REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
faktura duplikat faktury odliczenie VAT zgubienie faktury zniszczenie faktury
Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Podatnik ma prawo do odliczenia VAT z duplikatu faktury

Prawo do wystawienia duplikatu faktury wynika z art. 106l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który określa procedurę w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury. Zgodnie z tym przepisem w przypadku utraty faktury możliwe jest jej ponowne wystawienie.
Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury, do której ten duplikat się odnosi. Ważne jest jednak określenie okresu rozliczeniowego, w którym nabywca może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z tego duplikatu. Jest to uzależnione od faktu, czy oryginalna faktura dotarła wcześniej do podatnika, czy też podatnik nigdy nie był w posiadaniu pierwotnej faktury, dla której wystawiono duplikat.

REKLAMA

Rozliczenie duplikatu faktury na bieżąco

Warto zauważyć, że często podatnicy błędnie interpretują, iż duplikat zawsze można rozliczyć „na bieżąco”, czyli że podatek można odliczyć w miesiącu (lub kwartale), w którym otrzymano duplikat. Jednak duplikat można uwzględnić w bieżącym rozliczeniu jedynie w sytuacji, gdy podatnik nie był wcześniej w posiadaniu pierwotnej faktury (która uległa zniszczeniu lub zaginęła przed dotarciem do nabywcy). W takim przypadku odliczenie podatku naliczonego z duplikatu powinno nastąpić w miesiącu otrzymania duplikatu lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych (bądź za kwartał, w którym otrzymano duplikat, lub za jeden z dwóch kolejnych kwartałów, jeżeli podatnik rozlicza się kwartalnie). Uznaje się wtedy, że to właśnie otrzymanie duplikatu stanowi moment pierwotnego otrzymania faktury przez podatnika.

Rozliczenie duplikatu faktury poprzez korektę deklaracji

Z kolei w przypadku gdy podatnik już wcześniej posiadał fakturę, która została jednak przez niego zagubiona lub zniszczona, przyjmuje się, że odliczenie podatku naliczonego z duplikatu może nastąpić wyłącznie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym podatnik był uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktury pierwotnej. Prawidłowość zaprezentowanego sposobu postępowania potwierdzają interpretacje indywidualne.

Przykład 1

Podatnik otrzymał w lipcu 2023 r. fakturę dokumentującą zakup usługi transportowej. Faktura została przesłana przez kontrahenta listem poleconym, lecz nie dotarła do działu księgowego. W rezultacie nie dokonano odliczenia podatku z tej faktury, gdyż dokument prawdopodobnie został przypadkowo zniszczony.

Podatnik zwrócił się do usługodawcy o wystawienie duplikatu, który został dostarczony w styczniu 2024 r. Ponieważ podatnik już wcześniej miał pierwotną fakturę i mógł odliczyć podatek naliczony z tej faktury, rozliczenie podatku z duplikatu może nastąpić jedynie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym pierwotnie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury pierwotnej. Korekta może być dokonana za lipiec 2023 r. lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych: sierpień, wrzesień lub październik 2023 r.

Przykład

Podatnik otrzymał duplikat faktury 1 lutego 2024 r. Faktura pierwotna została wystawiona w marcu 2023 r. i nigdy nie trafiła do podatnika. Zatem podatnik nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturze pierwotnej.

Otrzymany duplikat uprawnia podatnika do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał duplikat, tj. za luty 2024 r. (bądź za jeden z trzech kolejnych miesięcy) – jeśli podatnik rozlicza się miesięcznie. Z kolei jeżeli podatnik rozlicza się kwartalnie, duplikat może rozliczyć za I kwartał 2024 r. (bądź za jeden z dwóch kolejnych kwartałów).

WAŻNE!

Moment dokonania odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury jest uzależniony od momentu, w którym uległa zniszczeniu lub zaginęła faktura pierwotna.

W sytuacji gdy podatnik otrzyma fakturę, po czym faktura ta ulegnie zniszczeniu lub zgubieniu, duplikat faktury powinien zostać rozliczony poprzez korektę okresu rozliczeniowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury pierwotnej.

Z kolei z przypadku gdy faktura pierwotna uległa zagubieniu lub zniszczeniu przed dostarczeniem jej do nabywcy, otrzymany duplikat stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego „na bieżąco”.

Pełna treść artykułu dostępna w kompleksowej bazie wiedzy INFORLEX

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA