REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione w związku z nabyciem stroju biznesowego (np. garnitur i koszule) ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowią koszt uzyskania przychodów. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 września 2017 r. To wyjątek w utrwalonej linii interpretacyjnej i orzeczniczej utrzymującej, że elegancka garderoba – jakkolwiek użytkowana w celach służbowych – stanowi rzecz ściśle osobistą i jako nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zalicza się do nich – oprócz wydatków pozostających w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami – także te pośrednio z nimi związane. To na podatniku spoczywa jednak ciężar wykazania związku przyczynowo-skutkowego, a zatem, że wskazane wydatki zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania dochodu. Wynika z tego, że nie każdy poniesiony wydatek może zostać uznany za taki koszt i podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania.

REKLAMA

REKLAMA

Elegancka odzież do pracy a koszty uzyskania przychodu

Sądy administracyjne stoją na stanowisku, że zakup eleganckiej garderoby, np. garnituru czy krawata, użytkowanej przy wykonywaniu działalności zawodowej, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu (zob. np. wyrok NSA z 25 listopada 2015 r., sygn. II FSK 2213/13). Podkreśla się, że pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem musi istnieć obiektywny związek przyczynowo-skutkowy, który nie zachodzi w przypadku nabycia rzeczy ściśle osobistych, jakimi są elementy garderoby – nawet noszone podczas wykonywania czynności służbowych.

Ponadto tak długo, jak nie istnieją przepisy nakazujące noszenie określonego stroju przy wykonywaniu takich czynności (przeciwnie niż chociażby w przypadku adwokatów czy radców prawnych występujących przed sądami w togach), poniesione na nie wydatki wiążą się z realizacją potrzeb osobistych, niezależnych od wykonywanej pracy lub prowadzonej działalności gospodarczej.

Polecamy: INFORLEX Biznes

REKLAMA

Strój biznesowy ze stałym oznaczeniem firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej przedstawia się sprawa, gdy chodzi o odzież ze stałym oznaczeniem firmy. Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w tej kwestii został skierowany do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wnioskodawca jest przedstawicielem zagranicznego przedsiębiorstwa, a jego praca wymaga częstych podróży i dobrej prezencji na spotkaniach biznesowych.

W tym celu kupuje on eleganckie garnitury i koszule, a następnie zleca oznaczenie tej odzieży emblematami jego firmy. Koszule będą oznaczone w widocznym miejscu monogramem, a marynarka garnituru herbem. Monogramem są inicjały osoby Wnioskodawcy, które są stałym oznaczeniem firmy. Herb identyfikuje osobę Wnioskodawcy. Literowe (słowne) oznaczenie herbu jest firmą działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a więc herb identyfikuje także firmę.

Wnioskodawca zapytał Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej czy wydatki na zakup koszul, garniturów, wykonanie monogramu lub herbu, oraz pranie tej odzieży stanowią koszty uzyskania przychodów?

Organ podatkowy doszedł do wniosku, że tak oznaczone elementy garderoby utracą charakter odzieży osobistej i mogą zostać zakwalifikowane jako odzież służbowa – czyli specjalna odzież (lub elementy tej odzieży) noszona tylko w związku z wykonywaną pracą, której charakter powinien uniemożliwiać wykorzystanie jej do celów osobistych.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji. Sama „reprezentacja” jest pojęciem ustawowo niezdefiniowanym, jednak uznaje się, że jest to całokształt działań mających na celu stworzenie korzystnego wizerunku przedsiębiorcy na zewnątrz, co pośrednio ma się przekładać na nabywanie jego produktów lub usług. W tym jednak przypadku strój biznesowy ze stałym oznaczeniem firmy wykracza poza zakres reprezentacji, spełnia bowiem funkcję reklamową, jako celowe działania mające na celu rozpowszechnienie wiedzy o oferowanych produktach lub usługach, w celu zachęcenia do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie a nie innego podmiotu gospodarczego (zob. wyrok NSA z 10 listopada 1999 r. sygn. I SA/Lu 1030/98).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że oznaczenie odzieży emblematem firmy ma na celu zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku, a w rezultacie może mieć wpływ na zwiększenie przychodów. Tym samym zakup tego typu garderoby pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z uzyskanymi przychodami, i jako taki może być odliczony od podstawy opodatkowania. Również wydatki na pranie odzieży, której podatnik używa do wykonywania zadań związanych z działalnością gospodarczą mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostaje podkreślić, że wydatki te powinny być należycie udokumentowane – nie wystarczy zatem posiadanie odpowiednich faktur poświadczających ich wysokość, ale konieczne są dowody, które umożliwią bezsporne ustalenie, czy owe wydatki zostały w sposób racjonalny poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Opracowane na podstawie: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 września 2017, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.235.2017.2.IF.

Ernestyna Pachała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA