Kiedy wydatki na reklamę nie będą kosztem podatkowym

Kiedy wydatki na reklamę nie będą kosztem podatkowym/ Fot. Fotolia
Wydatki związane z organizowaniem promocji z wykorzystaniem wynajętego jachtu nie są kosztami reklamowymi, lecz kosztami reprezentacyjnymi, które są wyłączone z kosztów podatkowych. Nie ma znaczenia fakt umieszczenia na jachcie takich atrybutów reklamy, jak: logo, barwy korporacyjne, znaki towarowe i hasła reklamowe zachęcające do zakupu. Organy podatkowe twierdzą, że taki wynajem jachtu ma charakter bardziej reprezentacyjny niż promocyjny.

Podatnicy, decydując o zaliczeniu tego rodzaju wydatków do kosztów podatkowych, powinni brać pod uwagę ryzyko z tym związane oraz konieczność wykazania, że skala poniesionych wydatków będzie współmierna do potencjalnych przychodów. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy.

Autopromocja

(...) Spółka jest producentem i dystrybutorem piwa. W ramach działań promocyjno-reklamowych planuje wynająć/wyczarterować jacht morski należący do podmiotu trzeciego. Żeglując po wodach morskich, jacht będzie zatrzymywał się w zagranicznych portach, marinach i przystaniach. Na jego pokładzie będą odbywać się imprezy/wydarzenia z oprawą muzyczno-artystyczną, podczas których promowane będzie piwo produkowane przez Spółkę. Wydarzenia te połączone będą z odpłatną lub nieodpłatną degustacją piwa, konkursami, pokazami lub innymi formami rozrywki i zabawy. Uczestnicy tych wydarzeń będą mogli otrzymać materiały reklamowe, ulotki i foldery prezentujące marki produkowanego przez Spółkę piwa. (...)

Kiedy można ująć w kosztach podatkowych wydatki poniesione w związku z kredytem odnawialnym

Spółka nie wyklucza, że jacht będzie brał udział w regatach i żeglarskich zawodach sportowych, które będą transmitowane w mediach i w ten sposób również będzie spełniał funkcje promocyjno-reklamowe. Spółka będzie również podnajmować jacht zainteresowanym podmiotom, w sytuacji gdy nie będzie go już wykorzystywała do organizacji własnych wydarzeń promocyjnych.

Opisane przez Spółkę wydatki nie zostały wprost wskazane w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do uznania poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków za koszty podatkowe.

Przenosząc zatem powołane uregulowania prawne oraz powyższe wyjaśnienia na grunt rozpoznawanej sprawy, opisane przez Wnioskodawcę wydatki, związane z wynajęciem jachtu morskiego będącego niewątpliwie synonimem luksusu, atrakcyjności, rekreacji i wypoczynku, są ukierunkowane na reprezentowanie (reprezentację) Spółki oraz budowanie jej prestiżu. Pomimo umieszczenia na jachcie logo Spółki, barw korporacyjnych, znaków towarowych i haseł reklamowych zachęcających do zakupu piwa produkowanego przez Spółkę – to efekt reprezentacji i kreowania pozytywnego wizerunku bierze górę nad faktycznym celem promocyjnym.

Polecamy: Opłaty zaliczane do kosztów podatkowych (PDF)

Również reklama piwa produkowanego przez Spółkę poprzez organizowanie imprez promocyjnych na jachcie z odpowiednią oprawą rozrywkową, muzyczną i kulturalną połączona z degustacją piwa wskazuje bardziej na reprezentacyjny charakter.

Dodatkowo, analizując potencjalnych odbiorców takiej formy niestandardowej reklamy, Spółka zaznacza, że nie będzie mieć wpływu na grono osób, które pojawią się na wydarzeniu promocyjnym. Jednak miejsce spotkań (jacht) ma określoną powierzchnię oraz dopuszczalną liczbę osób, jaka może przebywać na jego pokładzie, więc organizatorzy imprezy będą musieli decydować o gronie osób, którym pozwolą brać udział w imprezie promocyjnej. Zachodzi uzasadniona obawa, że skala wydatków, jakie Spółka poniesie w związku z podjętymi działaniami, nie będzie współmierna do potencjalnych przychodów Wnioskodawcy mających powstać z tego przedsięwzięcia.

Czy wydatki na organizację biegu mogą stanowić koszt podatkowy

W ocenie tut. Organu planowane przez Spółkę działania będą miały na celu budowanie odpowiedniego, w pewien sposób niepowtarzalnego wizerunku i prezentacji Wnioskodawcy, zasadne jest wskazanie na ich reprezentacyjny charakter, który tym samym przesądza, że nie mogą one stanowić kosztów podatkowych w związku z wyłączeniem tego rodzaju wydatków z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 lipca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-491/16/AnK

Od redakcji:

Warto dodać, że w przeszłości organy podatkowe zgadzały się na uznanie za koszty podatkowe reklam umieszczonych na jachcie (przykładowo: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 19 grudnia 2012 r., sygn. IBPBI/2/423-1156/12/AK). Jednak w tamtym przypadku jacht był wydzierżawiany i służył spotkaniom biznesowym, a we wniosku mniej podkreślano imprezowy charakter przedsięwzięcia.

Tymczasem w omawianej interpretacji organ podatkowy podkreślił, że koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać także pod kątem tego, czy ich celem jest uzyskanie przychodów. Wnioskodawca nie był w stanie wykazać, że jego wydatki promocyjne są współmierne do powiązanych z nimi spodziewanych przychodów. Dlatego między innymi istniała podstawa do zanegowania ich jako kosztu podatkowego. Należy także zwrócić uwagę, że jak wynika z interpretacji, samo umieszczenie logo czy reklamy na przedmiocie wydatku nie sprawia, że przestaje on mieć charakter reprezentacyjny.

Omawiana interpretacja pokazuje, że śmiałe, organizowane z rozmachem kampanie marketingowe wykorzystujące środki trwałe będące synonimem luksusu, atrakcyjności, rekreacji i wypoczynku (jak jachty, campery, samochody terenowe, quady) mogą zostać uznane za wydatki o charakterze reprezentacyjnym. Będzie to oznaczać zanegowanie ich jako kosztu podatkowego. Dlatego warto przed ich zakupem, wynajęciem czy umieszczeniem na nich reklamy wystąpić o interpretację podatkową. W interpretacji warto wskazać, jak i w jakim stopniu dany wydatek przełoży się na przychód podatnika.

Sławomir Biliński

prawnik, redaktor „MONITORA księgowego”

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...