Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
Doradztwo podatkowe
rozwiń więcej
Luka podatkowa w „pakiecie paliwowym”
Po prawie roku resort finansów przypomniał sobie o konieczności zmian w prawie podatkowym w celu ograniczenia nieopodatkowanego przywozu towarów z innych państw UE.

Przypomnę, że już we wrześniu 2015 r. była gotowa nowa ustawa o podatku od towarów i usług, która przewidywała wprowadzenie wielu koniecznych rozwiązań uszczelniających w rzeczywistości ten podatek. Co było później – wiemy.

Autopromocja

Resort finansów zapatrzony w nonsensy jakichś „instrumentów informatycznych” wyrzucił do kosza program wyborczy zwycięskiej partii, czyli zrobił wart kilkanaście milionów złotych prezent dla wszystkich wyłudzaczy, którzy przywożą do Polski nie płacąc podatku gigantyczne ilości towarów.

Pod wpływem krytyki w pośpiechu wypichcono jakieś przepisy starając się nieudolnie wprowadzić jeden oczywisty zresztą pomysł, który był w projekcie nowej ustawy o VAT z września 2015 r. Idzie o tzw. graniczną płatność podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Przypomnę, że projekt przewidywał wprowadzenie tego rozwiązania na wszystkie „towary wrażliwe”, czyli wymienione w załączniku nr 11 i 13 do obecnej ustawy.

Mechanizm tego rozwiązania jest prosty: przywożąc towar z innego państwa UE podatnik z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów musiał:

-            wpłacić przed przywozem towarów kwotę podatku należnego,

-            zapłacony podatek zmniejszałby kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej,

-            uległoby likwidacji rozliczenie kwartalne, które uniemożliwia skuteczne zastosowanie tego rozwiązania,

-            przewoźnik lub inny podmiot transportujący ten towar na terytorium kraju musiałby posiadać dowód zapłaty podatku granicznego, który okazywałby na żądanie organów celnych i innych organów kontroli.

Jak się do pisania przepisów biorą debiutanci, to nawet najprostszy pomysł zepsują. Bo od 1 sierpnia 2016 r. wprowadzono ową graniczną płatność tylko dla paliw silnikowych w pokracznej formie pomijając wszystkie istotne elementy decydujące o jego szczelności. Jak?

Otóż nie zlikwidowano rozliczenia kwartalnego (VAT-7K, VAT-7D) a przede wszystkim nie wprowadzono powszechnie obowiązku zapłaty tego podatku przed przywozem towarów na terytorium kraju i co najważniejsze – nie zobowiązano przewożącego do posiadania dowodu zapłaty tego podatku.

Organy celne są i pozostaną głuche i ślepe, bo kontrolując przesyłkę nie będą w stanie odróżnić, czy przywożone paliwo „jedzie” z zapłaconym czy też nie zapłaconym VAT-em granicznym. Uczciwi oczywiście klnąc zapłacą ten podatek, nieuczciwi w dalszym ciągu będą przywozić do Polski miliony ton paliwa, bo dla nich nic się nie zmieni.

Niestety specjaliści od „optymalizacji podatkowej”, którzy jak widać skutecznie zmobilizowali resort finansów, aby odrzucił „wrześniowy” projekt podatku granicznego, pozytywnie oceniają, oczywiście ze swojego punktu widzenia, pakiet paliwowy.

Polecamy: Biuletyn VAT

To prawda, uzyskanie koncesji OPZ na obrót paliwami przez zagraniczne, czyli również fikcyjne firmy, będzie trudniejsze, ale możliwość sprawdzenia, czy od danego transportu został zapłacony podatek graniczny w trakcie transportu jest prawie niewykonalna.

Przypomnę, że przy przemieszczaniu wyrobów poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, zapłata podatku ma nastąpić do wprowadzenia wyrobu na obszar Polski, ale przewoźnik, który przywozi paliwo bez podatku będzie dla organów kontroli nierozpoznawalny.

Oczywiście każdy mógłby podrobić dokumenty potwierdzające wpłatę, ale to już kolejne przestępstwo, w które musieliby być zaangażowani inni, „fachowi” fałszerze.

Jedno jest pewne: spodziewanych pieniędzy (ponad 2,5 mld zł) uzyskanych dzięki tym przepisom na pewno nie będzie.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...