REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione w związku z nabyciem stroju biznesowego (np. garnitur i koszule) ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowią koszt uzyskania przychodów. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 września 2017 r. To wyjątek w utrwalonej linii interpretacyjnej i orzeczniczej utrzymującej, że elegancka garderoba – jakkolwiek użytkowana w celach służbowych – stanowi rzecz ściśle osobistą i jako nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zalicza się do nich – oprócz wydatków pozostających w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami – także te pośrednio z nimi związane. To na podatniku spoczywa jednak ciężar wykazania związku przyczynowo-skutkowego, a zatem, że wskazane wydatki zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania dochodu. Wynika z tego, że nie każdy poniesiony wydatek może zostać uznany za taki koszt i podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania.

REKLAMA

Elegancka odzież do pracy a koszty uzyskania przychodu

Sądy administracyjne stoją na stanowisku, że zakup eleganckiej garderoby, np. garnituru czy krawata, użytkowanej przy wykonywaniu działalności zawodowej, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu (zob. np. wyrok NSA z 25 listopada 2015 r., sygn. II FSK 2213/13). Podkreśla się, że pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem musi istnieć obiektywny związek przyczynowo-skutkowy, który nie zachodzi w przypadku nabycia rzeczy ściśle osobistych, jakimi są elementy garderoby – nawet noszone podczas wykonywania czynności służbowych.

Ponadto tak długo, jak nie istnieją przepisy nakazujące noszenie określonego stroju przy wykonywaniu takich czynności (przeciwnie niż chociażby w przypadku adwokatów czy radców prawnych występujących przed sądami w togach), poniesione na nie wydatki wiążą się z realizacją potrzeb osobistych, niezależnych od wykonywanej pracy lub prowadzonej działalności gospodarczej.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Strój biznesowy ze stałym oznaczeniem firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej przedstawia się sprawa, gdy chodzi o odzież ze stałym oznaczeniem firmy. Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w tej kwestii został skierowany do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wnioskodawca jest przedstawicielem zagranicznego przedsiębiorstwa, a jego praca wymaga częstych podróży i dobrej prezencji na spotkaniach biznesowych.

W tym celu kupuje on eleganckie garnitury i koszule, a następnie zleca oznaczenie tej odzieży emblematami jego firmy. Koszule będą oznaczone w widocznym miejscu monogramem, a marynarka garnituru herbem. Monogramem są inicjały osoby Wnioskodawcy, które są stałym oznaczeniem firmy. Herb identyfikuje osobę Wnioskodawcy. Literowe (słowne) oznaczenie herbu jest firmą działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a więc herb identyfikuje także firmę.

Wnioskodawca zapytał Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej czy wydatki na zakup koszul, garniturów, wykonanie monogramu lub herbu, oraz pranie tej odzieży stanowią koszty uzyskania przychodów?

Organ podatkowy doszedł do wniosku, że tak oznaczone elementy garderoby utracą charakter odzieży osobistej i mogą zostać zakwalifikowane jako odzież służbowa – czyli specjalna odzież (lub elementy tej odzieży) noszona tylko w związku z wykonywaną pracą, której charakter powinien uniemożliwiać wykorzystanie jej do celów osobistych.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji. Sama „reprezentacja” jest pojęciem ustawowo niezdefiniowanym, jednak uznaje się, że jest to całokształt działań mających na celu stworzenie korzystnego wizerunku przedsiębiorcy na zewnątrz, co pośrednio ma się przekładać na nabywanie jego produktów lub usług. W tym jednak przypadku strój biznesowy ze stałym oznaczeniem firmy wykracza poza zakres reprezentacji, spełnia bowiem funkcję reklamową, jako celowe działania mające na celu rozpowszechnienie wiedzy o oferowanych produktach lub usługach, w celu zachęcenia do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie a nie innego podmiotu gospodarczego (zob. wyrok NSA z 10 listopada 1999 r. sygn. I SA/Lu 1030/98).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że oznaczenie odzieży emblematem firmy ma na celu zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku, a w rezultacie może mieć wpływ na zwiększenie przychodów. Tym samym zakup tego typu garderoby pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z uzyskanymi przychodami, i jako taki może być odliczony od podstawy opodatkowania. Również wydatki na pranie odzieży, której podatnik używa do wykonywania zadań związanych z działalnością gospodarczą mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostaje podkreślić, że wydatki te powinny być należycie udokumentowane – nie wystarczy zatem posiadanie odpowiednich faktur poświadczających ich wysokość, ale konieczne są dowody, które umożliwią bezsporne ustalenie, czy owe wydatki zostały w sposób racjonalny poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Opracowane na podstawie: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 września 2017, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.235.2017.2.IF.

Ernestyna Pachała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA