Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność?

Piotr Barchan
Ekspert ds. Leasingu, Menedżer
rozwiń więcej
Cafe Finance
Ogólnopolskie biuro rachunkowe
rozwiń więcej
Ubezpieczenie członków zarządu - zbędny luksus czy konieczność? / Fotolia
Osoby odpowiedzialne za zarządzanie spółką ponoszą szeroką, gdyż osobistą (całym swoim majątkiem) odpowiedzialność za podjęte decyzje. Zabezpieczeniem przed błędnymi decyzjami może być wykupienie odpowiednio wcześniej ubezpieczenia dedykowanego członkom zarządu.

Odpowiedzialność członków zarządu

Członkowie zarządu spółek powinni pamiętać, że ich odpowiedzialność jest znaczenie szersza niż np. pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Przyjmując, że dany pracownik został zatrudniony na podstawie umowy o pracę i jednocześnie pełni funkcję członka zarządu, jego odpowiedzialność w dalszym ciągu będzie osobista. W praktyce bez znaczenia jest też wysokość odszkodowania, jaka może zostać przyznana osobom trzecim, spółce czy akcjonariuszom. Ponieważ błędnych decyzji nie zawsze można się ustrzec, towarzystwa ubezpieczeniowe opracowały szereg produktów ubezpieczeniowych z myślą właśnie o członkach zarządu.

Autopromocja

OC dla członków zarządu - odpowiedź na zapotrzebowanie

Pierwsze ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej dedykowane członkom zarządów spółek pojawiły się w Stanach Zjednoczonych. Były to tzw. ubezpieczenia D&O (directors and officers). Ich pojawienie się na rynku było odpowiedzią na głęboki kryzys, który miał miejsce w latach 30. ubiegłego wieku. To właśnie wówczas bankrutowały kolejne spółki, a ich członkowie byli zmuszeni odpowiadać przed akcjonariuszami i podmiotami trzecimi własnym majątkiem. Dziś, po latach, tego typu produkty cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród osób zarządzających spółkami. Wykupienie dopasowanej do potrzeb polisy zabezpiecza na przyszłość, która – jak wiadomo – nigdy nie jest pewna.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Zakres ochrony

Produkty D&O kierowane są nie tylko do członków zarządu, lecz także członków rad nadzorczych czy prokurentów spółek kapitałowych. Najczęściej towarzystwa ubezpieczeniowe oferują zainteresowanym klientom wykupienie podstawowej polisy, którą można następnie rozszerzyć o dodatkowe pakiety gwarantujące szerszy zakres ochrony.

Na co może liczyć osoba objęta ubezpieczeniem? Podstawowy zakres ochrony najczęściej dotyczy rekompensaty start finansowych wynikających zarówno z nienależytego wykonania obowiązków przez członka zarządu, jak i zaniechania obowiązków. W zależności od tego, co znajdzie się w umowie, z polisy mogą zostać pokryte np. koszty naruszenia praw pracowniczych czy straty związane z błędnymi decyzjami związanymi z zarządzaniem podmiotem. Ustalenie zakresu ubezpieczenia leży w gestii zainteresowanego podmiotu, który powinien wziąć pod uwagę swoje stanowisko i sposób funkcjonowania spółki.

Kary za brak OC w 2015 roku

OC dla prezesa - luksus czy konieczność?

Z punktu widzenia członków zarządu, którzy na co dzień stoją przed koniecznością podejmowania szeregu decyzji, wykupienie ubezpieczenia chroniącego od odpowiedzialności jest jednym z najbardziej rozsądnych rozwiązań. Trzeba podkreślić, że prawo nie przewiduje możliwości wyłączenia odpowiedzialności członka zarządu z uwagi na pewne okoliczności. W każdym przypadku będzie on odpowiadał osobiście całym zgromadzonym przez siebie majątkiem. W efekcie zatem brak ubezpieczenia i podjęcie błędnej decyzji może kosztować utratę wszystkich zgromadzonych w ciągu życia dóbr materialnych.

Monitor Księgowego – prenumerata

Ubezpieczenie członków zarządu to nie koszt podatkowy spółki

Osoby zainteresowane tematem ubezpieczeń dedykowanych członkom zarządu powinny wiedzieć, że koszt składki takiego ubezpieczenia – w zależności od tego, co znajduje się w umowie – może sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych. Ze względu na wysokość składki powstaje uzasadnione pytanie, czy jej koszt może zostać wliczony do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Na to pytanie wielokrotnie odpowiadały organy skarbowe (np. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 sierpnia 2010 r., I PPB5/423-339/10-2/AS) i sądy administracyjne (np. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 stycznia 2011 r., sygn. akt I SA/GI 830/10).


Zgodnie z orzecznictwem i interpretacjami przepisów dokonywanymi przez pracowników urzędów skarbowym nie jest możliwe uznanie wydatków ponoszonych na pokrycie składek ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej członków zarządu za koszty uzyskania przychodów spółki. W uzasadnieniach sądy administracyjne i urzędy skarbowe podkreślają, że ubezpieczenie chroni interesy członka zarządu spółki, nie samą spółkę. Inaczej mówiąc, zabezpieczenie przez nabycie polisy uzyskuje wyłącznie osoba, która działa w jej imieniu, nie ona sama.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Piotr Barchan, Menedżer ds. projektów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych w Cafe Finance, www.cafefinance.pl

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Zużycie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych przez osoby prywatne a podatek akcyzowy [część 3]
06 maja 2024

Status podatnika akcyzy nie jest zależny od posiadania statusu przedsiębiorcy. Również osoby prywatne mogą być podatnikami akcyzy jeżeli wykonują czynności opodatkowane w tym zużycie energii elektrycznej (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

pokaż więcej
Proszę czekać...