REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co daje fundacja rodzinna? Jaką działalność może prowadzić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co daje fundacja rodzinna? Jak jest główna korzyść z założenia takiej fundacji?
Jaką działalność może prowadzić fundacja rodzinna?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Długoterminowa integralność majątku firmy rodzinnej to główna korzyść z założenia fundacji rodzinnej wskazana przez uczestników webinaru „Jak z sukcesem przekazać firmę następcom? Fundacja rodzinna jako nowe rozwiązanie dla przedsiębiorców”, który odbył się w ramach cyklu #idearozwojubiznesu, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT).

Po przemianie ustrojowej 1989 r. na szeroką skalę powstawały prywatne firmy, często rodzinne. Z upływem lat w wielu z nich, zwłaszcza tych działających z sukcesami, zaczęto się zastanawiać, co stanie się ze zgromadzonym majątkiem, ze stworzoną marką. Kwestia sukcesji stała się ważnym tematem. Zwłaszcza, że poza zapisaniem udziałów spadkobiercom w testamencie czy wejściem na giełdę, praktycznie nie istniały inne rozwiązania.

REKLAMA

Autopromocja

Co daje fundacja rodzinna?

REKLAMA

„Brakowało modelu fundacji rodzinnej jako uzupełnienia myślenia o tym, co może dziać się w firmie po śmierci założyciela, jak utrzymać markę rynkową i zapewnić wielopokoleniowe trwanie biznesu” - zauważył Henryk Orfinger, przewodniczący Rady Nadzorczej Dr Irena Eris.

Propozycję ustawy o fundacji rodzinnej przygotowała na zlecenie Konfederacji Lewiatan Kancelaria Tomczykowski Tomczykowska. W wyniku kilku lat prac środowiska firm rodzinnych powstała ustawa pozwalająca tworzyć fundacje rodzinne. „Fundacja rodzinna pozwala wierzyć, że firma, którą stworzyła rodzina będzie funkcjonowała spokojnie, bez zawirowań przez lata” - zapewniał Henryk Orfinger.

Fundacja rodzinna jako narzędzie do sukcesji mienia

Ustawę przyjęto w styczniu 2023 r., pierwsze fundacje rodzinne powstały w maju tego roku. „Fundacja ma być narzędziem do sukcesji mienia, ma za zadanie zapewnić integralność aktywów, uchronić je przed rozdrobnieniem i umożliwiać długofalowe planowanie biznesu” - wyliczała Agnieszka Krysik z Kancelarii KRYSIKLAW, przedstawicielka Fundacji Rodzinnej Irena Eris.

Według zapewnień ekspertów uczestniczących w spotkaniu z cyklu #idearozwojubiznesu, fundację rodzinną zakłada się łatwo, u notariusza, w ustawie został przejrzyście opisany przebieg niezbędnych prac, spisów, audytów majątku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundator, osoba fizyczna, powołuje fundację i tworzy statut. Jest to kluczowy dokument, dlatego nie należy korzystać z ogólnodostępnych wzorów, a wypracować zapisy odpowiadające indywidualnym składnikom majątkowym. Fundator wyposaża fundacje w mienie, wyznacza cele funkcjonowania i beneficjentów, którymi mogą być osoba lub organizacje pozarządowe. Majątek fundacji składa się z tego, co wniesie do niej fundator. Mogą to być prawa do spółek, wierzytelności, nieruchomości, kapitał, papiery wartościowe, dzieła sztuki.

„Fundator, który przenosi majątek do fundacji, zrywa z własnością, przenosi mienie do fundacji i to ona nim zarządza” - wyjaśniała Agnieszka Krysik.

Organy fundacji rodzinnej to zarząd, rada nadzorcza i zgromadzenie beneficjentów porównywalne do zgromadzenia wspólników firmy. Jednak, jak zauważyła ekspertka, fundacja rodzinna nie jest narzędziem do prowadzenia działalności gospodarczej. Fundacja rodzinna ma przede wszystkim zapewnić długoterminową integralność majątku firmy rodzinnej. Jest wzorowana na rozwiązaniach europejskich, działających od ponad 100 lat. Nie jest to rozwiązanie powszechne, a raczej elitarne.

Jaką działalność może prowadzić fundacja rodzinna?

Fundacja rodzinna może wykonywać działalność gospodarczą w określonym zakresie ośmiu obszarów określonych w zapisach ustawy. Powstały zapisy preferencyjne pod względem podatkowym.

REKLAMA

„Fundacja działa bez opodatkowania w ramach majątku wniesionego przez fundatora i w ramach obszarów określonych w ustawie. Jednak, gdy zakres działań wykracza poza zakres ustawy jest opodatkowana 25 proc. stawką CIT” - wyjaśniał Paweł Tomczykowski, partner zarządzający w Kancelarii Tomczykowski Tomczykowska.

„Gdyby nie fundacja, to przyszłość naszej rodzinnej firmy byłaby niepewna, być może kolejne pokolenia rozdrobniłyby własność, majątek stopniałby - to nieuniknione, a dzięki fundacji rodzinnej mam przekonanie, że zostanie w całości” - podsumował Henryk Orfinger.

W ramach cyklu wideokonferencji Idea Rozwoju Twojego Biznesu poruszane są najbardziej aktualne tematy związane z prowadzeniem biznesu w Polsce; omawiane są nowe rozwiązania i regulacje prawne, a także zagadnienia takie jak cyberbezpieczeństwo, energia odnawialna czy zrównoważony rozwój.

Wszystkie wydarzenia z cyklu można śledzić na stronie: parp.gov.pl/idearozwojubiznesu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA