REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej

Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej
Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec sierpnia 2023 r. pojawiła się kolejna istotna dla funkcjonowania fundacji rodzinnej interpretacja podatkowa. Kolejny raz Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację stanowisku podatnika, który wystąpił z następującymi, trzema pytaniami:

Kogo majątek obciąża podatek od świadczeń fundacji rodzinnej na rzecz beneficjenta ? Pytania podatnika (fundatora) i stan faktyczny

  • Czy wypłacając świadczenia fundacja rodzinna nalicza 15% ryczałtowy podatek CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT tj. przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość świadczenia, które trafia do rąk beneficjenta (…)?
  • Czy 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych przez fundację świadczeń na rzecz beneficjenta nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto (…)?
  • Czy w związku z pytaniem powyższym 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych świadczeń, skoro nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia to nie obciąża beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego świadczenia, lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości świadczenia?

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Mianowicie jest on fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej. Zgodnie z jego wolą fundator oraz beneficjenci będą od fundacji rodzinnej otrzymywać środki pieniężne. Fundacja będzie te środki pieniężne wypłacała beneficjentom zgodnie z jej statutem. Wnioskodawca będzie jednym z beneficjentów i jedynym fundatorem fundacji, pozostałymi beneficjentami fundacji będą ustawowi spadkobiercy Wnioskodawcy. Ustawowymi spadkobiercami wnioskodawcy są małżonka oraz trójka dzieci. Poza ustawowymi spadkobiercami Wnioskodawcy w przyszłości beneficjentami będą także osoby z II grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ponadto, wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w rozumieniu art. art. 20 ust. 1g Ustawy PIT. W zakresie działalności, fundacja będzie prowadziła bardzo konserwatywną politykę inwestycyjną, gdyż jej głównym celem będzie ochrona kapitału otrzymanego od fundatora.

REKLAMA

Autopromocja

Na gruncie powyższego stanu faktyczne i postawionych pytań, Wnioskodawca przytoczył następujące konkluzje.

  • Odnośnie do pytania 1 - świadczenie, które trafia „do rąk” beneficjenta, nie jest pomniejszone o zryczałtowany podatek 15 % CIT;
  • Odnośnie do pytania 2 – skoro świadczenie należne beneficjentowi, nie jest pomniejszone o podatek, to nie występuje pojęcie brutto/netto, ponieważ beneficjent zawsze dostaje świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty;
  • Odnośnie do pytania 3 – jeżeli zryczałtowany podatek nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia na rzecz beneficjenta, to również nie obciąża on majątku beneficjenta, a majątek fundacji rodzinnej.

Uzasadniając swoje stanowisko wnioskodawca twierdzi, że na podstawie artykułu 24q ust.1 ustawy o CIT, 15% ryczałtowy CIT od świadczenia obciąża majątek fundacji, a nie wartość świadczenia należnego beneficjentowi. Fundacja może jedynie pomniejszyć wartość świadczenia o podatek PIT. Wynika to między innymi z faktu, że świadczenie o podatek CIT, zawsze obciąża podatnika CIT. Wartość świadczenia wynika ze statutu fundacji oraz innych regulacji zgodnych ze statutem. Jeśli np. w danym miesiącu beneficjentowi będącym żoną Fundatora ma być wg tych zasad wypłacone Świadczenie pieniężne w wysokości 10 000 zł to Fundacji jest zobowiązana wypłacić kwotę 10 000 zł bez pomniejszania tej kwoty o podatek CIT ryczałtowy 15%. Fundacja podatek 15% CIT ryczałtowy pokryje z innych środków które posiada.

Fiskus zgadza się z fundatorem (beneficjentem) fundacji rodzinnej

Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację temu stanowisku. Uznał, że zgodnie z przyjętym modelem opodatkowania w przypadku wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów fundacja rodzinna występuje w charakterze podatnika. Obciążenie finansowe z tytułu podatku obciąży majątek fundacji. Podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia przekazanego przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta. Podatek dochodowy z art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, obciąża zatem majątek fundacji, a nie wartość świadczenia wypłacanego beneficjentowi. W tym przypadku nie występuje zatem pojęcie brutto ani netto, gdyż beneficjent otrzymuje świadczenie w wysokości wynikającej ze statutu fundacji oraz innych zasad dot. ustalania jego wartości.

Dlaczego ta interpretacja jest korzystna dla beneficjentów fundacji rodzinnych? Komentarz eksperta

Należy również podkreślić, że w porównaniu ze spółkami kapitałowymi jest to rozwiązanie korzystane dla beneficjentów, którzy są w tzw. grupie zero wobec fundatora, w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha). Mianowicie, w spółkach kapitałowych w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz wspólników, spółka jako płatnik potrąca podatek dochodowy, który pomniejsza wartość wypłaconej dywidendy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2023 r. o sygnaturze 0111-KDIB1-2.4010.242.2023.1.DP. 

Autor: Piotr Aleksiejuk, Radca Prawny - Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejna wygrana podatnika w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

REKLAMA

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA