimi są elementy garderoby – nawet noszone podczas wykonywania czynności służbowych.

Ponadto tak długo, jak nie istnieją przepisy nakazujące noszenie określonego stroju przy wykonywaniu takich czynności (przeciwnie niż chociażby w przypadku adwokatów czy radców prawnych występujących przed sądami w togach), poniesione na nie wydatki wiążą się z realizacją potrzeb osobistych, niezależnych od wykonywanej pracy lub prowadzonej działalności gospodarczej.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Strój biznesowy ze stałym oznaczeniem firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej przedstawia się sprawa, gdy chodzi o odzież ze stałym oznaczeniem firmy. Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w tej kwestii został skierowany do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wnioskodawca jest przedstawicielem zagranicznego przedsiębiorstwa, a jego praca wymaga częstych podróży i dobrej prezencji na spotkaniach biznesowych.

REKLAMA

W tym celu kupuje on eleganckie garnitury i koszule, a następnie zleca oznaczenie tej odzieży emblematami jego firmy. Koszule będą oznaczone w widocznym miejscu monogramem, a marynarka garnituru herbem. Monogramem są inicjały osoby Wnioskodawcy, które są stałym oznaczeniem firmy. Herb identyfikuje osobę Wnioskodawcy. Literowe (słowne) oznaczenie herbu jest firmą działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a więc herb identyfikuje także firmę.

Wnioskodawca zapytał Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej czy wydatki na zakup koszul, garniturów, wykonanie monogramu lub herbu, oraz pranie tej odzieży stanowią koszty uzyskania przychodów?

Organ podatkowy doszedł do wniosku, że tak oznaczone elementy garderoby utracą charakter odzieży osobistej i mogą zostać zakwalifikowane jako odzież służbowa – czyli specjalna odzież (lub elementy tej odzieży) noszona tylko w związku z wykonywaną pracą, której charakter powinien uniemożliwiać wykorzystanie jej do celów osobistych.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji. Sama „reprezentacja” jest pojęciem ustawowo niezdefiniowanym, jednak uznaje się, że jest to całokształt działań mających na celu stworzenie korzystnego wizerunku przedsiębiorcy na zewnątrz, co pośrednio ma się przekładać na nabywanie jego produktów lub usług. W tym jednak przypadku strój biznesowy ze stałym oznaczeniem firmy wykracza poza zakres reprezentacji, spełnia bowiem funkcję reklamową, jako celowe działania mające na celu rozpowszechnienie wiedzy o oferowanych produktach lub usługach, w celu zachęcenia do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie a nie innego podmiotu gospodarczego (zob. wyrok NSA z 10 listopada 1999 r. sygn. I SA/Lu 1030/98).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że oznaczenie odzieży emblematem firmy ma na celu zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku, a w rezultacie może mieć wpływ na zwiększenie przychodów. Tym samym zakup tego typu garderoby pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z uzyskanymi przychodami, i jako taki może być odliczony od podstawy opodatkowania. Również wydatki na pranie odzieży, której podatnik używa do wykonywania zadań związanych z działalnością gospodarczą mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostaje podkreślić, że wydatki te powinny być należycie udokumentowane – nie wystarczy zatem posiadanie odpowiednich faktur poświadczających ich wysokość, ale konieczne są dowody, które umożliwią bezsporne ustalenie, czy owe wydatki zostały w sposób racjonalny poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Opracowane na podstawie: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 września 2017, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.235.2017.2.IF.

Ernestyna Pachała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA