Koszty podatkowe w leasingu, najmie i użytkowaniu samochodów – zmiany 2019

Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
rozwiń więcej
Koszty podatkowe w leasingu, najmie i użytkowaniu samochodów – zmiany 2019
Od 2019 roku czekają podatników istotne zmiany zasad zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wydatków na samochody firmowe. Zmiany mają dotyczyć także samochodów użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu i użytkowania. Eksperci Mariański Group wyjaśniają na przykładach jakie będą skutki tych zmian.

W Sejmie trwają prace legislacyjne nad przygotowanym przez Ministerstwo Finansów (i przyjętym przez Radę Ministrów) projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt  ten dotyczy bardzo obszernego zakresu tematów.

Autopromocja

Jednym z obszarów planowanych zmian są koszty związane z użytkowaniem samochodów osobowych. Ministerstwo uznało że podatnicy nadużywają możliwości ujmowania w kosztach podatkowych wydatków związanych z użytkowaniem samochodów osobowych i postanowiło dokonać zmian. Oczywiście zmian na niekorzyść dla podatników.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

W obecnym stanie prawnym raty leasingowe za samochód osobowy mogą być zaliczane do kosztów podatkowych bez żadnego limitu, podobnie jak opłaty wstępne, ubezpieczenie, naprawy i doposażenie samochodów. Ten natomiast występuje przy odpisach amortyzacyjnych i wynosi 20 tysięcy euro czyli około 86 tysięcy złotych. W przypadku najmu możliwym jest ujmowanie kosztów czynszu najmu w kosztach podatkowych bez limitu, a kosztów eksploatacji na podstawie ewidencji przebiegu pojazdu, czyli tzw. kilometrówki.

Na czym polegają zmiany:

Od 2019 roku ma się pojawić kwota maksymalna, którą może potrącić leasingobiorca. Zostanie ona zrównana z nowym, podwyższonym limitem odpisów amortyzacyjnych, który wyniesie 150 tysięcy złotych. Limit ma dotyczyć każdego auta osobno przez cały okres ich używania.

W sytuacji, gdy auto będzie używane zarówno do celów służbowych jak i prywatnych zaliczona do kosztów będzie mogła być tylko połowa rat leasingowych i odpisów amortyzacyjnych.  Dotyczy to także wszelkich kosztów związanych z eksploatacją takich samochodów osobowych (serwis, doposażenia, naprawy, parkowanie itp.). Aby móc odliczać 100% konieczne będzie prowadzenie takiej samej ewidencji, jak ta, która sporządzana jest do celów odliczenia VAT.

Skutki wdrożenia zmian…

Rat leasingowych za samochód osobowy nie będzie już można zaliczać do kosztów podatkowych w całości. Będzie to dotyczyło całych rat leasingowych w tym w części raty kapitałowych jak i odsetek. Zmiana efektywnie premiuje najbardziej przedsiębiorców, którzy korzystają z aut droższych, co obrazują to wyliczenia poniżej.

Wartość samochodu: 300 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

300 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Mieszane

300 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Wartość samochodu: 150 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

150 tys. zł

150 tys. zł

ok. 86 tys. zł

150 tys. zł

Mieszane

150 tys. zł

75 tys. zł

ok. 86 tys. zł

75 tys. zł

Wartość samochodu: 100 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

100 tys. zł

100 tys. zł

ok. 86 tys. zł

100 tys. zł

Mieszane

100 tys. zł

50 tys. zł

ok. 86 tys. zł

50 tys. zł

Wartość samochodu: 50 tys. zł

Leasing

Zakup

Wykorzystanie

Koszt podatkowy = raty leasingowe

Koszt podatkowy = odpisy amortyzacyjne

Dziś

Po zmianach

Dziś

Po zmianach

Tylko służbowe

50 tys. zł

50 tys. zł

50 tys. zł

50 tys. zł

Mieszane

50 tys. zł

25 tys. zł

50 tys. zł

25 tys. zł

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Aspekty problematyczne – potencjalne źródło problemów:

  1. Nie jest jasne co w sytuacji, gdy nastąpi zmiana przeznaczenia samochodu z użytku wyłącznie do celów służbowych na mieszany i odwrotnie.
  2. Nie ustalono czy zmiana wykorzystania samochodu z wyłącznie firmowego na mieszany będzie skutkowała obowiązkiem korekty okresów poprzednich czy tez nie.
  3. Kolejnym problemem jest wykorzystywanie auta do celów nie tylko służbowych. W zakresie PIT i CIT wprowadzony ma zostać podobny mechanizm jak w przypadku VAT, co oznacza że niemalże wszyscy przedsiębiorcy stracą prawo do ujęcia w kosztach podatkowych połowy ceny pojazdu. Wynika to z bardzo rygorystycznych formalnych wymogów pełnego odliczenia, ale również z tego, że uniknięcie prywatnego użytku pojazdu, choćby w marginalnym zakresie, jest bardzo trudne.
  4. Organy podatkowe nie pozwalają na pełne odliczenie, argumentując, że „użytek prywatny należy postrzegać w kategoriach potencjalnej, a nie faktycznej możliwości użytku pojazdu do celów prywatnych”. W praktyce oznacza, że żaden użytkownik samochodu osobowego nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT. „Potencjalna możliwość” użytku prywatnego istnieje zawsze.

Na przykład: prawo do pełnych kosztów straci np. taksówkarz, którzy przejeżdża w celach służbowych dziesiątki czy nawet setki kilometrów dziennie, ale przed pracą zawozi dziecko do żłobka oddalonego o 1 km od domu czy przedsiębiorstwo, które udostępnia samochody do użytku prywatnego pracownikom, mimo że płacą oni PIT z tytułu tego użytku. Tak samo w przypadku mikro przedsiębiorców – wykorzystanie auta również do użytku prywatnego jest w ich przypadku najczęstsze.

PODSUMOWUJĄC

Wprowadzenie takich zmian będzie dla wielu przedsiębiorców oznaczało po prostu wzrost obciążeń publicznoprawnych. Dla umów leasingowych, które są w tracie realizacji przewiduje się wprowadzenie wyłączenia, lecz nie definitywnego ale czasowego – mają być rozliczane tak jak obecnie ale nie dłużej niż przez dwa lata, czyli do k. 2020 roku.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw

Artykuł pochodzi z bloga kontrolapodatkowa.pl

Księgowość
Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia. Roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2023 r. ZUS przypomina, że pozostały już ostatnie dni.
06 maja 2024

Termin rozliczenia składki zdrowotnej za 2023 r. upłynie 20 maja. Po wykazaniu nadpłaty płatnikowi będzie przysługiwał zwrot. Pieniądze wpłyną na konto do 1 sierpnia.

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Zużycie energii elektrycznej z paneli fotowoltaicznych przez osoby prywatne a podatek akcyzowy [część 3]
06 maja 2024

Status podatnika akcyzy nie jest zależny od posiadania statusu przedsiębiorcy. Również osoby prywatne mogą być podatnikami akcyzy jeżeli wykonują czynności opodatkowane w tym zużycie energii elektrycznej (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym).

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

pokaż więcej
Proszę czekać...