Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
rozwiń więcej
Korekta cen transferowych w CIT przedsiębiorcy prowadzącego działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej / Shutterstock
Podatnicy często dokonują korekt cen transferowych (tzw. TP Adjustment) w pierwszych miesiącach po zakończeniu roku podatkowego. Od 2019 r. obowiązują przepisy regulujące zasady dokonywania takich korekt na cele CIT. Niestety, nie rozwiewają one wszystkich wątpliwości. Dotyczą one m.in. korekty cen transferowych zwiększającej przychody dokonywanej przez przedsiębiorcę działającego w ramach specjalnej strefy ekonomicznej (SSE).

Przedsiębiorcy działający w SSE

Jednym z problemów, na który mogą natrafić przedsiębiorcy prowadzący działalność w ramach specjalnych stref ekonomicznych jest sposób rozpoznania korekty cen transferowych zwiększającej przychody. Przepisy nie wskazują bowiem wprost, czy środki otrzymane w ramach takiej korekty mogą podlegać zwolnieniu strefowemu. Warto zatem przyjrzeć się podejściu organów podatkowych do tego zagadnienia.

Autopromocja

Różne stanowiska organów podatkowych

Organy podatkowe prezentują w tym zakresie dwa podejścia.

Zgodnie z pierwszym z nich, środki otrzymane w ramach korekty cen transferowych nie są objęte zwolnieniem strefowym. Organy podatkowe uzasadniają to tym, że zwolnieniu podlegają wyłącznie dochody wygenerowane w ramach działalności wymienionej wprost w zezwoleniu, natomiast przychody wynikające z korekty cen transferowych takiej działalności nie stanowią. Prezentując to stanowisko, organy podchodzą bardzo ściśle do zakresu zwolnienia wskazując, że zwolnieniu podlegają dochody „z działalności gospodarczej”, a nie dochody „związane z wykonywaniem działalności gospodarczej” prowadzonej na terenie strefy (interpretacja indywidualna DKIS z 17 czerwca 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.139.2020.2.BG).

Powyższy pogląd znalazł również aprobatę w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zgodnie z podejściem sądów, dochód strefowy to dochód bezpośrednio generowany przez działalność gospodarczą przedsiębiorcy albo stanowiący nieodłączne następstwo takiej działalności. Natomiast korekty cen transferowych nie wykazują związku z działalnością strefową (czyli konkretnymi działaniami i ponoszonymi kosztami z tytułu realizacji zamówień na produkty wytwarzane na terenie strefy ekonomicznej - wyrok WSA we Wrocławiu z 16 września 2021 r., sygn. I SA/Wr 437/20).

Drugi pogląd mówi natomiast, że jeżeli dany przychód powstaje w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, to korekta cen transferowych jest niczym innym jak tylko zmianą wysokości tego (strefowego) przychodu, a tym samym powinna korzystać ze zwolnienia strefowego. 

W myśl tego stanowiska, korekta cen transferowych nie stanowi odrębnego rodzaju działalności ani odrębnej operacji gospodarczej. Jest ona jedynie mechanizmem dostosowania rozliczeń pomiędzy stronami do warunków rynkowych. Ponadto, korekta taka jest również ściśle związana z przeprowadzonymi wcześniej transakcjami - nie stanowi zdarzenia, które może wystąpić niezależnie (interpretacje indywidualne DKIS z 17 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.502.2021.2.JKU oraz z 6 czerwca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.144.2022.2.IM).

Co powinien zrobić podatnik?

W przypadku, w którym korekty cen transferowych nie da się w żaden sposób powiązać z przychodami strefowymi, korekta taka bez wątpienia powinna stanowić przychód opodatkowany. W przypadku natomiast, gdy istnieje możliwość wykazania takiego związku, pojawia się problem, czy korekty takie powinny być uznawane za odrębną od sprzedaży strefowej operację gospodarczą.

Choć przepisy nie odpowiadają na to pytanie wprost, to istnieje szereg argumentów przemawiających za tym, że korekta nie stanowi odrębnej (występującej samoistnie) transakcji. Wskazywać na to może przykładowo treść Objaśnień podatkowych MF dotyczących korekty cen transferowych, zgodnie z którymi korekta taka “nie jest w istocie samoistnym zdarzeniem gospodarczym, a częścią transakcji kontrolowanej”.

Ponadto, za brakiem odrębności korekty cen transferowych przemawiać może również konstrukcja art. 12 ust. 3aa pkt 1 oraz 2 ustawy o CIT. Przepisy te mówią, że „przy ustaleniu wysokości przychodu uwzględnia się korektę cen transferowych” - odpowiednio zwiększającą albo zmniejszającą przychody. Trudno zatem mówić, że korekta cen transferowych stanowi odrębną (od pierwotnej sprzedaży) kategorię przychodów. Biorąc pod uwagę treść przepisów, korekta taka prowadzi jedynie do zwiększenia lub zmniejszania przychodów, które już wystąpiły (z rodzajów działalności, których dotyczyły).

Korekty cen transferowych nie powinny być uznawane za odrębną transakcję również dlatego, że gdyby pierwotna (w tym wypadku strefowa) sprzedaż nie miała miejsca, konieczność dokonania takiej korekty nigdy by nie wystąpiła. 

Odmienne podejście uzależniałoby natomiast kwalifikację przychodów jako zwolnionych jedynie w oparciu o to, czy pierwotnie (tj. na moment zawarcia transakcji) występowała możliwość ustalenia przychodów poziomie rynkowym (w takiej sytuacji przychody takie stanowiłyby przychód zwolniony), czy nie (wtedy, jako odrębne od pierwotnych transakcji, korekty stanowiłyby przychody opodatkowane).

3 możliwe warianty

W świetle istniejącej praktyki przedsiębiorcy strefowi powinni rozważyć trzy możliwe warianty – korekta cen transferowych zwiększająca przychody może bowiem dotyczyć: 

1) wyłącznie przychodów opodatkowanych (pozastrefowych);

2) wyłącznie przychodów zwolnionych (strefowych);

3) jednocześnie przychodów opodatkowanych, jak i zwolnionych.

Sytuacja pierwsza nie budzi większych wątpliwości - przychody z tytułu takiej korekty powinny zostać opodatkowane. Z kolei w drugim przypadku, podatnicy mogą rozważyć zastosowanie zwolnienia strefowego do takich przychodów. Niemniej, decyzja o tym powinna zostać poprzedzona analizą posiadanej dokumentacji (w zakresie tego, czy pozwala ona na czytelne powiązanie przychodów z tytułu korekty cen transferowych z przychodami strefowymi). 

W przypadku istotnych kwot, podatnicy mogą również rozważyć zabezpieczenie swojego stanowiska interpretacją indywidualną. Prawidłowe skonstruowanie wniosku o wydanie takiej interpretacji ma przy tym bardzo istotne znaczenie, gdyż niewłaściwy opis stanu faktycznego może skutkować pozbawieniem jej mocy ochronnej. 

Z kolei trzecia sytuacja wymaga dokładnej analizy. Co prawda przepisy nie przewidują kategorii przychodów wspólnych - jednocześnie strefowych i niestrefowych - niemniej decyzje o opodatkowaniu takiej korekty warto poprzedzić analizą dokumentacji, w szczególności w zakresie możliwości przypisania określonej części przychodu bezpośrednio do działalności strefowej.

Dorota Wolna, Director
Duszan Wolczyński, Manager
PwC Polska

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...