Fundacja rodzinna udziela licencji do oprogramowania podmiotowi powiązanemu – skutki podatkowe

Fundacja rodzinna udziela licencji do oprogramowania podmiotowi powiązanemu – skutki podatkowe / shutterstock

Udzielenie przez fundację rodzinną odpłatnej licencji do oprogramowania komputerowego na rzecz podmiotu powiązanego stanowi dozwolony zakres działalności fundacji rodzinnej. Jednakże, jeżeli udzielenie owej licencji przez fundację rodzinną będzie służyło prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany to dochód z tego tytułu nie będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego i będzie opodatkowany zgodnie z ogólnymi zasadami podatku CIT.  Tak wynika z Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 września 2023 roku.

Fundusz założycielski fundacji rodzinnej pokryty prawami autorskimi do oprogramowania komputerowego a potem udzielenie licencji

W ramach niniejszej interpretacji podatkowej wnioskodawca przedstawił stan faktyczny zgodnie z którym założy fundację rodzinną, której będzie fundatorem. Aby pokryć fundusz założycielski, fundator wniesie do fundacji rodzinnej mienie w postaci majątkowych praw autorskich do oprogramowania komputerowego. Następnie fundacja rodzinna udzieli odpłatnej licencji do przedmiotowego oprogramowania na rzecz podmiotu powiązanego, którą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W uzupełnieniu wniosku, fundator odpowiadając na pytanie organu, podkreślił, że prawa do oprogramowania komputerowego będą służyć prowadzeniu działalności przez fundatora, beneficjenta lub podmiot powiązany, a wielkość udziałów i praw do oprogramowania wynosi co najmniej 5%. 

Autopromocja

Jakie skutki podatkowe udzielenia licencji przez fundację rodzinną?

Mając na uwadze powyższe, wnioskodawca/fundator powziął wątpliwości odnośnie do kwestii:
1) czy udzielenie odpłatnej licencji do oprogramowania na rzecz podmiotu powiązanego, którą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie stanowić dozwoloną działalność gospodarczą, prowadzoną przez fundację rodzinną na mocy art. 3 ustawy o prawie przedsiębiorców w związku z art.5 ust.1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej;
2) czy dochód z takiej działalności jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust.1 pkt 25 ustawy o CIT.

Uzasadniając swoje stanowisko fundator argumentował, że udostępnianie licencji do oprogramowania komputerowego stanowi dyspozycję art.5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej. Przepis ten wskazuje, że fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą m.in. w zakresie najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie. W związku z tym, skoro Fundacja Rodzinna prowadzi działalność gospodarczą mieszczącą się w zakresie określonym w art.5 ustawy o fundacji rodzinnej, to przychód uzyskiwany z takiej działalności będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art.6 ust.1 pkt 25 ustawy o CIT.

Stanowisko Dyrektora KIS

Stanowisko Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej, z jednej strony w zakresie pytania co do dozwolonej działalności przez fundację rodzinną było pozytywne, natomiast w zakresie możliwości korzystanie ze zwolnienia podatkowego negatywne.

Organ potwierdził, że działalność fundacji rodzinnej w zakresie odpłatnego udzielenia licencji do oprogramowania komputerowego stanowi dozwolony zakres jej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5 ust.1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej.  

Jednak przedstawiona działalność nie będzie podlega zwolnieniu z opodatkowania od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust.1 pkt 25. Prawa autorskie do oprogramowania komputerowego będą służyć prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany, w związku z czym zostanie spełniona dyspozycja z art. 6 ust.8 ustawy o CIT. Przepis ten wskazuje wyłączenie od zwolnienia z opodatkowania w przypadku, gdy fundacja rodzinna osiąga przychody z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku ( a takim składnikiem majątku jest licencja do oprogramowania komputerowego) służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany z fundacją rodzinną, beneficjentem lub fundatorem. 

Podstawa, na którą powołał się Dyrektor KAS, jest ewidentnym przykładem działań ustawodawcy mającym na celu przeciwdziałanie zabiegom optymalizacyjnym, które mogą być wykorzystywane poprzez fundację rodzinną. Niewątpliwie ujemną konsekwencją dla przedsiębiorczości rodzinnej, która zamierza zgodnie z intencją legislatora korzystać z instytucji fundacji rodzinnej jako rozwiązania sukcesyjnego, jest wyłączenie w ramach nowelizacji z dnia 14 kwietnia 2023 r., która weszła w życie z dniem wejścia ustawy, mechanizmu stosowania zwolnienia z podatku CIT przychodów z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, której przedmiotem jest przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa lub składniki majątku służące prowadzeniu działalności przez beneficjenta, fundatora lub podmiot powiązany.

r.pr. Piotr Aleksiejuk, Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy

Źródło: Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 września 2023 roku o sygnaturze 0111-KDIB1-2.4010.351.2023.3.ANK.

oprac. Paweł Huczko
rozwiń więcej
Księgowość
Od kiedy KSeF?
08 maja 2024

KSeF będzie przesunięty. Od kiedy Krajowy System e-Faktur zacznie obowiązywać zgodnie z projektem ustawy?

Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków
08 maja 2024

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa
08 maja 2024

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji
08 maja 2024

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT
08 maja 2024

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów
07 maja 2024

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie
07 maja 2024

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych
07 maja 2024

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?
07 maja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

pokaż więcej
Proszę czekać...