REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu
Kiedy wydatki na garnitur i koszule można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki poniesione w związku z nabyciem stroju biznesowego (np. garnitur i koszule) ze stałym oznaczeniem firmy pozostają w ścisłym związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i stanowią koszt uzyskania przychodów. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 września 2017 r. To wyjątek w utrwalonej linii interpretacyjnej i orzeczniczej utrzymującej, że elegancka garderoba – jakkolwiek użytkowana w celach służbowych – stanowi rzecz ściśle osobistą i jako nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Zalicza się do nich – oprócz wydatków pozostających w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami – także te pośrednio z nimi związane. To na podatniku spoczywa jednak ciężar wykazania związku przyczynowo-skutkowego, a zatem, że wskazane wydatki zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania dochodu. Wynika z tego, że nie każdy poniesiony wydatek może zostać uznany za taki koszt i podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania.

REKLAMA

Elegancka odzież do pracy a koszty uzyskania przychodu

REKLAMA

Sądy administracyjne stoją na stanowisku, że zakup eleganckiej garderoby, np. garnituru czy krawata, użytkowanej przy wykonywaniu działalności zawodowej, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu (zob. np. wyrok NSA z 25 listopada 2015 r., sygn. II FSK 2213/13). Podkreśla się, że pomiędzy poniesionym wydatkiem a uzyskanym przychodem musi istnieć obiektywny związek przyczynowo-skutkowy, który nie zachodzi w przypadku nabycia rzeczy ściśle osobistych, jakimi są elementy garderoby – nawet noszone podczas wykonywania czynności służbowych.

Ponadto tak długo, jak nie istnieją przepisy nakazujące noszenie określonego stroju przy wykonywaniu takich czynności (przeciwnie niż chociażby w przypadku adwokatów czy radców prawnych występujących przed sądami w togach), poniesione na nie wydatki wiążą się z realizacją potrzeb osobistych, niezależnych od wykonywanej pracy lub prowadzonej działalności gospodarczej.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Strój biznesowy ze stałym oznaczeniem firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej przedstawia się sprawa, gdy chodzi o odzież ze stałym oznaczeniem firmy. Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej w tej kwestii został skierowany do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wnioskodawca jest przedstawicielem zagranicznego przedsiębiorstwa, a jego praca wymaga częstych podróży i dobrej prezencji na spotkaniach biznesowych.

REKLAMA

W tym celu kupuje on eleganckie garnitury i koszule, a następnie zleca oznaczenie tej odzieży emblematami jego firmy. Koszule będą oznaczone w widocznym miejscu monogramem, a marynarka garnituru herbem. Monogramem są inicjały osoby Wnioskodawcy, które są stałym oznaczeniem firmy. Herb identyfikuje osobę Wnioskodawcy. Literowe (słowne) oznaczenie herbu jest firmą działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a więc herb identyfikuje także firmę.

Wnioskodawca zapytał Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej czy wydatki na zakup koszul, garniturów, wykonanie monogramu lub herbu, oraz pranie tej odzieży stanowią koszty uzyskania przychodów?

Organ podatkowy doszedł do wniosku, że tak oznaczone elementy garderoby utracą charakter odzieży osobistej i mogą zostać zakwalifikowane jako odzież służbowa – czyli specjalna odzież (lub elementy tej odzieży) noszona tylko w związku z wykonywaną pracą, której charakter powinien uniemożliwiać wykorzystanie jej do celów osobistych.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji. Sama „reprezentacja” jest pojęciem ustawowo niezdefiniowanym, jednak uznaje się, że jest to całokształt działań mających na celu stworzenie korzystnego wizerunku przedsiębiorcy na zewnątrz, co pośrednio ma się przekładać na nabywanie jego produktów lub usług. W tym jednak przypadku strój biznesowy ze stałym oznaczeniem firmy wykracza poza zakres reprezentacji, spełnia bowiem funkcję reklamową, jako celowe działania mające na celu rozpowszechnienie wiedzy o oferowanych produktach lub usługach, w celu zachęcenia do nabywania towarów, bądź usług od tego właśnie a nie innego podmiotu gospodarczego (zob. wyrok NSA z 10 listopada 1999 r. sygn. I SA/Lu 1030/98).

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że oznaczenie odzieży emblematem firmy ma na celu zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku, a w rezultacie może mieć wpływ na zwiększenie przychodów. Tym samym zakup tego typu garderoby pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z uzyskanymi przychodami, i jako taki może być odliczony od podstawy opodatkowania. Również wydatki na pranie odzieży, której podatnik używa do wykonywania zadań związanych z działalnością gospodarczą mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pozostaje podkreślić, że wydatki te powinny być należycie udokumentowane – nie wystarczy zatem posiadanie odpowiednich faktur poświadczających ich wysokość, ale konieczne są dowody, które umożliwią bezsporne ustalenie, czy owe wydatki zostały w sposób racjonalny poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Opracowane na podstawie: Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 września 2017, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.235.2017.2.IF.

Ernestyna Pachała

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA