Podatki 2022 - co nowego dla firm?

Podatki 2022 - co nowego dla firm?
Podatki 2022 - co nowego dla firm? W przedstawionym przez rząd projekcie zmian w systemie podatkowym pozytywnie ocenić można m. in. rozszerzenie estońskiego CIT, zmiany w VAT i koncepcję spółki holdingowej. Projekt przewiduje też jednak szereg niekorzystnych rozwiązań i firmy będą musiały liczyć się ze wzrostem obciążeń - oceniają eksperci z KPMG. Wprowadzanie fundamentalnych zmian w systemie w tak krótkim czasie, w warunkach pandemii, niepokoi biznes.

Zmiany dobre i złe

"Projekt zawiera elementy, które były zapowiedziane już jakiś czas temu i mają stymulować innowacje oraz ulgi, w tym ulga na robotyzację, ulga na IPO, ulga konsolidacyjna. To są elementy, które należy pozytywnie oceniać. Natomiast z punktu widzenia przedsiębiorców jest jednak szereg zmian, które w nie uderzają pośrednio, jak choćby nieodliczalność składki zdrowotnej od PIT, które powodują wzrost obciążeń dla osób fizycznych i istotny spadek ich wynagrodzeń netto, co może odbić się na sytuacji przedsiębiorstw w postaci presji wynagrodzeń" - powiedziała PAP Biznes Katarzyna Nosal-Gorzeń, partner w dziale doradztwa podatkowego w zespole ds. fuzji i przejęć w KPMG w Polsce.

Autopromocja

Duże zmiany w opodatkowaniu najmu

"Zupełnie niezrozumiałe są też negatywne propozycje zmian wymierzone w rynek nieruchomości. Proponowane są zmiany w zakresie najmu, gdzie ma być wprowadzony tylko jeden model opodatkowania w postaci ryczałtu dla osób indywidualnych. Dla firm inwestujących w mieszkania na wynajem, rynek który mocno w Polsce się rozwija, ogromnym zaskoczeniem jest propozycja wyłączenia prawa do amortyzacji budynków. Dla firm z innych sektorów nieruchomości, propozycja, aby koszt amortyzacji podatkowej był ograniczony do amortyzacji bilansowej, w sytuacji, w której większość firm nie amortyzuje bilansowo budynków zgodnie z ustawą o rachunkowości, może oznaczać, że w ogóle nie będą miały kosztu amortyzacji. Obie zmiany bardzo istotnie negatywnie wpłyną na stopy zwrotu i postrzeganie Polski jako atrakcyjnego miejsca do inwestowania" - dodała.

Korzystne nowości

W ocenie dyrektora w dziale doradztwa podatkowego w zespole ds. podatku dochodowego od osób prawnych w KPMG w Polsce, Wojciecha Majkowskiego, projekt zmian podatkowych przewiduje pewne aspekty zaczerpnięte z innych krajów, które można ocenić pozytywnie.

"Polska chce konkurować o to, żeby być hubem i mieć przyjazną jurysdykcję. Na przykład nigdy nie mieliśmy w polskim prawie zwolnienia z podatku sprzedaży udziałów w spółkach - to co do zasady zawsze było zdarzenie opodatkowane. Teraz ma być możliwość utworzenia spółki holdingowej, która – jeśli wybierze specjalny reżim – będzie mogła nie opodatkować sprzedaży udziałów w spółkach zależnych" - powiedział.

"Z drugiej strony będzie musiała częściowo opodatkować dywidendy, które będzie uzyskiwała. Obecny system funkcjonuje w ten sposób, że dywidenda jest zwolniona z podatku w całości, jeżeli ma się odpowiedni udział w spółce, ale zbycie udziałów jest co do zasady zawsze opodatkowane. Teraz będzie jakaś opcja do tworzenia spółek holdingowych w Polsce, bo zwykle w przypadku dużych grup kapitałowych one znajdowały się za granicą - na Cyprze, w Holandii, Luksemburgu itd" - dodał.

Zmiany profiskalne

W rozmowie z PAP Biznes Majkowski zaznaczył jednak, że projekt zawiera też pewne negatywne, zaczerpnięte z zachodnich krajów rozwiązania.

"W projekcie są też pewne zachodnie rozwiązania, których do tej pory nie mieliśmy, a które korzystne nie są, jak np. koncepcja ukrytego 'podatku od przerzuconych dochodów' czy 'ukrytej dywidendy', czyli świadczenia dla wspólnika, które nie jest dobrze widziane przez fiskusa i jest opodatkowane. Czerpiemy zatem też negatywne – profiskalne wzorce z innych krajów" - powiedział.

Rozszerzenie stosowania estońskiego CIT

Ekspert KPMG pozytywnie ocenia proponowane rozszerzenie zasad stosowania estońskiego CIT.

"W projekcie mamy również poszerzenie zakresu estońskiego CIT. To rozwiązanie, które przez obecne władze ministerialne było traktowane jako autorski projekt, który miał się stać bardzo realną alternatywą dla zwykłego CIT – tak długo, jak nie wypłacamy dywidendy ze spółki, tak długo nie jest ona opodatkowana. W formule, w której zostało to wcześniej zaproponowane, jedynie kilkaset podmiotów postanowiło z tego rozwiązania skorzystać, natomiast oczekiwania były takie, że z estońskiego CIT skorzysta co najmniej kilkadziesiąt tysięcy podatników" - powiedział Majakowski.

"Teraz z estońskiego CIT będą mogły korzystać też spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne, złagodzono też inne warunki wejścia, jest to ruch w dobrym kierunku. Zobaczymy natomiast, czy przełoży się to na realny wzrost zainteresowania podatników tym rozwiązaniem" - dodał.

Co nowego w VAT?

Majakowski przychylnie patrzy również na sugerowane w projekcie zmiany w VAT.

"Mamy tutaj np. możliwość utworzenia grup VAT-owskich – na kształt podatkowej grupy kapitałowej w CIT. Jest to rozwiązanie wprowadzone w większości państw UE. Z kolei zmiany opodatkowania usług finansowych, wprowadzane na wzór rozwiązań niemieckich, służą m.in. temu, żeby tego typu podmioty mogły odliczać VAT naliczony, czyli odliczać VAT od zakupów, czego do tej pory nie mogły robić" - powiedział PAP Biznes ekspert.

"Jest to interesująca opcja, wiele podmiotów, które świadczy usługi finansowe, nie mogły odliczyć VAT, nie był on dla nich neutralny jak dla innych podatników, co powodowało wzrost kosztów działalności. Opcja opodatkowania ma dotyczyć usług finansowych między podatnikami VAT. Usługi finansowe świadczone na rzecz klientów detalicznych (niebędących podatnikami VAT) będą natomiast nadal obligatoryjnie zwolnione z tego podatku" - dodał.

Przepisy podatkowe muszą być precyzyjne

Od momentu pojawienia się projektu rynek krytykuje jednak krótki czas jego konsultacji. Choć resort finansów przedłużył konsultacje społeczne do 30 sierpnia, to i tak to niewiele czasu na analizę tak fundamentalnych zmian. Zdaniem Katarzyny Nosal-Gorzeń z KPMG, proponowane przepisy są nieprecyzyjne i mało transparentne, a ich objaśnienie i wdrożenie w tak krótkim czasie zmusi firmy do poniesienia dodatkowych kosztów.

"Publikacja projektu w tym momencie, po prawie trzech miesiącach od zapowiedzi, z tak krótkim terminem konsultacji, budzi uzasadnioną krytykę ze strony rynku. Wprowadzane mają być przepisy, które są mocno nieprecyzyjne w niektórych obszarach. Firmy będą musiały ponosić koszty doradztwa związanego z analizą skutków tak fundamentalnych zmian oraz dodatkowe wydatki związane z rozbudową systemów IT. Już wstępna analiza proponowanych zmian prowadzi do istotnych wątpliwości i pytań" - powiedziała.

"Warto pamiętać jednak, że jeśli będą wprowadzane rozwiązania, które są bardzo skomplikowane, mało transparentne i niezrozumiałe dla podatników, to będą one mało wykorzystywane, czego przykładem jest podatek estoński. Zmiana w kierunku zrównoważonego uszczelniania systemu podatkowego powinna następować, jednak robienie tego w taki sposób, będzie trudne" - dodała.

W ocenie ekspertki z KPMG, wprowadzanie znaczących zmian w systemie podatkowym i dokładanie kolejnych obowiązków przedsiębiorcom w i tak już trudnej, pandemicznej sytuacji wydaje się nieuzasadnione.

"Początek uzasadnienia projektu ustawy wprost mówi, że Polski Ład jest po to, aby znaleźć nowe źródła finansowania zarówno zmniejszenia wpływów, jak i zwiększenia wydatków na obsługę zadłużenia i świadczenia społeczne. Warto też pamiętać o tym elemencie. Ponadto, zmiany proponowane są w okresie trwającej pandemii, i wprowadzanie takich poważnych zmian, dokładanie kolejnych obowiązków w i tak już trudnej sytuacji dla przedsiębiorstw, wydaje się nieuzasadnione" - powiedziała Katarzyny Nosal-Gorzeń.

Patrycja Sikora (PAP Biznes)

pat/ osz/

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
rozwiń więcej
Księgowość
Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?
13 maja 2024

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Sprzedaż za symboliczną złotówkę. To nie jest zakazane. Jednak przygotuj sobie dobre argumenty, by uniknąć zarzutu obejścia prawa.
13 maja 2024

Podstawą opodatkowania jest to, co stanowi zapłatę otrzymaną z tytułu sprzedaży, włącznie z różnymi formami obniżek cen czy rabatów. Jednak obniżka ceny bez obiektywnego celu gospodarczego to dla organów skarbowych próba obejścia prawa.

Stawka godzinowa netto od lipca 2024 r. Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?
12 maja 2024

W 2024 roku minimalna stawka godzinowa  wzrasta dwukrotnie – od 1 stycznia i od 1 lipca. Ile wynosi ta stawka netto i kogo dotyczy? Czy wiemy jaka będzie w 2025 roku?

Najniższa krajowa - ile na rękę od lipca 2024?
12 maja 2024

W 2024 roku (tak samo jak w poprzednim) minimalne wynagrodzenie za pracę jest podnoszone dwa razy – od 1 stycznia i od 1 lipca. Tzw. najniższa krajowa pensja dla pracownika na pełnym etacie wynosi od 1 stycznia 4242 zł brutto (to jest ok. 3220 zł netto). Jaka będzie minimalna płaca (brutto i netto) od 1 lipca 2024 r.?

Przesunięcie wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. Ustawa uchwalona
09 maja 2024

Sejm uchwalił ustawę, która przesuwa wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r. Zmiana ta ma pozwolić na lepsze przygotowanie podatników do obowiązkowego e-fakturowania.

Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

pokaż więcej
Proszę czekać...