REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
faktura duplikat faktury odliczenie VAT zgubienie faktury zniszczenie faktury
Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Podatnik ma prawo do odliczenia VAT z duplikatu faktury

Prawo do wystawienia duplikatu faktury wynika z art. 106l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który określa procedurę w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury. Zgodnie z tym przepisem w przypadku utraty faktury możliwe jest jej ponowne wystawienie.
Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury, do której ten duplikat się odnosi. Ważne jest jednak określenie okresu rozliczeniowego, w którym nabywca może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z tego duplikatu. Jest to uzależnione od faktu, czy oryginalna faktura dotarła wcześniej do podatnika, czy też podatnik nigdy nie był w posiadaniu pierwotnej faktury, dla której wystawiono duplikat.

REKLAMA

Rozliczenie duplikatu faktury na bieżąco

Warto zauważyć, że często podatnicy błędnie interpretują, iż duplikat zawsze można rozliczyć „na bieżąco”, czyli że podatek można odliczyć w miesiącu (lub kwartale), w którym otrzymano duplikat. Jednak duplikat można uwzględnić w bieżącym rozliczeniu jedynie w sytuacji, gdy podatnik nie był wcześniej w posiadaniu pierwotnej faktury (która uległa zniszczeniu lub zaginęła przed dotarciem do nabywcy). W takim przypadku odliczenie podatku naliczonego z duplikatu powinno nastąpić w miesiącu otrzymania duplikatu lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych (bądź za kwartał, w którym otrzymano duplikat, lub za jeden z dwóch kolejnych kwartałów, jeżeli podatnik rozlicza się kwartalnie). Uznaje się wtedy, że to właśnie otrzymanie duplikatu stanowi moment pierwotnego otrzymania faktury przez podatnika.

Rozliczenie duplikatu faktury poprzez korektę deklaracji

Z kolei w przypadku gdy podatnik już wcześniej posiadał fakturę, która została jednak przez niego zagubiona lub zniszczona, przyjmuje się, że odliczenie podatku naliczonego z duplikatu może nastąpić wyłącznie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym podatnik był uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktury pierwotnej. Prawidłowość zaprezentowanego sposobu postępowania potwierdzają interpretacje indywidualne.

Przykład 1

Podatnik otrzymał w lipcu 2023 r. fakturę dokumentującą zakup usługi transportowej. Faktura została przesłana przez kontrahenta listem poleconym, lecz nie dotarła do działu księgowego. W rezultacie nie dokonano odliczenia podatku z tej faktury, gdyż dokument prawdopodobnie został przypadkowo zniszczony.

Podatnik zwrócił się do usługodawcy o wystawienie duplikatu, który został dostarczony w styczniu 2024 r. Ponieważ podatnik już wcześniej miał pierwotną fakturę i mógł odliczyć podatek naliczony z tej faktury, rozliczenie podatku z duplikatu może nastąpić jedynie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym pierwotnie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury pierwotnej. Korekta może być dokonana za lipiec 2023 r. lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych: sierpień, wrzesień lub październik 2023 r.

Przykład

Podatnik otrzymał duplikat faktury 1 lutego 2024 r. Faktura pierwotna została wystawiona w marcu 2023 r. i nigdy nie trafiła do podatnika. Zatem podatnik nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturze pierwotnej.

Otrzymany duplikat uprawnia podatnika do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał duplikat, tj. za luty 2024 r. (bądź za jeden z trzech kolejnych miesięcy) – jeśli podatnik rozlicza się miesięcznie. Z kolei jeżeli podatnik rozlicza się kwartalnie, duplikat może rozliczyć za I kwartał 2024 r. (bądź za jeden z dwóch kolejnych kwartałów).

WAŻNE!

Moment dokonania odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury jest uzależniony od momentu, w którym uległa zniszczeniu lub zaginęła faktura pierwotna.

W sytuacji gdy podatnik otrzyma fakturę, po czym faktura ta ulegnie zniszczeniu lub zgubieniu, duplikat faktury powinien zostać rozliczony poprzez korektę okresu rozliczeniowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury pierwotnej.

Z kolei z przypadku gdy faktura pierwotna uległa zagubieniu lub zniszczeniu przed dostarczeniem jej do nabywcy, otrzymany duplikat stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego „na bieżąco”.

Pełna treść artykułu dostępna w kompleksowej bazie wiedzy INFORLEX

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA