Kiedy dowóz do pracy jest przychodem ze stosunku pracy

Adam Kuchta
rozwiń więcej
Dla powstania przychodu ze stosunku pracy nie wystarczy sama możliwość skorzystania z dojazdu do pracy, który został zorganizowany przez pracodawcę. Przychód powstanie dopiero w momencie, gdy pracownik faktycznie z takiego dojazdu skorzysta.

Powstanie przychodu z tytułu dowozu do pracy

WSA we Wrocławiu uznał, że sama możliwość udziału pracownika w dowozie do pracy i z pracy zorganizowanym przez pracodawcę na swój koszt nie powoduje po stronie pracownika powstania przychodu ze stosunku pracy. Trudno bowiem uznać, że ten, kto mógł skorzystać z darmowego przejazdu, uzyskał korzyść finansową na równi z tym, który w przewozie faktycznie uczestniczył.

Autopromocja

W rozpatrywanej sprawie przedstawiono następujący stan faktyczny: Spółka zamierza prowadzić działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i zatrudnić około 1500 pracowników mieszkających w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od miejsca pracy. Ponieważ transport publiczny nie jest w stanie zapewnić przewozów, spółka chce zawrzeć umowy z firmami zewnętrznymi na dowozy pracownicze. Przebieg tras, rozkład jazdy, liczba i rodzaj autobusów będą określone i modyfikowane przez spółkę. Wynagrodzenie za usługi będzie określone ryczałtowo w wysokości uzależnionej od trasy oraz ilości kursów. Na wynagrodzenie nie będzie miała wpływu liczba pracowników korzystających z transportu.

Z przewozów będą korzystały także inne osoby: kandydaci do pracy oraz pracownicy innych firm funkcjonujących na terenie strefy, co dodatkowo utrudniałoby określenie osób faktycznie korzystających z przewozów. Spółka zapytała, czy w przypadku ryczałtowych rozliczeń z przewoźnikiem i braku możliwości ewidencji przejazdów poszczególnych osób ustala się dochód do opodatkowania dla poszczególnych pracowników z tytułu przewozu do pracy i z miejsca pracy?

Wydatki towarzyszące nauce w kosztach

Przedstawiając własne stanowisko, spółka stwierdziła, że w sytuacji gdy wartości świadczeń pracowniczych nie można przyporządkować do świadczeń uzyskiwanych przez konkretnego pracownika - opłaty za transport będą wnoszone ryczałtowo i liczba pracowników korzystających z przewozów będzie prawdopodobnie w każdym przypadku różna oraz nie będzie możliwości zidentyfikowania pracowników korzystających z transportu - nie będzie możliwe ustalenie w odniesieniu do konkretnego pracownika kwoty przychodu.

Powołując się na art. 12 ust. 3 oraz art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spółka podniosła, że tak zwane inne nieodpłatne świadczenia mogą być uznane za przychód jedynie po ich otrzymaniu przez podatnika oraz gdy da się konkretnie ustalić wartość świadczenia według metod określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych

Dyrektor Izby Skarbowej w P. stanowisko to uznał za nieprawidłowe.

Sprzedaż rzeczy używanych a PIT

Uczestnictwo w targach i konferencjach - jak rozliczać podatkowo?

Stwierdził, że w tej sprawie o powstaniu obowiązku podatkowego po stronie pracownika decyduje sam fakt otrzymania od pracodawcy świadczenia w postaci sposobności korzystania z przewozów. Możliwość określenia przychodu istnieje, ponieważ wnioskodawca będzie wiedział, komu udziela świadczenia, gdyż zna swoich pracowników, jak również wiadoma jest kwota należności za usługę. Tym samym znana będzie opłata, jaką poniesie za każdego z zatrudnionych.

WSA podzielił stanowisko spółki, uznał, że skarga jest zasadna. Sąd przypomniał, że świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia tylko wtedy spowodują powstanie po stronie pracownika przychodu, gdy zostaną przez niego otrzymane. Organ nieprawidłowo ocenił stanowisko wnioskodawcy, wychodząc z założenia, że sama możliwość udziału pracownika w przewozie do pracy i z pracy zorganizowanym przez pracodawcę na swój koszt powoduje po stronie pracownika powstanie przychodu podatkowego. Zdaniem WSA dopiero skorzystanie z transportu oznaczałoby otrzymanie świadczenia przez pracownika. Sama możliwość udziału pracownika w transporcie nie stwarza po jego stronie konkretnej (wymiernej) korzyści finansowej. Trudno uznać, że ten, kto tylko mógł skorzystać z darmowego przejazdu, uzyskał korzyść finansową na równi z tym, który w przewozie faktycznie uczestniczył.

Wyrok WSA we Wrocławiu z 13 sierpnia 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 788/13

Zapraszamy na forum o podatku PIT

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...