REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę

Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę
Skuteczna weryfikacja JPK_VAT. Oto 7 praktycznych kroków, które usprawniają pracę
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

JPK_VAT to obowiązek sprawozdawczy dla podatników rozliczających VAT, który wymaga precyzyjnej weryfikacji danych przed jego złożeniem. Proces ten bywa skomplikowany i czasochłonny, angażując zespoły księgowe. Jak go usprawnić? W artykule przedstawiamy 7 praktycznych wskazówek, które pomogą zoptymalizować pracę przy weryfikacji JPK_VAT, minimalizując ryzyko błędów.
rozwiń >

W terminie do 25. dnia każdego miesiąca księgowi powinni złożyć Jednolity Plik Kontrolny JPK_VAT w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach miesięcznych. Sprawdzenie prawidłowości danych wykazanych w JPK_VAT może zająć w niektórych przypadkach nawet tydzień, przy konieczności zaangażowania kilku osób działów księgowych i podatkowych. W wielu firmach jest to proces bardzo pracochłonny, wymagających szerokiej wiedzy i zaangażowania księgowych. Jak w takim przypadku usprawnić pracę przy weryfikacji JPK_VAT?

REKLAMA

Autopromocja

1. Przypisanie rejestrów księgowych pozycjom wykazywanym w JPK_VAT

W systemie finansowo-księgowym ewidencja księgowa dokumentów może odbywać się według rejestrów księgowych, które odpowiadają odpowiednim pozycjom wykazywanym w JPK. Na przykład faktury sprzedaży ze stawką 23% mogą być zapisywane w rejestrze "Sprzedaż 23%", natomiast faktury dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w rejestrze "Sprzedaż WDT".

2. Checklista VAT ułatwia weryfikację wszystkich wymaganych kroków

Przygotowanie checklisty, czyli inaczej listy kontrolnej, bardzo ułatwia weryfikację wszystkich wymaganych kroków i pozwala na śledzenie postępu prac przy weryfikacji podatku VAT. Checklista VAT może pomóc w różnych aspektach związanych z tym podatkiem, przede wszystkim pomaga upewnić się, że firma przestrzega obowiązujących przepisów podatkowych i służy do minimalizowania błędów w rozliczaniu tego podatku.

3. Weryfikacja podatników VAT na białej liście

Przy generowaniu pliku JPK system finansowo-księgowy powinien weryfikować, czy podatnik jest aktywnym podatnikiem VAT. Jeżeli system tego nie umożliwia, można skorzystać z gotowych rozwiązań oferujących hurtowe sprawdzenie podatników VAT.

4. Alerty niezgodności kwot netto oraz podatku VAT

System finansowo-księgowy powinien mieć możliwość wprowadzenia alertów niezgodności kwoty netto oraz podatku VAT wykazanych w JPK z wartościami zaksięgowanymi. Ponadto powinien umożliwiać wygenerowanie raportów niezgodności. Jeżeli nasz system nie umożliwia takiej weryfikacji, to należy skorzystać z funkcji "wyszukaj.pionowo" w Excelu i zweryfikować zgodność kwot wykazanych w JPK z wartościami zaksięgowanymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5. Rejestry z zawieszonymi dokumentami do VAT

Na dzień wysyłki JPK mogą występować faktury, które nie zostały rozliczone w JPK. Przykładem takiej faktury może być faktura WDT, dla której do 25. dnia kolejnego miesiąca nie otrzymano dokumentów potwierdzających dostawę. System finansowo-księgowy powinien umożliwiać sporządzenie zestawienia takich dokumentów. W przypadku braku takiej możliwości należy prowadzić rejestr w Excelu i weryfikować zawieszone faktury z poprzednich miesięcy.

6. Okres odliczenia podatku VAT

W przesłanych do urzędu plikach JPK mogą zdarzyć się błędy związane ze zbyt późnym odliczeniem podatku VAT. Podatek VAT może zostać odliczony najwcześniej w rozliczeniu za okres, w którym - w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług - powstał obowiązek podatkowy, czyli w okresie, za który sprzedawca jest zobowiązany rozliczyć VAT należny, pod warunkiem posiadania faktury. Jeżeli podatek VAT nie został odliczony w powyższym okresie, to można to zrobić w jednym z kolejnych trzech okresów rozliczeniowych, w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach miesięcznych lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, w przypadku podatników rozliczających VAT w okresach kwartalnych.

7. Przegląd JPK_VAT kolejnego miesiąca

Przegląd JPK_VAT kolejnego miesiąca pozwoli na zidentyfikowanie tych pozycji, które powinny zostać wykazane w JPK_VAT składanym w bieżącym miesiącu. Przykładem takiej pozycji może być faktura zakupu, dla której ostatni miesiąc odliczenia upłynął w miesiącu, za który składany jest JPK. Jeżeli taka faktura zostałaby zidentyfikowana dopiero w kolejnym miesiącu, wówczas należałoby złożyć korektę JPK, co wiązałoby się z dodatkową pracą księgowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA