Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku wzrośnie o 15 proc. Nie wszyscy radni byli za taką podwyżką

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku. Dlaczego tak bardzo w górę? / shutterstock

Podatek od nieruchomości w Gdańsku w 2024 roku wzrośnie aż o 15 proc. Taką decyzję niejednogłośnie podjęli radni na czwartkowej sesji Radni Miasta Gdańska. Radni zdecydowali również o zaciągnięciu kredytu 200 mln złotych w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

W trakcie ostatniej sesji Rady Miasta Gdańska radni niejednogłośnie zdecydowali o podwyższeniu o 15 proc. podatku od nieruchomości. "Za" głosowało 21 radnych Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska, "przeciw" było 11 radnych z Prawa i Sprawiedliwości.

Autopromocja

Gdańsk: Podatek od nieruchomości na maksymalnej wysokości

Jak podał PAP przedstawiciel gdańskiego magistratu Dariusz Wołodźko, w przedstawionym projekcie władze miasta zaproponowały radnym ustalenie wysokości podatków w maksymalnej, dopuszczalnej przez Ministerstwo Finansów, wysokości.

Jest ona - jak czytamy w uzasadnieniu opublikowanym na stronach miasta - spowodowana wzrostem cen towarów i usług konsumpcyjnych. "Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 14 lipca 2023 r. wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w pierwszym półroczu 2023 r. w stosunku do pierwszego półrocza 2022 r. wyniósł 115 (wzrost cen o 15 proc.). W związku z powyższym wzrosły stawki maksymalne podatków i opłat lokalnych, w tym stawki podatku od nieruchomości".

Uzasadnienie podwyżki podatków

W dokumencie podkreślono również, że podwyższenie podatku jest podyktowane "koniecznością zapewnienia środków finansowych na zaspokojenie rosnących potrzeb w zakresie wydatków, w szczególności na edukację, sprawy społeczne oraz organizację komunikacji miejskiej, jak również realizację inwestycji infrastrukturalnych".

Przed głosowaniem radni PiS w RM zapowiedzieli, że nie poprą tej podwyżki. Radny Przemysław Majewski na konferencji prasowej stwierdził, że "podatki od nieruchomości zarówno dla zwykłego Kowalskiego jak i dla przedsiębiorców, czy dla organizacji pozarządowych to podwyżka aż o 15 proc.". Jego zdaniem "Miasto Gdańska w 2023 roku tylko podwyższa podatki i opłaty". Podał, że w lutym i marcu podwyższono opłaty za wywóz i odbiór śmieci. "W lutym zdecydowano o tym, aby zwiększyć wartość opłat za dostarczanie wody i odbiór ścieków" - mówił.

Nie wszyscy zgodzili się na podniesienie podatku od nieruchomości

Podkreślił, że radni klubu PiS nie mogą zgodzić się na podniesienie podatku od nieruchomości.

W trakcie dyskusji, przed głosowaniem, radny Koalicji Obywatelskiej Krystian Kłos stwierdził, że jego klub będzie głosować "za". "Cytując klasyka nie będziemy się cieszyć, bo chcielibyśmy żeby te środki zostały w portfelach mieszkańców" - mówił. Zwrócił się też do radnych PiS: "rząd tak okradł samorządy, tak podniósł koszty jego funkcjonowania, że niestety nie mamy innej możliwości" - stwierdził

Zaznaczył, że podwyżka podatku od nieruchomości jest spowodowana wysoką inflacją i wzrostem cen m.in. za energię elektryczną. "Pomiędzy 2015 a 2023 rokiem cena energii nie wzrosła o 15 proc. a wzrosła o 362 proc" - mówił.

W uzasadnieniu opublikowanym na stronie miasta podano, że przykładowi właściciele lokalu mieszkalnego o pow. 70 m2, którzy do tej pory płacili 70 zł od przyszłego roku zapłacą 80,5 zł. Natomiast za grunt (80 m2) podatek wzrośnie z 48,8 zł do 56,8 zł.

Szacunkowe zmiany wysokości podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców

Wskazano również szacunkowe zmiany wysokości podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców. Mały podatnik, który w tym roku płacił podatek od nieruchomości (bez budowli) ponad 5,7 tys. zł, w przyszłym roku, będzie musiał zapłaci ponad 6,6 tys. zł. Natomiast średni podatnik, który w 2023 roku płacił ponad 871 tys. zł w kolejnym roku będzie musiał zapłacić o ponad 131 tys. zł więcej. Zmiany dotkną także dużego podatnika: jeśli do tej pory płacił prawie 3 mln zł podatku od nieruchomości (bez budowli), to w kolejnym roku będzie musiał zapłacić o ponad 440 tys. zł więcej.

Wzrosną dochody Miasta Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości

"Szacuje się, że dochody Miasta Gdańska z tytułu podatku od nieruchomości, przy zastosowaniu proponowanych w uchwale stawek wzrosną w roku 2024 w stosunku do roku 2023 o ok. 51,2 mln zł i wyniosą ponad 641 mln zł" - podano w uzasadnieniu.

Wskazano też, że podobnie jak w poprzednich latach zwolnione od płacenia podatku od nieruchomości będą cmentarze oraz budynku lub ich części zajęte na biblioteki oraz związane z nimi grunty.

Padano również, że Gdańsk z tytułu zwolnień ustawowych w 2023 r. utracił dochody w podatku od nieruchomości w wysokości ok. 137,1 mln zł, z tego największe zwolnienia dotyczyły: infrastruktury portowej – około 54,9 mln zł; infrastruktury kolejowej – około 30,6 mln zł oraz infrastruktury na lotniskach – około 13,1 mln zł.

Uchwała wejdzie w życie 1 stycznia 2024 roku.

W trakcie czwartkowej sesji Rady Miasta Gdańska radni niejednogłośnie podjęli uchwałę dotyczącą zaciągnięcia w przyszłym roku kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) na kwotę 200 mln złotych na okres 25 lat. Jak podano w uzasadnieniu "kredyt będzie przeznaczony na finansowanie planowanego deficytu związanego z realizacją inwestycji oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek".

Podkreślono, że dochody własne budżetu, w tym z tytułu podatku od nieruchomości pozwolą na spłatę kredytu oraz kosztów obsługi całego kredytu.

"Za" uchwałą głosowało 21 radnych z Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska. Natomiast 11 radnych z Prawa i Sprawiedliwości "wstrzymało się" od głosowania.

autor: Piotr Mirowicz

oprac. Adam Kuchta
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...