REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KSeF od 2026 r.  Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy
KSeF od 2026 r. Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów przez KSeF. Ministerstwo Finansów pokazało projekt ustawy
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy będą mogły wystawiać faktury dla konsumentów poprzez Krajowy System e-Faktur – wynika z projektu ustawy, który 5 listopada 2024 r. został opublikowany na stronach RCL. Firmy dostaną także dodatkowe okresy przejściowe na dostosowanie się do nowych rozwiązań.

Projekt ustawy w sprawie obowiązkowego KSeF

We wtorek 5 listopada 2024 r.  na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt dotyczy Krajowego Systemu e-Faktur.

KSeF to system służący do wystawiania za jego pośrednictwem faktur elektronicznych. Obecnie jest dobrowolny. Miał stać się obowiązkowy w połowie 2024 r., jednak minister finansów Andrzej Domański podjął decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF ze względu na wykryte problemy i wady systemu.

REKLAMA

Autopromocja

Harmonogram obowiązkowego KSeF

W projekcie proponuje się, aby KSeF stał się obowiązkowy dla podatników, którzy w 2025 r. mieli przychody większe niż 200 mln zł, od 1 lutego 2026 r. Dla pozostałych podatników KSeF będzie obowiązkowy od 1 kwietnia 2026 r. W projekcie proponuje się także utrzymanie do końca lipca 2026 r. możliwości wystawiania faktur na kasach rejestrujących. Według uzasadnienia, rozwiązanie to pozwoli „na wydłużenie okresu dostosowania się podatników, którzy korzystali z możliwości wystawiania faktur przy użyciu kas rejestrujących do wdrażanych rozwiązań”.

Polecamy: Podatki 2025 (komplet) 

Wymóg podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury

W projektowanej ustawie jest także mowa o odroczeniu również do końca lipca 2026 r. wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury. To również ma dać podatnikom czas na dostosowanie się do proponowanych zmian. Poza tym do końca 2026 r. podatnicy będą mogli dobrowolnie stosować tryb offline. Dobrowolnie, czyli w sytuacji, kiedy podatnik napotka trudności z wystawianiem i przesłaniem e-faktury do systemu. Po tym okresie faktury poza KSeF będzie można wystawiać wyłącznie w przypadku awarii systemu lub oprogramowania podatnika.

Okres przejściowy

W projekcie zakłada się wprowadzenie półrocznego okresu przejściowego dla mikroprzedsiębiorców. Podatnicy, których pojedyncza faktura nie przekracza wartości 450 zł i których sprzedaż łączna nie przekroczy 10 tys. zł nie będą musieli do końca września 2026 r. wystawiać faktur poprzez KSeF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktury konsumenckie

Projekt przewiduje także możliwość wystawiania faktur konsumenckich za pośrednictwem KSeF oraz wprowadzenie możliwości dodawania załącznika do e-faktury. To rozwiązanie będzie korzystne zwłaszcza dla dostawców mediów, takich jak energia elektryczna czy gaz. Projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać od 1 lutego 2026 r. (PAP)
ms/ malk/

Źródło: Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (projekt - UD 158).

Komentarz Michała Sosnowskiego, Business Development Director w Exorigo-Upos:

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), realizując część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności (KPO).

Po konsultacjach z przedsiębiorcami Minister Finansów przedstawił rozwiązania, które ułatwią dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie prawnym, technicznym i biznesowym. Projekt nowelizacji jest zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami Ministerstwa i oceniamy go jako krok w dobrą stronę.

Kluczowe zmiany obejmują obowiązkowe e-faktury – od lutego 2026 r. dla największych podatników (z obrotami powyżej 200 mln zł w 2025 r.) i od kwietnia 2026 r. dla pozostałych firm, a także wydłużony czas zastąpienia: faktury na kasach rejestrujących będą dopuszczone do lipca 2026 r., a przedsiębiorcy zyskają dodatkowy czas na wprowadzenie numeru KSeF przy płatnościach. 

Ponadto do końca 2026 r. e-faktury będzie można wystawiać offline, co zapewni ciągłość pracy w razie problemów technicznych. Nowe przepisy przewidują m.in.:
- wsparcie dla mikroprzedsiębiorców poprzez półroczny okres przejściowy dla firm o niskich przychodach (do 10 tys. zł miesięcznie) i fakturach na małe kwoty (do 450 zł), 
- opcjonalne e-faktury B2C, czyli możliwość, ale nie obowiązek wystawiania e-faktur dla klientów indywidualnych, a także 
- załączniki do faktur – nowa struktura umożliwi przesyłanie dodatkowych danych.

Projekt przewiduje także wcześniejsze generowanie certyfikatów umożliwiających uzyskanie kodów QR oraz wyrównanie środowisk KSeF, by ułatwić testowanie systemu. Przedsiębiorcy będą mogli dostosować swoje systemy fakturowania jeszcze przed obowiązkowym wdrożeniem systemu. Zmiany te mają na celu uproszczenie procesów oraz umożliwienie płynnego przejścia na system e-faktur.

W uzasadnieniu do ustawy zaproponowano wymóg podania na fakturze NIP jednostki podległej samorządu terytorialnego, poprzez wprowadzenie obowiązku wypełniania elementu Podmiot3 co ma ułatwić identyfikację i dostęp do dokumentów w KSeF. Obecne przepisy nie nakładają obowiązku zgłaszania podmiotu trzeciego przez inne podmioty ale w proponowanej strukturze logicznej dodano obligatoryjny parametr JST pozwalający na wskazanie, że faktura dotyczy transakcji z samorządem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

REKLAMA

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA