REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę
Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

JPK_VAT to obowiązek sprawozdawczy dla podatników rozliczających VAT, który wymaga precyzyjnej weryfikacji danych przed jego złożeniem. Proces ten bywa skomplikowany i czasochłonny, angażując zespoły księgowe. Jak go usprawnić? W artykule przedstawiamy 7 praktycznych wskazówek, które pomogą zoptymalizować pracę przy weryfikacji JPK_VAT, minimalizując ryzyko błędów.

rozwiń >

W terminie do 25. dnia każdego miesiąca księgowi powinni złożyć Jednolity Plik Kontrolny JPK_VAT w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach miesięcznych. Sprawdzenie prawidłowości danych wykazanych w JPK_VAT może zająć w niektórych przypadkach nawet tydzień, przy konieczności zaangażowania kilku osób działów księgowych i podatkowych. W wielu firmach jest to proces bardzo pracochłonny, wymagających szerokiej wiedzy i zaangażowania księgowych. Jak w takim przypadku usprawnić pracę przy weryfikacji JPK_VAT?

REKLAMA

1. Przypisanie rejestrów księgowych pozycjom wykazywanym w JPK_VAT

W systemie finansowo-księgowym ewidencja księgowa dokumentów może odbywać się według rejestrów księgowych, które odpowiadają odpowiednim pozycjom wykazywanym w JPK. Na przykład faktury sprzedaży ze stawką 23% mogą być zapisywane w rejestrze "Sprzedaż 23%", natomiast faktury dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w rejestrze "Sprzedaż WDT".

2. Checklista VAT ułatwia weryfikację wszystkich wymaganych kroków

Przygotowanie checklisty, czyli inaczej listy kontrolnej, bardzo ułatwia weryfikację wszystkich wymaganych kroków i pozwala na śledzenie postępu prac przy weryfikacji podatku VAT. Checklista VAT może pomóc w różnych aspektach związanych z tym podatkiem, przede wszystkim pomaga upewnić się, że firma przestrzega obowiązujących przepisów podatkowych i służy do minimalizowania błędów w rozliczaniu tego podatku.

3. Weryfikacja podatników VAT na białej liście

Przy generowaniu pliku JPK system finansowo-księgowy powinien weryfikować, czy podatnik jest aktywnym podatnikiem VAT. Jeżeli system tego nie umożliwia, można skorzystać z gotowych rozwiązań oferujących hurtowe sprawdzenie podatników VAT.

4. Alerty niezgodności kwot netto oraz podatku VAT

System finansowo-księgowy powinien mieć możliwość wprowadzenia alertów niezgodności kwoty netto oraz podatku VAT wykazanych w JPK z wartościami zaksięgowanymi. Ponadto powinien umożliwiać wygenerowanie raportów niezgodności. Jeżeli nasz system nie umożliwia takiej weryfikacji, to należy skorzystać z funkcji "wyszukaj.pionowo" w Excelu i zweryfikować zgodność kwot wykazanych w JPK z wartościami zaksięgowanymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Rejestry z zawieszonymi dokumentami do VAT

Na dzień wysyłki JPK mogą występować faktury, które nie zostały rozliczone w JPK. Przykładem takiej faktury może być faktura WDT, dla której do 25. dnia kolejnego miesiąca nie otrzymano dokumentów potwierdzających dostawę. System finansowo-księgowy powinien umożliwiać sporządzenie zestawienia takich dokumentów. W przypadku braku takiej możliwości należy prowadzić rejestr w Excelu i weryfikować zawieszone faktury z poprzednich miesięcy.

6. Okres odliczenia podatku VAT

W przesłanych do urzędu plikach JPK mogą zdarzyć się błędy związane ze zbyt późnym odliczeniem podatku VAT. Podatek VAT może zostać odliczony najwcześniej w rozliczeniu za okres, w którym - w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług - powstał obowiązek podatkowy, czyli w okresie, za który sprzedawca jest zobowiązany rozliczyć VAT należny, pod warunkiem posiadania faktury. Jeżeli podatek VAT nie został odliczony w powyższym okresie, to można to zrobić w jednym z kolejnych trzech okresów rozliczeniowych, w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach miesięcznych lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach kwartalnych.

7. Przegląd JPK_VAT kolejnego miesiąca

Przegląd JPK_VAT kolejnego miesiąca pozwoli na zidentyfikowanie tych pozycji, które powinny zostać wykazane w JPK_VAT składanym w bieżącym miesiącu. Przykładem takiej pozycji może być faktura zakupu, dla której ostatni miesiąc odliczenia upłynął w miesiącu, za który składany jest JPK. Jeżeli taka faktura zostałaby zidentyfikowana dopiero w kolejnym miesiącu, wówczas należałoby złożyć korektę JPK, co wiązałoby się z dodatkową pracą księgowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA