REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy KSeF. Przedsiębiorcy zgłaszają wątpliwości - chodzi o zakres gromadzonych danych i tajemnicę handlową firmy

Robert Nogacki
radca prawny
Obowiązkowy KSeF. Przedsiębiorcy zgłaszają wątpliwości - chodzi o zakres gromadzonych danych i tajemnicę handlową firmy
Obowiązkowy KSeF. Przedsiębiorcy zgłaszają wątpliwości - chodzi o zakres gromadzonych danych i tajemnicę handlową firmy
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur ma stać się wkrótce obowiązkową metodą dokumentowania sprzedaży przez firmy. Przedsiębiorcy zgłaszają jednak pewne wątpliwości. Dotyczą one szerokiego zakresu gromadzonych przez system KSeF danych i obawy o naruszenie tajemnicy handlowej.

Już od pewnego czasu przedsiębiorcy mogą dobrowolnie wystawiać dokumenty sprzedaży za pośrednictwem państwowego systemu faktur ustrukturyzowanych w Krajowym Systemie e-Faktur. Stopniowo KSeF miał być wprowadzany jako obligatoryjny dla poszczególnych branży, by od 2024 r. stać się obowiązkowym dla wszystkich podatników wystawiających faktury. Na etapie wdrażania w systemie ujawnia się jednak sporo wad, stąd termin wprowadzenia w życie obowiązkowego KSeF był już kilkukrotnie przesuwany. Według ostatnich zapowiedzi Ministerstwa Finansów, stanie się on obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla firm, których roczne przychody przekraczają 200 mln zł, a dla pozostałych - od 1 kwietnia 2026 r. Celem KSeF jest uszczelnianie systemu podatkowego w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

Szeroki zakres ujawnianych danych w systemie KSeF a kwestia tajemnicy przedsiębiorstwa

Jak stanowi art. 106e ustawy o podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać m.in. datę wystawienia oraz imię i nazwisko, nazwę podatnika i nabywcy towaru lub usługi, ich adresy, datę dostawy, nazwę (rodzaj) towaru lub usługi, ich ilość, cenę jednostkową, kwoty rabatów, a w określonych przypadkach nawet tak szczegółowe informacje jak: data dopuszczenia nowego środka transportu do użytku, przebieg pojazdu i liczba roboczogodzin jego używania.
Dostęp do tych danych będą mieć m.in. organy egzekucyjne, komornicy, oraz osoby wskazane przez te podmioty, a także inne organy państwowe dzięki uprawnieniu nadanemu im artykułem 35 ust. 3 pkt 1 lit. f) ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się m.in. informacje organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne posiadające wartość gospodarczą, które nie są powszechnie znane lub łatwo dostępne dla osób zwykle zajmujących się tego rodzaju informacjami. Ujawnienie tych informacji stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, za co grozi kara grzywny, ograniczenia wolności, albo pozbawiania wolności do lat 2.

Gromadzenie i udostępnianie danych przez KSeF. Przedsiębiorcy pytają o tajemnicę handlową firmy

To właśnie w obawie o ww. tajemnicę, zwaną też tajemnicą handlową, zaczęły napływać od przedsiębiorców skargi do Rzecznika Praw Obywatelskich. Chodzi o szeroki zakres danych gromadzonych i udostępnianych przez KSeF danych o dokumentowanej fakturą transakcji. Biuro RPO zainterweniowało w połowie maja 2024 r. kierując pismo w tej sprawie do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. RPO podnosi, że z informacji podanych przez Ministerstwo Finansów wynika, iż przeprowadzony wobec Krajowego Systemu e-Faktur audyt wykazał szereg nieprawidłowości. Dotyczyły one m.in. źle zaprojektowanej architektury IT, co ma wpływ na awaryjność i bezpieczeństwo systemu. Zdaniem RPO, szczególnie w obliczu tych nieprawidłowości, wskazane wyżej obawy przedsiębiorców wydają się uzasadnione. Mają oni przesyłać do KSeF informacje o tym, co, komu i za ile sprzedają, i to na skalę całego kraju. A przecież przedsiębiorcy prowadzą swoją działalność w oparciu o tajemnicę przedsiębiorstwa, o czym potwierdza art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Biuro RPO wyraziło obawy, że skargi przedsiębiorców mają istotne znaczenie z punktu widzenia gwarantowanej Konstytucją RP wolności działalności gospodarczej i związanej z nią tajemnicą handlową przedsiębiorstwa. W ocenie Rzecznika w całej sprawie ważna jest też kwestia praw przedsiębiorców do prywatności i ochrony danych osobowych, również gwarantowanych Konstytucją. Do tego są jeszcze przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co mówią przedsiębiorcy? Zastrzeżenia budzą reguluje dotyczące nakładania kar na przedsiębiorców w związku z systemem KSeF

REKLAMA

Już w komunikacie z 23 grudnia 2022 r. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przedstawił stanowisko firm, które podnoszą, że ciężar (w tym koszty) wdrożenia KSeF spadnie właśnie na nie, co będzie stanowić wyzwanie zwłaszcza dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Co więcej, będzie to jeden z najbardziej obciążonych systemów informatycznych w Polsce. Ewentualne awarie mogą się negatywnie odbijać na działalności polskich firm. ZPP zwrócił uwagę na budzące zastrzeżenia przepisy regulujące zasady nakładania kar na przedsiębiorców w związku z systemem KSeF.

Sąd Najwyższy w wyroku z 3 października 2000 r. orzekł, że definicja informacji handlowej, która może korzystać z ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa, obejmuje całokształt wiadomości przydatnych do prowadzenia przedsiębiorstwa, niekoniecznie bezpośrednio związanych z cyklem produkcyjnym (sygn. I CKN 304/00). Jak dodał RPO, opierając się o stanowisko doktryny, taką informacją może być np. wykaz kontrahentów, korespondencja handlowa, czy cena. Jak się okazuje, większość takich informacji ma być gromadzona w KSeF.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA

31 stycznia to ważna data dla płatników – pamiętaj o obowiązkach PIT

Czas na złożenie dokumentów PIT-11, PIT-R, PIT-8C i PIT-40A/11A za 2024 rok upływa 31 stycznia. To nie tylko formalność – poprawne dane, w tym PESEL lub NIP, są kluczowe, aby uniknąć problemów z rozliczeniem podatkowym. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować formularze, uwzględnić ulgi podatkowe i złożyć dokumenty drogą elektroniczną. Sprawdź szczegóły, aby wszystko poszło sprawnie!

Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Groźna luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje prawo do nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

REKLAMA

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA