REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej
Podatek dochodowy (15 % CIT) od świadczenia fundacji rodzinnej dla beneficjenta – obciąża majątek fundacji rodzinnej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec sierpnia 2023 r. pojawiła się kolejna istotna dla funkcjonowania fundacji rodzinnej interpretacja podatkowa. Kolejny raz Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację stanowisku podatnika, który wystąpił z następującymi, trzema pytaniami:

Kogo majątek obciąża podatek od świadczeń fundacji rodzinnej na rzecz beneficjenta ? Pytania podatnika (fundatora) i stan faktyczny

  • Czy wypłacając świadczenia fundacja rodzinna nalicza 15% ryczałtowy podatek CIT na podstawie art. 24q ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT tj. przyjmując za podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 24q ust. 2 wartość świadczenia, które trafia do rąk beneficjenta (…)?
  • Czy 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych przez fundację świadczeń na rzecz beneficjenta nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia zatem nie występuje w tym przypadku pojęcie brutto ani netto (…)?
  • Czy w związku z pytaniem powyższym 15% podatek ryczałtowy CIT od wartości wypłacanych świadczeń, skoro nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia to nie obciąża beneficjenta ani jego majątku w postaci otrzymywanego świadczenia, lecz obciąża pozostały majątek Fundacji obliczony bez wartości świadczenia?

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny. Mianowicie jest on fundatorem oraz beneficjentem założonej przez siebie fundacji rodzinnej. Zgodnie z jego wolą fundator oraz beneficjenci będą od fundacji rodzinnej otrzymywać środki pieniężne. Fundacja będzie te środki pieniężne wypłacała beneficjentom zgodnie z jej statutem. Wnioskodawca będzie jednym z beneficjentów i jedynym fundatorem fundacji, pozostałymi beneficjentami fundacji będą ustawowi spadkobiercy Wnioskodawcy. Ustawowymi spadkobiercami wnioskodawcy są małżonka oraz trójka dzieci. Poza ustawowymi spadkobiercami Wnioskodawcy w przyszłości beneficjentami będą także osoby z II grupy podatkowej w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ponadto, wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej w rozumieniu art. art. 20 ust. 1g Ustawy PIT. W zakresie działalności, fundacja będzie prowadziła bardzo konserwatywną politykę inwestycyjną, gdyż jej głównym celem będzie ochrona kapitału otrzymanego od fundatora.

REKLAMA

Autopromocja

Na gruncie powyższego stanu faktyczne i postawionych pytań, Wnioskodawca przytoczył następujące konkluzje.

  • Odnośnie do pytania 1 - świadczenie, które trafia „do rąk” beneficjenta, nie jest pomniejszone o zryczałtowany podatek 15 % CIT;
  • Odnośnie do pytania 2 – skoro świadczenie należne beneficjentowi, nie jest pomniejszone o podatek, to nie występuje pojęcie brutto/netto, ponieważ beneficjent zawsze dostaje świadczenie w takiej wysokości w jakiej wynika to ze statutu fundacji oraz innych zasad ustalania wartości Świadczenia do wypłaty;
  • Odnośnie do pytania 3 – jeżeli zryczałtowany podatek nie jest potrącany z wartości wypłacanego świadczenia na rzecz beneficjenta, to również nie obciąża on majątku beneficjenta, a majątek fundacji rodzinnej.

Uzasadniając swoje stanowisko wnioskodawca twierdzi, że na podstawie artykułu 24q ust.1 ustawy o CIT, 15% ryczałtowy CIT od świadczenia obciąża majątek fundacji, a nie wartość świadczenia należnego beneficjentowi. Fundacja może jedynie pomniejszyć wartość świadczenia o podatek PIT. Wynika to między innymi z faktu, że świadczenie o podatek CIT, zawsze obciąża podatnika CIT. Wartość świadczenia wynika ze statutu fundacji oraz innych regulacji zgodnych ze statutem. Jeśli np. w danym miesiącu beneficjentowi będącym żoną Fundatora ma być wg tych zasad wypłacone Świadczenie pieniężne w wysokości 10 000 zł to Fundacji jest zobowiązana wypłacić kwotę 10 000 zł bez pomniejszania tej kwoty o podatek CIT ryczałtowy 15%. Fundacja podatek 15% CIT ryczałtowy pokryje z innych środków które posiada.

Fiskus zgadza się z fundatorem (beneficjentem) fundacji rodzinnej

Dyrektor Krajowej Administracji Skarbowej przyznał rację temu stanowisku. Uznał, że zgodnie z przyjętym modelem opodatkowania w przypadku wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów fundacja rodzinna występuje w charakterze podatnika. Obciążenie finansowe z tytułu podatku obciąży majątek fundacji. Podstawą opodatkowania jest wartość świadczenia przekazanego przez fundację rodzinną bezpośrednio lub pośrednio na rzecz beneficjenta. Podatek dochodowy z art. 24q ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, obciąża zatem majątek fundacji, a nie wartość świadczenia wypłacanego beneficjentowi. W tym przypadku nie występuje zatem pojęcie brutto ani netto, gdyż beneficjent otrzymuje świadczenie w wysokości wynikającej ze statutu fundacji oraz innych zasad dot. ustalania jego wartości.

Dlaczego ta interpretacja jest korzystna dla beneficjentów fundacji rodzinnych? Komentarz eksperta

Należy również podkreślić, że w porównaniu ze spółkami kapitałowymi jest to rozwiązanie korzystane dla beneficjentów, którzy są w tzw. grupie zero wobec fundatora, w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha). Mianowicie, w spółkach kapitałowych w przypadku wypłaty dywidendy na rzecz wspólników, spółka jako płatnik potrąca podatek dochodowy, który pomniejsza wartość wypłaconej dywidendy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2023 r. o sygnaturze 0111-KDIB1-2.4010.242.2023.1.DP. 

Autor: Piotr Aleksiejuk, Radca Prawny - Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA