Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania Polska - Gruzja - ratyfikacja

umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania Polska Gruzja / Shutterstock
Prezydent Andrzej Duda podpisał 14 listopada 2022 r. ustawę zezwalającą Prezydentowi RP na ratyfikację umowy Polski z Gruzją ws. eliminowania podwójnego opodatkowania podatkami od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania.

Nowa umowa między Polską a Gruzją w sprawie unikania podwójnego opodatkowania

Chodzi o ustawę z 29 września 2022 r. o ratyfikacji  Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r.
Celem tej ustawy jest wyrażenie zgody Parlamentu na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r. (dalej: Umowa z 2021 r.), w trybie art. 89 ust. 1 Konstytucji RP.

Autopromocja

Umowa z 2021 r. ma zastąpić obecnie obowiązującą Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Gruzji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisaną w Warszawie dnia 5 listopada 1999 r. (dalej: Umowa z 1999 r.). Powodem, dla którego rozpoczęto negocjacje nowej polsko-gruzińskiej umowy, była potrzeba wypracowania porozumienia spełniającego najnowsze standardy dotyczące tego rodzaju umów, łączących kwestie unikania podwójnego opodatkowania z jednoczesnym uszczelnieniem systemu podatkowego, tak, aby nie dopuszczać do uchylania się od opodatkowania. Umowa z 1999 r. nie spełnia powyższych standardów ze względu na brak mechanizmów zapobiegających nadużyciom, przez co nie odpowiada także obecnym priorytetom polityki podatkowej Rzeczypospolitej Polskiej. Nie jest też w pełni kompatybilna z najnowszą (z 2017 r.) wersją Konwencji Modelowej OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Jakie zmiany w nowej Umowie?

Począwszy od preambuły Umowy z 2021 r., wprowadzono do jej treści szereg rozwiązań mających na celu zapewnienie tzw. standardów minimalnych Konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzonej w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r. (tzw. Konwencji MLI).
W preambule podkreślono bowiem, że wprawdzie głównym celem Umowy z 2021 r. jest eliminowanie podwójnego opodatkowania, ale równocześnie nie mogą być tworzone sytuacje sprzyjające uniknięciu lub zmniejszeniu opodatkowania przy wykorzystaniu uregulowań zawartych w tejże Umowie.

Pozostawiono natomiast tę samą, co w Umowie z 1999 r., metodę unikania podwójnego opodatkowania, którą jest metoda zaliczenia (kredyt podatkowy), co jest spójne z obecną polityką podatkową strony polskiej.

Nowością jest z kolei wprowadzenie pełnej klauzuli wymiany informacji, dzięki której Strony Umowy z 2021 r. będą mogły uzyskiwać informacje, o które się zwrócą, bez możliwości spotkania się z odmową ich udzielania tylko z tego powodu, iż informacje te znajdują się w posiadaniu banku, innej instytucji finansowej, przedstawiciela, agenta lub powiernika albo dotyczą relacji właścicielskich w danym podmiocie. Kluczowe postanowienie dla zapobiegania nadużyciom zawarto w postaci tzw. testu podstawowego celu (klauzula PPT – principal purposes test). Uniemożliwi on przyznanie korzyści przewidzianej w Umowie z 2021 r. w odniesieniu do części dochodu, jeżeli można racjonalnie przyjąć, mając na względzie wszelkie mające znaczenie fakty i okoliczności, że uzyskanie tej korzyści było jednym z głównych celów utworzenia jakiejkolwiek struktury lub zawarcia jakiejkolwiek transakcji, które spowodowały bezpośrednio lub pośrednio powstanie tej korzyści, chyba że zostanie ustalone, że przyznanie tej korzyści w danych okolicznościach byłoby zgodne z przedmiotem oraz celem odpowiednich postanowień Umowy. 

Ratyfikacja Umowy z 2021 r. i zastąpienie przez nią Umowy z 1999 r. powinno przyczynić się do zapobiegania nadużyciom podatkowym oraz do rozwoju polsko-gruzińskich relacji gospodarczych.    

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 

Źródło: Kancelaria Prezydenta RP

Księgowość
Odroczony termin płatności na fakturze. Jak przyśpieszyć zapłatę należności? Co to jest faktoring jawny z regresem?
27 wrz 2024

W wielu branżach i firmach wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności to powszechna praktyka i standard biznesowy. Dla przedsiębiorców sprzedających towary i usługi, możliwość zaoferowania klientom odroczonego terminu zapłaty to często kluczowy element współpracy biznesowej. Jednak długie terminy płatności, sięgające 30, 45, 60 czy nawet 90 dni, mogą znacząco obciążać płynność finansową przedsiębiorstwa. Czy można więc przyspieszyć spływ należności? Rozwiązaniem może być finansowanie faktur, a dokładniej - usługa faktoringu.

Zapłata kartą lub BLIK-iem: czy można nie rejestrować transakcji na kasie fiskalnej? Kiedy jeszcze? Stanowiska fiskusa i sądów
27 wrz 2024

Płatności bezgotówkowe przybierają najróżniejsze formy. Należności uiścić można przykładowo plastikową kartą płatniczą przy pomocy terminala (zbliżeniowo lub z użyciem kodu PIN) albo online z wykorzystaniem kodu CVV/CVC, jak również tradycyjnym lub szybkim przelewem bankowym albo za pomocą dostępnej na smartfony usługi BLIK. Jako że transakcje te siłą rzeczy podlegają rejestracji w systemach elektronicznych, pojawia się pytanie o konieczność równoczesnego ich ewidencjonowania na kasie rejestrującej (tzw. kasie fiskalnej). W interpretacji z 14 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) udzielił odpowiedzi na pytanie przedsiębiorcy świadczącego na rzecz turystów usługi krótkoterminowego zakwaterowania.

Obligacje skarbowe 2024: oprocentowanie i oferta nowych emisji w październiku. Nawet 6,8 proc. w pierwszym roku oszczędzania
27 wrz 2024

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 września 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w październiku 2024 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych we wrześniu br. Także podwyższone zostaną (sporo) opłaty za przedterminowy wykup dla nowo emitowanych obligacji. Od 25 września br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

MRiT: 16 tys. zł na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z zeszłego roku. Pomoc dla firm poszkodowanych w powodzi
27 wrz 2024

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 27 września 2024 r., że przygotowało mechanizm pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi. Takie firmy dostaną 16 tys. zł wsparcia na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu osiągniętego rok wcześniej.

Minister Finansów wydłuża terminy dot. kas fiskalnych dla poszkodowanych w powodzi
26 wrz 2024

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć terminy, w którym podatnicy poszkodowani w czasie powodzi muszą raportować zdarzenia dotyczące kas fiskalnych – wynika z projektów rozporządzeń, opublikowanych 26 września 2024 r. na stronach Rądowego Centrum Legislacji.

Estoński CIT a zagraniczne spółki - sprytna luka, o której nie wiedziałeś
26 wrz 2024

Czy udział w zagranicznej spółce zawsze wyklucza estoński CIT? Przykład polskiej firmy, która przystąpiła do luksemburskiej spółki typu special limited partnership, pokazuje, że nie jest to takie oczywiste. Wyrok sądu potwierdził, że taki udział nie musi pozbawiać prawa do preferencji podatkowej.

Mały ZUS plus już po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, a nie po 3 latach
25 wrz 2024

Mały ZUS plus przysługuje przedsiębiorcom w okresach pięcioletnich, czyli 3 lata preferencyjnego oskładkowania i 2 lata przerwy na duży ZUS a nie 3 lata przerwy jak twierdził dotąd Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tak 27 czerwca 2024 r. orzekł Sąd Okręgowy w Gorzowie Wlkp.

Odpowiedzialność karna księgowej w razie tzw. trójkąta umów
25 wrz 2024

Księgowa może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej, gdy firma stosuje tzw. "trójkąt umów", czyli sytuację, w której pracownik zawiera dodatkową umowę z inną firmą, a efekty tej pracy trafiają do pierwotnego pracodawcy. W takich przypadkach, jeżeli nie są prawidłowo odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne lub dochodzi do unikania opodatkowania, księgowa może odpowiadać za błędy w rozliczeniach. Odpowiedzialność wynika z przepisów prawa karnego oraz karno-skarbowego.

Prof. Modzelewski: Trzeba odbudować wiarygodność prawodawcy podatkowego. Rząd ma problem z porządkami po „Polskim Ładzie”
25 wrz 2024

Podatnicy przestali się interesować przepisami podatkowymi – twierdzi profesor Witold Modzelewski. I tłumaczy dlaczego wiarygodność ustawodawcy podatkowego i przekonanie, że działa on w interesie publicznym, ma kluczowe znaczenie.

Wpłaty na PFRON będą niższe po zatrudnieniu osób z niepełnosprawnością. Jak to obliczyć?
26 wrz 2024

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może istotnie wpłynąć na obniżenie wpłat na PFRON firmy. - Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością - informuje Rafał Rybczyk z HR Quality. 

pokaż więcej
Proszę czekać...