REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co daje fundacja rodzinna? Jaką działalność może prowadzić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co daje fundacja rodzinna? Jak jest główna korzyść z założenia takiej fundacji?
Jaką działalność może prowadzić fundacja rodzinna?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Długoterminowa integralność majątku firmy rodzinnej to główna korzyść z założenia fundacji rodzinnej wskazana przez uczestników webinaru „Jak z sukcesem przekazać firmę następcom? Fundacja rodzinna jako nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców”, który odbył się w ramach cyklu #idearozwojubiznesu, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT).

Po przemianie ustrojowej 1989 r. na szeroką skalę powstawały prywatne firmy, często rodzinne. Z upływem lat w wielu z nich, zwłaszcza tych działających z sukcesami, zaczęto się zastanawiać, co stanie się ze zgromadzonym majątkiem, ze stworzoną marką. Kwestia sukcesji stała się ważnym tematem. Zwłaszcza, że poza zapisaniem udziałów spadkobiercom w testamencie czy wejściem na giełdę, praktycznie nie istniały inne rozwiązania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co daje fundacja rodzinna?

„Brakowało modelu fundacji rodzinnej jako uzupełnienia myślenia o tym, co może dziać się w firmie po śmierci założyciela, jak utrzymać markę rynkową i zapewnić wielopokoleniowe trwanie biznesu” - zauważył Henryk Orfinger, przewodniczący Rady Nadzorczej Dr Irena Eris.

Propozycję ustawy o fundacji rodzinnej przygotowała na zlecenie Konfederacji Lewiatan Kancelaria Tomczykowski Tomczykowska. W wyniku kilku lat prac środowiska firm rodzinnych powstała ustawa pozwalająca tworzyć fundacje rodzinne. „Fundacja rodzinna pozwala wierzyć, że firma, którą stworzyła rodzina będzie funkcjonowała spokojnie, bez zawirowań przez lata” - zapewniał Henryk Orfinger.

Fundacja rodzinna jako narzędzie do sukcesji mienia

Ustawę przyjęto w styczniu 2023 r., pierwsze fundacje rodzinne powstały w maju tego roku. „Fundacja ma być narzędziem do sukcesji mienia, ma za zadanie zapewnić integralność aktywów, uchronić je przed rozdrobnieniem i umożliwiać długofalowe planowanie biznesu” - wyliczała Agnieszka Krysik z Kancelarii KRYSIKLAW, przedstawicielka Fundacji Rodzinnej Irena Eris.

REKLAMA

Według zapewnień ekspertów uczestniczących w spotkaniu z cyklu #idearozwojubiznesu, fundację rodzinną zakłada się łatwo, u notariusza, w ustawie został przejrzyście opisany przebieg niezbędnych prac, spisów, audytów majątku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundator, osoba fizyczna, powołuje fundację i tworzy statut. Jest to kluczowy dokument, dlatego nie należy korzystać z ogólnodostępnych wzorów, a wypracować zapisy odpowiadające indywidualnym składnikom majątkowym. Fundator wyposaża fundacje w mienie, wyznacza cele funkcjonowania i beneficjentów, którymi mogą być osoba lub organizacje pozarządowe. Majątek fundacji składa się z tego, co wniesie do niej fundator. Mogą to być prawa do spółek, wierzytelności, nieruchomości, kapitał, papiery wartościowe, dzieła sztuki.

„Fundator, który przenosi majątek do fundacji, zrywa z własnością, przenosi mienie do fundacji i to ona nim zarządza” - wyjaśniała Agnieszka Krysik.

Organy fundacji rodzinnej to zarząd, rada nadzorcza i zgromadzenie beneficjentów porównywalne do zgromadzenia wspólników firmy. Jednak, jak zauważyła ekspertka, fundacja rodzinna nie jest narzędziem do prowadzenia działalności gospodarczej. Fundacja rodzinna ma przede wszystkim zapewnić długoterminową integralność majątku firmy rodzinnej. Jest wzorowana na rozwiązaniach europejskich, działających od ponad 100 lat. Nie jest to rozwiązanie powszechne, a raczej elitarne.

Jaką działalność może prowadzić fundacja rodzinna?

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w określonym zakresie ośmiu obszarów określonych w zapisach ustawy. Powstały zapisy preferencyjne pod względem podatkowym.

„Fundacja działa bez opodatkowania w ramach majątku wniesionego przez fundatora i w ramach obszarów określonych w ustawie. Jednak, gdy zakres działań wykracza poza zakres ustawy jest opodatkowana 25 proc. stawką CIT” - wyjaśniał Paweł Tomczykowski, partner zarządzający w Kancelarii Tomczykowski Tomczykowska.

„Gdyby nie fundacja, to przyszłość naszej rodzinnej firmy byłaby niepewna, być może kolejne pokolenia rozdrobniłyby własność, majątek stopniałby - to nieuniknione, a dzięki fundacji rodzinnej mam przekonanie, że zostanie w całości” - podsumował Henryk Orfinger.

W ramach cyklu wideokonferencji Idea Rozwoju Twojego Biznesu poruszane są najbardziej aktualne tematy związane z prowadzeniem biznesu w Polsce; omawiane są nowe rozwiązania i regulacje prawne, a także zagadnienia takie jak cyberbezpieczeństwo, energia odnawialna czy zrównoważony rozwój.

Wszystkie wydarzenia z cyklu można śledzić na stronie: parp.gov.pl/idearozwojubiznesu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA