REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KSeF od 2026 r.  Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy
KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.

Projekt ustawy w sprawie obowiązkowego KSeF

We wtorek 5 listopada 2024 r.  na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt dotyczy Krajowego Systemu e-Faktur.

KSeF to system służący do wystawiania za jego pośrednictwem faktur elektronicznych. Obecnie jest dobrowolny. Miał stać się obowiązkowy w połowie 2024 r., jednak minister finansów Andrzej Domański podjął decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF ze względu na wykryte problemy i wady systemu.

REKLAMA

Autopromocja

Harmonogram obowiązkowego KSeF

W projekcie proponuje się, aby KSeF stał się obowiązkowy dla podatników, którzy w 2025 r. mieli przychody większe niż 200 mln zł, od 1 lutego 2026 r. Dla pozostałych podatników KSeF będzie obowiązkowy od 1 kwietnia 2026 r. W projekcie proponuje się także utrzymanie do końca lipca 2026 r. możliwości wystawiania faktur na kasach rejestrujących. Według uzasadnienia, rozwiązanie to pozwoli „na wydłużenie okresu dostosowania się podatników, którzy korzystali z możliwości wystawiania faktur przy użyciu kas rejestrujących do wdrażanych rozwiązań”.

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 

Wymóg podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury

W projektowanej ustawie jest także mowa o odroczeniu również do końca lipca 2026 r. wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury. To również ma dać podatnikom czas na dostosowanie się do proponowanych zmian. Poza tym do końca 2026 r. podatnicy będą mogli dobrowolnie stosować tryb offline. Dobrowolnie, czyli w sytuacji, kiedy podatnik napotka trudności z wystawianiem i przesłaniem e-faktury do systemu. Po tym okresie faktury poza KSeF będzie można wystawiać wyłącznie w przypadku awarii systemu lub oprogramowania podatnika.

Okres przejściowy

W projekcie zakłada się wprowadzenie półrocznego okresu przejściowego dla mikroprzedsiębiorców. Podatnicy, których pojedyncza faktura nie przekracza wartości 450 zł i których sprzedaż łączna nie przekroczy 10 tys. zł nie będą musieli do końca września 2026 r. wystawiać faktur poprzez KSeF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktury konsumenckie

Projekt przewiduje także możliwość wystawiania faktur konsumenckich za pośrednictwem KSeF oraz wprowadzenie możliwości dodawania załącznika do e-faktury. To rozwiązanie będzie korzystne zwłaszcza dla dostawców mediów, takich jak energia elektryczna czy gaz. Projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 lutego 2026 r. (PAP)
ms/ malk/

Źródło: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (projekt - UD 158).

Komentarz Michała Sosnowskiego, Business Development Director w Exorigo-Upos:

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), realizując część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności (KPO).

Po konsultacjach z przedsiębiorcami Minister Finansów przedstawił rozwiązania, które ułatwią dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie prawnym, technicznym i biznesowym. Projekt nowelizacji jest zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami Ministerstwa i oceniamy go jako krok w dobrą stronę.

Kluczowe zmiany obejmują obowiązkowe e-faktury – od lutego 2026 r. dla największych podatników (z obrotami powyżej 200 mln zł w 2025 r.) i od kwietnia 2026 r. dla pozostałych firm, a także wydłużony czas zastąpienia: faktury na kasach rejestrujących będą dopuszczone do lipca 2026 r., a przedsiębiorcy zyskają dodatkowy czas na wprowadzenie numeru KSeF przy płatnościach. 

Ponadto do końca 2026 r. e-faktury będzie można wystawiać offline, co zapewni ciągłość pracy w razie problemów technicznych. Nowe przepisy przewidują m.in.:
- wsparcie dla mikroprzedsiębiorców poprzez półroczny okres przejściowy dla firm o niskich przychodach (do 10 tys. zł miesięcznie) i fakturach na małe kwoty (do 450 zł), 
- opcjonalne e-faktury B2C, czyli możliwość, ale nie obowiązek wystawiania e-faktur dla klientów indywidualnych, a także 
- załączniki do faktur – nowa struktura umożliwi przesyłanie dodatkowych danych.

Projekt przewiduje także wcześniejsze generowanie certyfikatów umożliwiających uzyskanie kodów QR oraz wyrównanie środowisk KSeF, by ułatwić testowanie systemu. Przedsiębiorcy będą mogli dostosować swoje systemy fakturowania jeszcze przed obowiązkowym wdrożeniem systemu. Zmiany te mają na celu uproszczenie procesów oraz umożliwienie płynnego przejścia na system e-faktur.

W uzasadnieniu do ustawy zaproponowano wymóg podania na fakturze NIP jednostki podległej samorządu terytorialnego, poprzez wprowadzenie obowiązku wypełniania elementu Podmiot3 co ma ułatwić identyfikację i dostęp do dokumentów w KSeF. Obecne przepisy nie nakładają obowiązku zgłaszania podmiotu trzeciego przez inne podmioty ale w proponowanej strukturze logicznej dodano obligatoryjny parametr JST pozwalający na wskazanie, że faktura dotyczy transakcji z samorządem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA