REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę
Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

JPK_VAT to obowiązek sprawozdawczy dla podatników rozliczających VAT, który wymaga precyzyjnej weryfikacji danych przed jego złożeniem. Proces ten bywa skomplikowany i czasochłonny, angażując zespoły księgowe. Jak go usprawnić? W artykule przedstawiamy 7 praktycznych wskazówek, które pomogą zoptymalizować pracę przy weryfikacji JPK_VAT, minimalizując ryzyko błędów.

rozwiń >

W terminie do 25. dnia każdego miesiąca księgowi powinni złożyć Jednolity Plik Kontrolny JPK_VAT w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach miesięcznych. Sprawdzenie prawidłowości danych wykazanych w JPK_VAT może zająć w niektórych przypadkach nawet tydzień, przy konieczności zaangażowania kilku osób działów księgowych i podatkowych. W wielu firmach jest to proces bardzo pracochłonny, wymagających szerokiej wiedzy i zaangażowania księgowych. Jak w takim przypadku usprawnić pracę przy weryfikacji JPK_VAT?

REKLAMA

1. Przypisanie rejestrów księgowych pozycjom wykazywanym w JPK_VAT

W systemie finansowo-księgowym ewidencja księgowa dokumentów może odbywać się według rejestrów księgowych, które odpowiadają odpowiednim pozycjom wykazywanym w JPK. Na przykład faktury sprzedaży ze stawką 23% mogą być zapisywane w rejestrze "Sprzedaż 23%", natomiast faktury dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w rejestrze "Sprzedaż WDT".

2. Checklista VAT ułatwia weryfikację wszystkich wymaganych kroków

Przygotowanie checklisty, czyli inaczej listy kontrolnej, bardzo ułatwia weryfikację wszystkich wymaganych kroków i pozwala na śledzenie postępu prac przy weryfikacji podatku VAT. Checklista VAT może pomóc w różnych aspektach związanych z tym podatkiem, przede wszystkim pomaga upewnić się, że firma przestrzega obowiązujących przepisów podatkowych i służy do minimalizowania błędów w rozliczaniu tego podatku.

3. Weryfikacja podatników VAT na białej liście

Przy generowaniu pliku JPK system finansowo-księgowy powinien weryfikować, czy podatnik jest aktywnym podatnikiem VAT. Jeżeli system tego nie umożliwia, można skorzystać z gotowych rozwiązań oferujących hurtowe sprawdzenie podatników VAT.

4. Alerty niezgodności kwot netto oraz podatku VAT

System finansowo-księgowy powinien mieć możliwość wprowadzenia alertów niezgodności kwoty netto oraz podatku VAT wykazanych w JPK z wartościami zaksięgowanymi. Ponadto powinien umożliwiać wygenerowanie raportów niezgodności. Jeżeli nasz system nie umożliwia takiej weryfikacji, to należy skorzystać z funkcji "wyszukaj.pionowo" w Excelu i zweryfikować zgodność kwot wykazanych w JPK z wartościami zaksięgowanymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Rejestry z zawieszonymi dokumentami do VAT

Na dzień wysyłki JPK mogą występować faktury, które nie zostały rozliczone w JPK. Przykładem takiej faktury może być faktura WDT, dla której do 25. dnia kolejnego miesiąca nie otrzymano dokumentów potwierdzających dostawę. System finansowo-księgowy powinien umożliwiać sporządzenie zestawienia takich dokumentów. W przypadku braku takiej możliwości należy prowadzić rejestr w Excelu i weryfikować zawieszone faktury z poprzednich miesięcy.

6. Okres odliczenia podatku VAT

W przesłanych do urzędu plikach JPK mogą zdarzyć się błędy związane ze zbyt późnym odliczeniem podatku VAT. Podatek VAT może zostać odliczony najwcześniej w rozliczeniu za okres, w którym - w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług - powstał obowiązek podatkowy, czyli w okresie, za który sprzedawca jest zobowiązany rozliczyć VAT należny, pod warunkiem posiadania faktury. Jeżeli podatek VAT nie został odliczony w powyższym okresie, to można to zrobić w jednym z kolejnych trzech okresów rozliczeniowych, w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach miesięcznych lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach kwartalnych.

7. Przegląd JPK_VAT kolejnego miesiąca

Przegląd JPK_VAT kolejnego miesiąca pozwoli na zidentyfikowanie tych pozycji, które powinny zostać wykazane w JPK_VAT składanym w bieżącym miesiącu. Przykładem takiej pozycji może być faktura zakupu, dla której ostatni miesiąc odliczenia upłynął w miesiącu, za który składany jest JPK. Jeżeli taka faktura zostałaby zidentyfikowana dopiero w kolejnym miesiącu, wówczas należałoby złożyć korektę JPK, co wiązałoby się z dodatkową pracą księgowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA