Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?

Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?
Sprawdzamy stawki ryczałtu: Jaki podatek zapłaci manager na kontrakcie B2B?
Shutterstock
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest dla wielu przedsiębiorców korzystną formą rozliczeń, zwłaszcza przy niskich kosztach działalności. Stawki tego podatku wahają się od 2 proc. do 17 proc., co może znacząco wpływać na wysokość należności wobec fiskusa. Jaką stawkę ryczałtu powinien wybrać manager zatrudniony na kontrakcie B2B w firmie technologicznej?

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla wielu przedsiębiorców to atrakcyjna opcja rozliczeń z fiskusem, szczególnie z uwagi na niższą stawkę opodatkowania. Jest jednak spora różnica pomiędzy najniższą (2 proc.) a najwyższą stawką (17 proc.) ryczałtu. Jaki podatek zapłaci manager zatrudniony w spółce na kontrakcie B2B?

Jakie mamy stawki ryczałtu?

Obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują dwie stawki PIT: 12 proc. dla dochodów nieprzekraczających 120 000 zł, oraz 32 proc. dla nadwyżki ponad tę kwotę. Dobrze zarabiający, by uniknąć wejścia na wyższy próg opodatkowania, wybierają opodatkowanie podatkiem liniowym w wysokości 19 proc. Zaletą tych form rozliczeń jest możliwość odliczenia kosztów uzyskania przychodu i opodatkowywania tylko czystego dochodu.

Takiej możliwości nie ma przy opodatkowaniu ryczałtem. Podatek liczony jest tu od osiągniętego przychodu, jego zaletą mogą być jednak znacznie niższe stawki, co czyni tę formę rozliczeń z fiskusem atrakcyjną, szczególnie dla przedsiębiorców generujących w swojej działalności stosunkowo niewielkie koszty. Najniższa stawka ryczałtu, 2-procentowa, należna jest dla przychodów ze sprzedaży określonych w art. 20 ust. 1c ustawy o PIT produktów roślinnych i zwierzęcych przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy. Najwyższa, 17-procentowa stawka obarcza wolne zawody (np. radca prawny, adwokat, doradca podatkowy, makler papierów wartościowych, doradca inwestycyjny, agent ubezpieczeniowy). Dla zdecydowanej większości działalności usługowej przewidziane są trzy stawki opodatkowania ryczałtem: 8,5 proc., 12 proc. i 15 proc.

Manager zatrudniony w spółce na B2B pyta o stawkę ryczałtu

Jeden z managerów, prowadzący działalność gospodarczą na własny rachunek, zawarł umowę współpracy ze spółką (B2B), w ramach której do jego obowiązków należały: nadzór na realizacją wdrożonej wizji produktu, praca na rzecz realizacji zakładanych wyników, współpraca z działem produktowym, planowanie pracy zespołu, monitoring wyników, ocena ryzyka, kontrola budżetu oraz inne zadania zlecone przez spółkę. Nadzorował więc zespół zajmujący się projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, które mieszczą się w klasie 70.22 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Ponieważ spółka zajmowała się projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, wystąpił do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji, którą stawką ryczałtu będzie mógł opodatkowywać osiągane ze swojego kontraktu managerskiego przychody. Czy będzie to stawka 15 proc. dedykowana dla przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), 12 proc. przeznaczona dla usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego, związanego z oprogramowaniem oraz z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU ex 62.02.10.0, ex 62.01.1, 62.03.1), czy jednak 8,5 proc. dla przychodów z innej działalności usługowej, wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie. Przedsiębiorca zaznaczył, że nie wykonuje żadnego z wolnych zawodów.

Polecamy: „PODATKI 2025”. Komplet 11 publikacji o zmianach w podatkach

O stawce ryczałtu decydują usługi faktycznie wykonywane

Dyrektor KIS zaznaczył, że na potrzeby odpowiedzi na ww. pytanie, należy przyporządkować daną działalność podatnika konkretnemu grupowaniu (PKWiU), bo to pozwala wówczas zidentyfikować odpowiednią stawkę opodatkowania w ustawie o ryczałcie. Decydujące znaczenie ma więc rodzaj faktycznie świadczonych przez tego podatnika usług. A skoro przedsiębiorca świadczy swoje usługi managerskie w zespole zajmującym się projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, które to usługi mogą być kwalifikowane do PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (a więc nie PKWiU 62…), to może korzystać ze stawki 8,5 proc. przeznaczonej dla działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie (interpretacja indywidualna z 31 lipca 2024 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.289.2024.2.PR).

Podsumowując, o tym, jaką stawkę ryczałtu można zastosować do rozliczeń z fiskusem decyduje faktycznie wykonywana przez przedsiębiorcę działalność. Warto o tym pamiętać negocjując warunki zatrudnienia i zakres obowiązków a następnie konstruując kontrakt managerski, bo niefortunne rozszerzenie, czy też ograniczenie zakresu obowiązków managera w umowie, może dla niego oznaczać konieczność ponoszenia znaczenie wyższego ciężaru opodatkowania.

Autor: Biuro rachunkowe Skarbiec Corporate Services

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?