REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
faktura duplikat faktury odliczenie VAT zgubienie faktury zniszczenie faktury
Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Podatnik ma prawo do odliczenia VAT z duplikatu faktury

Prawo do wystawienia duplikatu faktury wynika z art. 106l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który określa procedurę w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury. Zgodnie z tym przepisem w przypadku utraty faktury możliwe jest jej ponowne wystawienie.
Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury, do której ten duplikat się odnosi. Ważne jest jednak określenie okresu rozliczeniowego, w którym nabywca może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z tego duplikatu. Jest to uzależnione od faktu, czy oryginalna faktura dotarła wcześniej do podatnika, czy też podatnik nigdy nie był w posiadaniu pierwotnej faktury, dla której wystawiono duplikat.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenie duplikatu faktury na bieżąco

Warto zauważyć, że często podatnicy błędnie interpretują, iż duplikat zawsze można rozliczyć „na bieżąco”, czyli że podatek można odliczyć w miesiącu (lub kwartale), w którym otrzymano duplikat. Jednak duplikat można uwzględnić w bieżącym rozliczeniu jedynie w sytuacji, gdy podatnik nie był wcześniej w posiadaniu pierwotnej faktury (która uległa zniszczeniu lub zaginęła przed dotarciem do nabywcy). W takim przypadku odliczenie podatku naliczonego z duplikatu powinno nastąpić w miesiącu otrzymania duplikatu lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych (bądź za kwartał, w którym otrzymano duplikat, lub za jeden z dwóch kolejnych kwartałów, jeżeli podatnik rozlicza się kwartalnie). Uznaje się wtedy, że to właśnie otrzymanie duplikatu stanowi moment pierwotnego otrzymania faktury przez podatnika.

Rozliczenie duplikatu faktury poprzez korektę deklaracji

Z kolei w przypadku gdy podatnik już wcześniej posiadał fakturę, która została jednak przez niego zagubiona lub zniszczona, przyjmuje się, że odliczenie podatku naliczonego z duplikatu może nastąpić wyłącznie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym podatnik był uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktury pierwotnej. Prawidłowość zaprezentowanego sposobu postępowania potwierdzają interpretacje indywidualne.

Przykład 1

Podatnik otrzymał w lipcu 2023 r. fakturę dokumentującą zakup usługi transportowej. Faktura została przesłana przez kontrahenta listem poleconym, lecz nie dotarła do działu księgowego. W rezultacie nie dokonano odliczenia podatku z tej faktury, gdyż dokument prawdopodobnie został przypadkowo zniszczony.

Podatnik zwrócił się do usługodawcy o wystawienie duplikatu, który został dostarczony w styczniu 2024 r. Ponieważ podatnik już wcześniej miał pierwotną fakturę i mógł odliczyć podatek naliczony z tej faktury, rozliczenie podatku z duplikatu może nastąpić jedynie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym pierwotnie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury pierwotnej. Korekta może być dokonana za lipiec 2023 r. lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych: sierpień, wrzesień lub październik 2023 r.

Przykład

Podatnik otrzymał duplikat faktury 1 lutego 2024 r. Faktura pierwotna została wystawiona w marcu 2023 r. i nigdy nie trafiła do podatnika. Zatem podatnik nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturze pierwotnej.

Otrzymany duplikat uprawnia podatnika do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał duplikat, tj. za luty 2024 r. (bądź za jeden z trzech kolejnych miesięcy) – jeśli podatnik rozlicza się miesięcznie. Z kolei jeżeli podatnik rozlicza się kwartalnie, duplikat może rozliczyć za I kwartał 2024 r. (bądź za jeden z dwóch kolejnych kwartałów).

WAŻNE!

Moment dokonania odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury jest uzależniony od momentu, w którym uległa zniszczeniu lub zaginęła faktura pierwotna.

W sytuacji gdy podatnik otrzyma fakturę, po czym faktura ta ulegnie zniszczeniu lub zgubieniu, duplikat faktury powinien zostać rozliczony poprzez korektę okresu rozliczeniowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury pierwotnej.

Z kolei z przypadku gdy faktura pierwotna uległa zagubieniu lub zniszczeniu przed dostarczeniem jej do nabywcy, otrzymany duplikat stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego „na bieżąco”.

Pełna treść artykułu dostępna w kompleksowej bazie wiedzy INFORLEX

 

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA