REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wydatki na mieszkanie jako koszty uzyskania przychodu firmy
Wydatki na mieszkanie jako koszty uzyskania przychodu firmy

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często rejestrują swoje działalności gospodarcze w swoim mieszkaniu lub domu, gdzie zamieszkują i prowadzą swoje gospodarstwa domowe. Jeśli w swoim miejscu zamieszkania prowadzi się działalność firmy tzn. pracuje i przyjmuje klientów, to w związku z tym przysługuje prawo do przeznaczenia części lokalu na siedzibę firmy. Jest wtedy możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych firmy odpowiednio wyliczonej części wydatków ponoszonych na lokal tj. czynsz, kredyt, media, wyposażenie czy remont.

Pierwszym krokiem do zaliczania wydatków lokalowych do kosztów działalności jest wydzielenie faktycznej powierzchni przeznaczonej na cele wyłącznie służbowe. Oczywiście należy mieć na uwadze, że kosztami podatkowymi nie mogą być całościowe opłaty za czynsz, energię czy wodę, ponieważ jest to lokal przede wszystkim mieszkalny, czyli prowadzi się tam prywatny ośrodek życiowy. Należy proporcjonalnie wydzielić firmową powierzchnię od prywatnej.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorca ma mieszkanie prywatne o powierzchni równej 50 m2. Dla celów służbowych prowadzonej firmy przeznacza jeden pokój o powierzchni 15 m2.

Procentowy udział powierzchni firmowej wynosi (15 m2 / 50 m2) * 100% = 30%.

Oznacza to, że 30% z wydatków ponoszonych na lokal to koszty uzyskania przychodów w działalności gospodarczej.

Dokumentem formalnym, który uprawni do księgowania kosztów lokalowych w odpowiedniej części jest spisane oświadczenie przez przedsiębiorcę. Oświadczenie takie powinno zawierać m.in. dane przedsiębiorcy, datę z którą decyduje się na przekazanie prywatnej powierzchni lokalu do celów służbowych, adres lokalu oraz procent który będzie powierzchnią formową.

Monitor Księgowego

Wzór oświadczenia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

....................., dnia …..................

Dane firmy:

…..................................................

OŚWIADCZENIE

DOTYCZĄCE KOSZTÓW UŻYTKOWANIA PRYWATNEGO LOKALU

            Oświadczam, że wydatki związane z eksploatacją lokalu ul.…............................. w części przypadającej na działalność gospodarczą stanowią:

1. Opłaty za czynsz.........................%

2. Energię elektryczną ….........…...%

3. Wodę ….................................…. %

4. Gaz …........................................ %

5. Centralne ogrzewanie.................%

6. Odsetki od kredytu…………….…%

-  kwoty obejmującej całość opłat eksploatacyjnych za ten lokal i stanowią one w tej części koszty uzyskania przychodów.

            ................................................................(data i czytelny podpis)

                                                                                                     

REKLAMA

W praktyce jest zazwyczaj tak, że wszystkie opłaty lokalowe naliczane są wspólnie dla całego lokalu i dotyczą całości lokalu i nie można dokładnie wydzielić, jaka ich część dotyczy jego poszczególnych części i i jaka wartość może być kosztem podatkowym firmy. W takiej sytuacji wartość wydatku mnożymy przez procent jaki ustaliliśmy dla powierzchni firmowej.

Z uwagi, że faktury dokumentujące wysokość kosztów wystawiane są na osoby fizyczne a nie na dane firmy, należy sporządzić tzw. dowody wewnętrzne, z których przejrzyście będzie wynikała kwota kosztu firmowego. Taki dokument wewnętrzny sporządza się na podstawie dokumentu źródłowego kosztu, czyli np. faktury wystawionej na właściciela lokalu - osobę fizyczną.

Wydatki na mieszkanie w kosztach firmy – jak to zrobić

Amortyzacja mieszkania

Mieszkanie lub dom w którym prowadzi się swoją działalność gospodarczą można amortyzować, czyli zaliczać w koszty podatkowe wartość - koszt związany ze stopniowym zużywaniem się lokalu. W sytuacji, gdy lokal jest własnościowy – wprowadza się go jako środek trwały działalności, jeśli lokal jest spółdzielczy – wprowadza się go jako wartość niematerialna i prawna. Najkorzystniejszą metodą wyznaczania wartości początkowej do amortyzacji jest przemnożenie ceny nabycia lokalu przez procent jaki ustalono jako firmowy. Stawka amortyzacji wynosi 1,5% lub 2,5%, w zależności od rodzaju prawa do lokalu.

Ważną informacją może okazać się fakt, że amortyzowanie mieszkania do celów firmowych nie oznacza automatycznego odprowadzenia podatku dochodowego w przypadku zbycia lokalu.

Jeżeli zbycie lokalu nastąpi po upływie 5 lat (liczonych od końca roku kalendarzowego) w którym nabyto mieszkanie lub wybudowano nieruchomość (w przypadku domu) nie wystąpi przychód podatkowy, a co za tym idzie – podatek dochodowy.

Odsetki od kredytu hipotecznego

Zazwyczaj przedsiębiorcy finansują zakup lokali z prywatnie zaciągniętych kredytów hipotecznych. W przyszłości okazuje się jednak że mieszkanie prywatne może stać się również lokalem w części firmowym.  Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby odsetki od takiego kredytu zaliczać w koszty podatkowe działalności gospodarczej, w procentowym udziale powierzchni firmowej. Należy zaznaczyć, że kosztem uzyskania przychodu mogą być jedynie zapłacone odsetki a nie kapitał kredytu, ponieważ to właśnie odsetki są kosztem kredytu, a kapitał jest „zwrotny”.

Odsetki kredytu, które zostały zapłacone przed przekazaniem lokalu na cele służbowe, zwiększają wartość początkową środka trwałego i będą kosztem działalności dopiero w momencie dokonania odpisów amortyzacyjnych.

Wyposażenie i remont lokalu

Pomieszczenie firmowe, nawet jeśli znajduje się w prywatnym lokalu każdy przedsiębiorca może wyposażać w dowolne sprzęty biurowe i meble. Wydatki tego rzędu mogą być księgowane w koszty firmy, ale tylko pod warunkiem że będą służyły celom wyłącznie firmowym, służbowym. Dodatkowo, jeśli zakupiony sprzęt spełnia definicję środka trwałego, należy ująć go w odpowiednich ewidencjach oraz zastosować właściwą stawkę amortyzacji.

Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na remont pomieszczenia firmowego, wydatki w związku z nim poniesione również mogą być kosztem uzyskania przychodu w działalności. Oczywiście zaznaczając, że jeśli faktura dotyczy całości remontowanego lokalu to należy ująć koszt częściowo w ustalonym procencie. W tym przypadku nie ma znaczenia czy lokal jest naszym środkiem trwałym czy nie.


Firma w mieszkaniu – trzeba wydzielić część tylko na biznes

Podsumowanie

Koszty związane z użytkowaniem lokalu prywatnego w którym mamy swoją siedzibę firmy mogą być kosztem podatkowym działalności gospodarczej w procencie który stanowi nasze biuro. Jeśli firmowe biuro ma np. 30% udziału całego lokalu, to ten procent całego wydatku będzie kosztem uzyskania przychodu. Aby przekazać na cele służbowe część lokalu prywatnego należy wypełnić oświadczenie o którym wspomniałam powyżej i dołączyć je do pozostałych dokumentów organizacyjnych firmy lub przekazać biuru rachunkowemu które prowadzi księgowość firmy.

Koszty związane z eksploatacją lokalu księgowane są w kolumnie 13 księgi przychodów i rozchodów jako pozostałe wydatki. Zgodnie z § 12-14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, aby udokumentować poniesiony koszt związany z czynszem, energią, wodą gazem czy ratą kredytu, należy sporządzić dokument wewnętrzny z którego wynika podstawa do obciążenia wydatkiem obejmująca całość opłat (np. faktura) oraz potwierdzenie zapłaty danego kosztu. Na potwierdzeniu zapłaty warto uwzględnić sposób wyliczenia oraz procent który zastosowano do wyliczeń.

Monika Białobrzewska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządów spółek – co zmienia wyrok TSUE w sprawie Adjak?

W dniu 27 lutego 2025 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał przełomowy wyrok w sprawie C-277/24 (Adjak), w którym zakwestionował przyjęty w Polsce model solidarnej odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółki. W opinii TSUE obecne przepisy naruszają prawo unijne, ponieważ uniemożliwiają kwestionowanie decyzji wymiarowych organów podatkowych, zapadłych w sprawie przeciwko spółce w trakcie postępowania przeciwko członkom zarządu – tym samym godząc w podstawowe zasady ochrony praw jednostki. Orzeczenie to może wymusić istotne zmiany w polskim systemie prawnym oraz wpłynąć na dotychczasową praktykę organów administracji skarbowej wobec członków zarządów spółek.

Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

REKLAMA