Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.
- Projekt ustawy w sprawie obowiązkowego KSeF
- Harmonogram obowiązkowego KSeF
- Wymóg podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury
- Okres przejściowy
- Faktury konsumenckie
Projekt ustawy w sprawie obowiązkowego KSeF
We wtorek 5 listopada 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt dotyczy Krajowego Systemu e-Faktur.
KSeF to system służący do wystawiania za jego pośrednictwem faktur elektronicznych. Obecnie jest dobrowolny. Miał stać się obowiązkowy w połowie 2024 r., jednak minister finansów Andrzej Domański podjął decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF ze względu na wykryte problemy i wady systemu.
Harmonogram obowiązkowego KSeF
W projekcie proponuje się, aby KSeF stał się obowiązkowy dla podatników, którzy w 2025 r. mieli przychody większe niż 200 mln zł, od 1 lutego 2026 r. Dla pozostałych podatników KSeF będzie obowiązkowy od 1 kwietnia 2026 r. W projekcie proponuje się także utrzymanie do końca lipca 2026 r. możliwości wystawiania faktur na kasach rejestrujących. Według uzasadnienia, rozwiązanie to pozwoli „na wydłużenie okresu dostosowania się podatników, którzy korzystali z możliwości wystawiania faktur przy użyciu kas rejestrujących do wdrażanych rozwiązań”.
Polecamy: Podatki 2025 (komplet)
Wymóg podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury
W projektowanej ustawie jest także mowa o odroczeniu również do końca lipca 2026 r. wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury. To również ma dać podatnikom czas na dostosowanie się do proponowanych zmian. Poza tym do końca 2026 r. podatnicy będą mogli dobrowolnie stosować tryb offline. Dobrowolnie, czyli w sytuacji, kiedy podatnik napotka trudności z wystawianiem i przesłaniem e-faktury do systemu. Po tym okresie faktury poza KSeF będzie można wystawiać wyłącznie w przypadku awarii systemu lub oprogramowania podatnika.
Okres przejściowy
W projekcie zakłada się wprowadzenie półrocznego okresu przejściowego dla mikroprzedsiębiorców. Podatnicy, których pojedyncza faktura nie przekracza wartości 450 zł i których sprzedaż łączna nie przekroczy 10 tys. zł nie będą musieli do końca września 2026 r. wystawiać faktur poprzez KSeF.
Faktury konsumenckie
Projekt przewiduje także możliwość wystawiania faktur konsumenckich za pośrednictwem KSeF oraz wprowadzenie możliwości dodawania załącznika do e-faktury. To rozwiązanie będzie korzystne zwłaszcza dla dostawców mediów, takich jak energia elektryczna czy gaz. Projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 lutego 2026 r. (PAP)
ms/ malk/
Komentarz Michała Sosnowskiego, Business Development Director w Exorigo-Upos:
5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), realizując część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności (KPO).
Po konsultacjach z przedsiębiorcami Minister Finansów przedstawił rozwiązania, które ułatwią dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie prawnym, technicznym i biznesowym. Projekt nowelizacji jest zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami Ministerstwa i oceniamy go jako krok w dobrą stronę.
Kluczowe zmiany obejmują obowiązkowe e-faktury – od lutego 2026 r. dla największych podatników (z obrotami powyżej 200 mln zł w 2025 r.) i od kwietnia 2026 r. dla pozostałych firm, a także wydłużony czas adaptacji: faktury na kasach rejestrujących będą dopuszczone do lipca 2026 r., a przedsiębiorcy zyskają dodatkowy czas na wprowadzenie numeru KSeF przy płatnościach.
Ponadto do końca 2026 r. e-faktury będzie można wystawiać offline, co zapewni ciągłość pracy w razie problemów technicznych. Nowe przepisy przewidują wsparcie dla mikroprzedsiębiorców poprzez półroczny okres przejściowy dla firm o niskich przychodach (do 10 tys. zł miesięcznie) i fakturach na małe kwoty (do 450 zł), opcjonalne e-faktury B2C, czyli możliwość, ale nie obowiązek wystawiania e-faktur dla klientów indywidualnych, a także załączniki do faktur – nowa struktura umożliwi przesyłanie dodatkowych danych.
Projekt przewiduje także wcześniejsze generowanie certyfikatów QR oraz wyrównanie środowisk KSeF, by ułatwić testowanie systemu. Przedsiębiorcy będą mogli dostosować swoje systemy fakturowania jeszcze przed obowiązkowym wdrożeniem systemu. Zmiany te mają na celu uproszczenie procesów oraz umożliwienie płynnego przejścia na system e-faktur.
W uzasadnieniu do ustawy pojawia się dodatkowa, istotna zmiana – wprowadzenie obowiązkowego podmiotu trzeciego. To rozwiązanie ma odpowiadać na postulaty jednostek samorządu terytorialnego, które zabiegały o wprowadzenie wymogu podawania na fakturze NIP-u jednostki im podległej. Jest to kluczowe dla samorządów, umożliwiając im precyzyjną identyfikację faktur i ułatwiając zarządzanie dokumentacją.