REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej

Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej
Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec sierpnia 2023 r. pojawiła się kolejna istotna dla funkcjonowania fundacji rodzinnej interpretacja podatkowa. Kolejny raz Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację stanowisku podatnika, który wystąpił z następującymi, trzema pytaniami:

Kogo majątek obciąża podatek od świadczeń fundacji rodzinnej na rzecz beneficjenta ? Pytania podatnika (fundatora) i stan faktyczny

  • Czy wypłacając świadczenia fundacja rodzinna nalicza 15% ryczałtowy podatek CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT tj. przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość świadczenia, które trafia do rąk beneficjenta (…)?
  • Czy 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych przez fundację świadczeń na rzecz beneficjenta nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto (…)?
  • Czy w związku z pytaniem powyższym 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych świadczeń, skoro nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia to nie obciąża beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego świadczenia, lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości świadczenia?

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Mianowicie jest on fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej. Zgodnie z jego wolą fundator oraz beneficjenci będą od fundacji rodzinnej otrzymywać środki pieniężne. Fundacja będzie te środki pieniężne wypłacała beneficjentom zgodnie z jej statutem. Wnioskodawca będzie jednym z beneficjentów i jedynym fundatorem fundacji, pozostałymi beneficjentami fundacji będą ustawowi spadkobiercy Wnioskodawcy. Ustawowymi spadkobiercami wnioskodawcy są małżonka oraz trójka dzieci. Poza ustawowymi spadkobiercami Wnioskodawcy w przyszłości beneficjentami będą także osoby z II grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ponadto, wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w rozumieniu art. art. 20 ust. 1g Ustawy PIT. W zakresie działalności, fundacja będzie prowadziła bardzo konserwatywną politykę inwestycyjną, gdyż jej głównym celem będzie ochrona kapitału otrzymanego od fundatora.

Autopromocja

Na gruncie powyższego stanu faktyczne i postawionych pytań, Wnioskodawca przytoczył następujące konkluzje.

  • Odnośnie do pytania 1 - świadczenie, które trafia „do rąk” beneficjenta, nie jest pomniejszone o zryczałtowany podatek 15 % CIT;
  • Odnośnie do pytania 2 – skoro świadczenie należne beneficjentowi, nie jest pomniejszone o podatek, to nie występuje pojęcie brutto/netto, ponieważ beneficjent zawsze dostaje świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty;
  • Odnośnie do pytania 3 – jeżeli zryczałtowany podatek nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia na rzecz beneficjenta, to również nie obciąża on majątku beneficjenta, a majątek fundacji rodzinnej.

Uzasadniając swoje stanowisko wnioskodawca twierdzi, że na podstawie artykułu 24q ust.1 ustawy o CIT, 15% ryczałtowy CIT od świadczenia obciąża majątek fundacji, a nie wartość świadczenia należnego beneficjentowi. Fundacja może jedynie pomniejszyć wartość świadczenia o podatek PIT. Wynika to między innymi z faktu, że świadczenie o podatek CIT, zawsze obciąża podatnika CIT. Wartość świadczenia wynika ze statutu fundacji oraz innych regulacji zgodnych ze statutem. Jeśli np. w danym miesiącu beneficjentowi będącym żoną Fundatora ma być wg tych zasad wypłacone Świadczenie pieniężne w wysokości 10 000 zł to Fundacji jest zobowiązana wypłacić kwotę 10 000 zł bez pomniejszania tej kwoty o podatek CIT ryczałtowy 15%. Fundacja podatek 15% CIT ryczałtowy pokryje z innych środków które posiada.

Fiskus zgadza się z fundatorem (beneficjentem) fundacji rodzinnej

Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację temu stanowisku. Uznał, że zgodnie z przyjętym modelem opodatkowania w przypadku wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów fundacja rodzinna występuje w charakterze podatnika. Obciążenie finansowe z tytułu podatku obciąży majątek fundacji. Podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia przekazanego przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta. Podatek dochodowy z art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, obciąża zatem majątek fundacji, a nie wartość świadczenia wypłacanego beneficjentowi. W tym przypadku nie występuje zatem pojęcie brutto ani netto, gdyż beneficjent otrzymuje świadczenie w wysokości wynikającej ze statutu fundacji oraz innych zasad dot. ustalania jego wartości.

Dlaczego ta interpretacja jest korzystna dla beneficjentów fundacji rodzinnych? Komentarz eksperta

Należy również podkreślić, że w porównaniu ze spółkami kapitałowymi jest to rozwiązanie korzystane dla beneficjentów, którzy są w tzw. grupie zero wobec fundatora, w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha). Mianowicie, w spółkach kapitałowych w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz wspólników, spółka jako płatnik potrąca podatek dochodowy, który pomniejsza wartość wypłaconej dywidendy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2023 r. o sygnaturze 0111-KDIB1-2.4010.242.2023.1.DP. 

Autor: Piotr Aleksiejuk, Radca Prawny - Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA