Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia

Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
rozwiń więcej
Pracownicy w delegacji poza UE – formalności i rozliczenia / Fotolia
Krajowi przedsiębiorcy coraz częściej próbują swoich sił na zagranicznych, lepiej opłacanych rynkach. Duża część z nich lokuje swoich pracowników na terenach Unii Europejskiej, zdarzają się jednak firmy, które na swój obszar działania wybrały kraje spoza wspólnoty. Wobec takiego stanu rzeczy coraz częściej spotykamy się ze zjawiskiem delegowania pracowników do pracy w innym kraju. O szczegółach takiej formy zatrudnienia opowiadają specjaliści Cafe Finance.

Delegacja czy podróż służbowa

Przedsiębiorcy decydujący się na zatrudnienie pracowników, którzy będą realizować zlecenia poza granicami naszego kraju, muszą pamiętać przede wszystkim pamiętać o różnicy między podróżą służbową a oddelegowaniem. Musimy pamiętać, że w przypadku pracy za granicą przez okres dłuższy niż  3 miesiące, pracodawca deleguje pracownika do wykonywania umowy. Wobec tego pracownikowi nie przysługuje zwrot diety i zwrot kosztów podróży. Pracodawca może umówić się z pracownikiem na wypłatę takiego świadczenia, ale wówczas będzie ono opodatkowane.

Autopromocja

Badanie rynku i wiza

Pierwszym krokiem, który powinien wykonać każdy przedsiębiorca, który pragnie współpracować z krajem nie należącym do UE, jest uważne wybadanie rynku. Pracodawca powinien dowiedzieć się, jakie akty prawne łączą kraj z Polską, jakie panują warunki pracy. Dodatkowo warto sprawdzić czy w państwo, do którego wysyłamy pracowników nie podnosi obowiązku wizowego. 

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Umowa

Umowa, którą przedkłada pracodawca swojemu pracownikowi musi być zgodna z regulacjami zawartymi w art. 29.1 kodeksu pracy. W umowie muszą pojawić się zapisy dotyczące:

- miejsca wykonywania pracy;

- terminu jej rozpoczęcia;

- czasu wykonywania pracą poza granicami kraju;

Ważne jest także dodanie informacji, w jakiej walucie rozliczać się będą obie strony umowy. Pracodawca powinien także przedłożyć pracownikowi informację o świadczeniach, jakie przysługują (między innymi zwrot kosztów podróży czy zapewnienie zakwaterowania) oraz, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby pracownik wrócił do kraju.

Niezwykle ważne jest, aby pracownik miał świadomość, że praca w delegacji jest dobrowolna i pracodawca musi posiadać zgodę pracownika na oddelegowanie (chyba, że umowa o pracę zakłada możliwość delegowania).

Serwis Kadry

Które przepisy obowiązują?

Konstrukcja umowy o pracę zawieranej przez pracownika musi opierać się na przepisach polskiego prawa. Warto jednak pamiętać, że warunki zatrudnienia polskiego pracownika nie powinny różnić się od lokalnych – ilość przepracowanych godzin, stawka za nadgodziny czy ilość wolnych dni muszą być równe.

Podatki i ZUS

Delegowanie pracowników do pracy za granicą wiąże się z zastosowaniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku pochodowego. Jeśli pracownik wykonuje umowę za granicą ponad 183 dni (czyli musi pracować w delegacji por. delegacja czy podróż służbowa) jego dochód podlega opodatkowaniu w kraju, w którym wykonuje pracę. W tym momencie zaliczki odprowadzane w Polsce staną się nadpłatą i podatnik może ubiegać się o ich zwrot rozliczając swoje zeznanie roczne.

Na podstawie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych wynika, że opłaty z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego są obowiązkowe dla wszystkich pracowników pracujących poza granicami Polski. Warto także zapoznać się z umowami pomiędzy poszczególnymi krajami pozostających poza wspólnotą a Rzeczpospolitą.

 


Oddelegowanie obcokrajowca 

Obcokrajowcy zatrudnieni przez polskich przedsiębiorców mogą zostać oddelegowani do pracy poza naszym krajem. Na taką pracę nie potrzeba zezwolenia kraju, w którym odbywa się wykonanie umowy (wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z września 2014, sprawa C-91/13). Jednak zanim zdecydujemy się na oddelegowanie takiego pracownika musimy spełnić poniższe warunki.

  1. Obcokrajowca musi być zatrudniony w Polsce legalnie. Obowiązują nas przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia przypadków, w których powierzenie wykonania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę.
  2. Cudzoziemcy, którzy będą wykonywać pracę muszą być ubezpieczeni w ZUS przez co najmniej miesiąc, aby mógł zostać oddelegowany do pracy w innym kraju. Na podstawie miesięcznego ubezpieczenia ZUS wydaje zaświadczenie A1, który jest niezbędny przy delegowaniu pracowników.
Księgowość
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe
26 kwi 2024

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

pokaż więcej
Proszę czekać...