REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?

Małgorzata Masłowska
Małgorzata Masłowska
faktura duplikat faktury odliczenie VAT zgubienie faktury zniszczenie faktury
Duplikat faktury. Masz prawo odliczyć z niego VAT. Ale czy wiesz, jakich błędów należy unikać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury. Musi jednak wiedzieć, w jakich przypadkach rozliczyć go na bieżąco, a w jakich poprzez korektę deklaracji.

Podatnik ma prawo do odliczenia VAT z duplikatu faktury

Prawo do wystawienia duplikatu faktury wynika z art. 106l ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który określa procedurę w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury. Zgodnie z tym przepisem w przypadku utraty faktury możliwe jest jej ponowne wystawienie.
Podatnik mający duplikat faktury ma takie same prawa do odliczenia podatku jak w przypadku posiadania pierwotnej faktury, do której ten duplikat się odnosi. Ważne jest jednak określenie okresu rozliczeniowego, w którym nabywca może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego z tego duplikatu. Jest to uzależnione od faktu, czy oryginalna faktura dotarła wcześniej do podatnika, czy też podatnik nigdy nie był w posiadaniu pierwotnej faktury, dla której wystawiono duplikat.

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie duplikatu faktury na bieżąco

Warto zauważyć, że często podatnicy błędnie interpretują, iż duplikat zawsze można rozliczyć „na bieżąco”, czyli że podatek można odliczyć w miesiącu (lub kwartale), w którym otrzymano duplikat. Jednak duplikat można uwzględnić w bieżącym rozliczeniu jedynie w sytuacji, gdy podatnik nie był wcześniej w posiadaniu pierwotnej faktury (która uległa zniszczeniu lub zaginęła przed dotarciem do nabywcy). W takim przypadku odliczenie podatku naliczonego z duplikatu powinno nastąpić w miesiącu otrzymania duplikatu lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych (bądź za kwartał, w którym otrzymano duplikat, lub za jeden z dwóch kolejnych kwartałów, jeżeli podatnik rozlicza się kwartalnie). Uznaje się wtedy, że to właśnie otrzymanie duplikatu stanowi moment pierwotnego otrzymania faktury przez podatnika.

Rozliczenie duplikatu faktury poprzez korektę deklaracji

Z kolei w przypadku gdy podatnik już wcześniej posiadał fakturę, która została jednak przez niego zagubiona lub zniszczona, przyjmuje się, że odliczenie podatku naliczonego z duplikatu może nastąpić wyłącznie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym podatnik był uprawniony do dokonania odliczenia podatku naliczonego z faktury pierwotnej. Prawidłowość zaprezentowanego sposobu postępowania potwierdzają interpretacje indywidualne.

Przykład 1

Podatnik otrzymał w lipcu 2023 r. fakturę dokumentującą zakup usługi transportowej. Faktura została przesłana przez kontrahenta listem poleconym, lecz nie dotarła do działu księgowego. W rezultacie nie dokonano odliczenia podatku z tej faktury, gdyż dokument prawdopodobnie został przypadkowo zniszczony.

Podatnik zwrócił się do usługodawcy o wystawienie duplikatu, który został dostarczony w styczniu 2024 r. Ponieważ podatnik już wcześniej miał pierwotną fakturę i mógł odliczyć podatek naliczony z tej faktury, rozliczenie podatku z duplikatu może nastąpić jedynie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym pierwotnie podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury pierwotnej. Korekta może być dokonana za lipiec 2023 r. lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych: sierpień, wrzesień lub październik 2023 r.

Przykład

Podatnik otrzymał duplikat faktury 1 lutego 2024 r. Faktura pierwotna została wystawiona w marcu 2023 r. i nigdy nie trafiła do podatnika. Zatem podatnik nie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego określonego na fakturze pierwotnej.

Otrzymany duplikat uprawnia podatnika do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał duplikat, tj. za luty 2024 r. (bądź za jeden z trzech kolejnych miesięcy) – jeśli podatnik rozlicza się miesięcznie. Z kolei jeżeli podatnik rozlicza się kwartalnie, duplikat może rozliczyć za I kwartał 2024 r. (bądź za jeden z dwóch kolejnych kwartałów).

WAŻNE!

Moment dokonania odliczenia podatku naliczonego z duplikatu faktury jest uzależniony od momentu, w którym uległa zniszczeniu lub zaginęła faktura pierwotna.

W sytuacji gdy podatnik otrzyma fakturę, po czym faktura ta ulegnie zniszczeniu lub zgubieniu, duplikat faktury powinien zostać rozliczony poprzez korektę okresu rozliczeniowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku z faktury pierwotnej.

Z kolei z przypadku gdy faktura pierwotna uległa zagubieniu lub zniszczeniu przed dostarczeniem jej do nabywcy, otrzymany duplikat stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego „na bieżąco”.

Pełna treść artykułu dostępna w kompleksowej bazie wiedzy INFORLEX

 

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA