Każdy dzień zwłoki w generalnej naprawie VAT-u kosztuje nas 100 mln zł

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
Doradztwo podatkowe
rozwiń więcej
Każdy dzień zwłoki w generalnej naprawie VAT-u kosztuje nas 100 mln zł
Skąd ta kwota? Roczne straty w tym podatku szacowane są od 36 do 54 mld zł. Zakładając – zresztą dość realistycznie – że bliższa prawdy jest dolna granica tej kwoty, to łatwo policzyć ile dziennie tracimy na zachowaniu status quo – pisze profesor Witold Modzelewski.

Ma powstać sejmowa komisja śledcza, która wyjaśni skąd wzięły się liczone w dziesiątkach miliardów złotych (rocznie!) straty w podatku od towarów i usług.

Autopromocja

Jest to wręcz oczywiste posunięcie, bo sądzę, że tzw. zwykły obywatel już niczego nie rozumie co się tu dzieje: dlaczego pracownik, który otrzyma nienależne wynagrodzenie w kwocie wynoszącej około 500 zł jest złodziejem i przestępcą, a ten, który wyłudzi z urzędu skarbowego miliardy zajmuje się (jakoby) legalną optymalizacją podatkową? W dodatku był (i jest?) od lat  przyjmowany na rządowych i prezydenckich salonach i wchodzi w skład rad konsultacyjnych przy ministrze finansów? A od lat – przy  „twórczej współpracy” (tak sami twierdzą) z urzędnikami resortu finansów – pisał przepisy, które „legalizują” uchylanie się od tego (i wielu innych) podatków? Musi więc jakiś organ państwa sprawdzić, mając ku temu odpowiednią legitymację:

  • kto faktycznie napisał przepisy, dzięki którym budżet straci (i traci) miliardowe kwoty (np. o tzw. odwrotnym obciążeniu),
  • kto i ile zarobił na lobbingu mającym na celu tworzenie „przepisów korzystnych dla podatników”,
  • z kim ze świata polityki i biurokracji rządowej konsultowali się lobbyści, a przede wszystkim zagraniczny biznes podatkowy lobbując za ustaniem luk podatkowych, które powodują tak wielkie straty.

Najzabawniejsze jest to, że większość informacji na ten temat była do niedawna w pełni dostępna, bo biznes optymalizacyjny chwalił się swoimi „zdobyczami”; teraz pośpiesznie usuwa je ze swoich stron.

Biuletyn VAT

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

Nowy rząd i większość parlamentarna powoli uświadamia sobie, że bez zrobienia porządku w podatkach, a zwłaszcza pod adresem Świętokrzyskiej nie jest w stanie faktycznie rządzić. Trwałe Imperium powiązań między polityką a lobbystami oraz biznesem optymalizacyjnym było (i jest?) istotą liberalnego rządzenia, a w jego obronie zmobilizuje się wszelkie siły: są na to pieniądze, bo optymalizacja podatkowa jest w Polsce najbardziej efektywnym sposobem zarabiania.

Zanim jednak powstanie komisja śledcza muszą być podjęte pilne działania naprawcze, bo szybko upływający czas zbyt dużo kosztuje. Każdy dzień zwłoki utrzymujący obecny stan rzeczy w podatku od towarów i usług, kosztuje państwo polskie około 100 mln zł. Skąd ta kwota? Roczne straty w tym podatku (luka – co to jest?) szacowane są od 36 do 54 mld zł. Zakładając – zresztą dość realistycznie – że bliższa prawdy jest dolna granica tej kwoty, to łatwo policzyć ile dziennie tracimy na zachowaniu status quo. Jest już przecież od pięciu miesięcy przygotowany projekt nowej ustawy, są akty wykonawcze – trzeba tylko nadać mu bieg, a większość parlamentarna gwarantuje szybkie uchwalenie. A czy będzie to przedmiotem ataków biznesu optymalizacyjnego i wspierających go polityków? Oczywiście tak, ale czy może być inaczej gdy ktoś chce odebrać komuś wielkie źródło dochodów?

Zmiany w ustawie o VAT w pierwszym kwartale 2016 r.

VAT w gminach 2016 – nie ma konieczności centralizacji rozliczeń

Na razie z resortu finansów dochodzą jakieś dziwne sygnały. Można odnieść wrażenie, że tam nikt się nie zabiera do naprawy i uszczelnienia tego podatku, a po cichu kontynuowana jest polityka sprzed wyborów. Ponoć nawet mają być dalej prowadzone prace nad nonsensem w postaci „centralnego rejestru faktur”, mimo że nie ma nawet wiarygodnego rejestru podatników tego podatku. Takie drogie zabawki nie są nikomu potrzebne. Podobnie się ma rzecz z forsowaniem jakiejś „centralizacji” rozliczeń tego podatku w sektorze samorządowym, co jest wymysłem jednej z zagranicznych firm doradczych, dobrze widzianej w tym resorcie (tu już nawet napisano jakieś ustawy!). Złośliwi twierdzą, że  PiS jeszcze nie wygrał wyborów na Świętokrzyskiej 12, a tam wszystko pozostało po staremu. Czego najlepszym dowodem jest planowana na przyszły rok kwota dochodów w wysokości tylko 128 mld zł, czyli na poziomie realnie niższych niż w tym roku. Przy pozostawieniu „przy życiu” obecnej ustawy jest to kwota nieosiągalna.

Może nie warto marnować szansy naprawy tego podatku, bo już po raz drugi może takiej okazji już nie być: gdy wrócą liberałowie, a wraz z nim zagraniczny biznes optymalizacyjny – nasz dług publiczny, ze względu na brak dochodów – wzrośnie o kolejne pół biliona złotych (albo więcej).

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

KSeF - od kiedy? E-faktury obowiązkowe od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.
28 kwi 2024

KSeF będzie obowiązkowy od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł, a dla pozostałych przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 r.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...