REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku. Dlaczego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
e-faktura, KSeF, faktura ustrukturyzowana
Prof. Modzelewski: nie będzie faktur ustrukturyzowanych w 2026 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niedawno dowiedzieliśmy się oficjalnie, że odroczony do dnia 1 lutego 2026 r. termin wprowadzenia powszechnego obowiązku wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych nie będzie już odraczany, mimo że nie powstał jeszcze nawet projekt zasadniczej przebudowy tej koncepcji, co zapowiedział oficjalnie minister finansów. 

Nikt nie zmusi wszystkich podatników VAT do wystawiania faktur ustrukturyzowanych

Przypomnę, że we wrześniu tego roku miał być upubliczniony ów projekt nowelizacji ustawy o VAT, który naprawiałby błędy uchwalonej w dniu 16 czerwca 2023 r. koncepcji. Nie ma wątpliwości, że uchwalono wtedy potworka legislacyjnego, który nie mógł być obiektywnie wdrożony nie tylko w połowie tego roku (pierwotny termin wejścia w życie), lecz również w jakimkolwiek innym terminie. Nikt w dostrzegalnej perspektywie nie zmusi wszystkich podatników VAT (w tym zwłaszcza podmiotów zwolnionych) do wystawiania faktur w tej formie: podmioty te po prostu zaczną wystawiać rachunki lub jakieś inne dokumenty. Poza tym zdecydowana większość nabywców nie będzie zainteresowana nawet zapoznaniem się z treścią owych faktur ustrukturyzowanych ponieważ nie odliczają oni podatku naliczonego. Przypomnę twórcom tego projektu, że faktury podatkowe wystawiane są obowiązkowo na następujące grupy podmiotów:

1) podatników VAT rozliczających ten podatek w Polsce,
2) podatników zwolnionych, którzy są w całości objęci zwolnieniem podmiotowym lub przedmiotowym,
3) podmioty zagraniczne, które nie muszą być „podatnikami” jakiegokolwiek podatku,
4) krajowe osoby prawne i jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które nie są podatnikami. 

Podmioty wymienione w pkt. 2-4 nie potrzebują faktur podatkowych, bo nie rozliczają podatku naliczonego. Im potrzebny jest tylko dokument handlowy, na podstawie którego dokonują rozliczenia wydatku (kosztu). Do tej roli nie nadaje się zupełnie faktura ustrukturyzowana: zastąpi ją każdy inny dokument handlowy. Zresztą władzy nie są potrzebne informacje o fakturach wystawianych na te podmioty, bo piętą achillesową tego podatku (zwłaszcza w wersji unijnej) nie jest podatek należny, lecz podatek naliczony.

Również w obrotach z podmiotami wymienionymi w pkt. 1) trzeba będzie stworzyć odrębny system dokumentowania zdarzeń handlowych, bo faktury ustrukturyzowane nie nadają się do roli dokumentów handlowych (nie ma możliwości ich „odesłania”), czyli nabywcy nie będą uznawać momentu ich wystawienia za ich cywilnoprawne doręczenie. 

REKLAMA

Autopromocja

Projektu nowej wersji przepisów jeszcze nie ma

Jak dotąd nie opublikowano projektu poprawionej wersji nowelizacji tej ustawy, bo tak prawdę powiedziawszy poprawić się jej nie da. Będziemy czekać cierpliwie, może ktoś znajdzie pomysł jak poprawić te złe pomysły. Bądźmy realistycznie: prawdopodobnie cały ten pomysł trafi prędzej czy później do kosza, bo w 2026 roku obecna koalicja nie odzyska już utraconej większości parlamentarnej. Prawdopodobnie będzie to w roku przedterminowych wyborów parlamentarnych zarówno wtedy, gdy koalicyjny kandydat zdobędzie urząd Prezydenta RP jak i gdy zwycięży ktoś spoza POPiSu. Nikt o zdrowych zmysłach nie zafunduje w roku wyborów takiego rozgardiaszu, który niosą ze sobą faktury ustrukturyzowane.   

Prof. dr hab. Witold Modzelewski 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA