REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki towarzyszące nauce w kosztach

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy przedsiębiorca, rozpoczynający studia, które mają związek z jego działalnością gospodarczą, ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów również wydatki towarzyszące nauce, takie jak wydatki na dojazd, zakup potrzebnych materiałów, nocleg czy wyżywienie?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Związek z prowadzoną działalnością gospodarczą


Przedsiębiorca, który rozpoczyna studia zgodne z profilem swojej działalności gospodarczej może zaliczyć poniesione opłaty (czesne) w koszty uzyskania przychodu. Wydatków związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych nie ma w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów (art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ale niezależnie od tego przedsiębiorca, który myśli o zaliczeniu ich w koszty, musi również wykazać, że dokształcanie ma ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i przyczynia się do wzrostu przychodów jego firmy (szerzej zob. artykuł z 12.09.2013 r. „Przedsiębiorca na studiach może zapłacić niższy podatek”). Odrębnie jednak należy rozpatrzeć wydatki towarzyszące rozpoczętej nauce, jak np. koszty dojazdu i noclegu w przypadku studiów, które odbywają się poza miejscem zamieszkania, a także wyżywienia czy kupowanych materiałów naukowych. Rozpatrując możliwość zaliczenia poniesionego wydatku do kosztów podatkowych najpierw należy sprawdzić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, czyli czy cel jego poniesienia łączy się z uzyskaniem przychodów, zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła. Jeżeli ten „test” wypadnie pozytywnie, konieczne jest jeszcze sprawdzenie, czy ten rodzaj wydatku nie znalazł się w katalogu wyłączeń zawartym w art. 23 ustawy o PIT. Rozpatrując więc możliwość rozliczenia w kosztach poniższych zakupów związanych z podjętymi studiami, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy kierunek studiów pozwoli na wykazanie związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jeśli tak, można przejść do rozpatrzenia sposobu rozliczenia od strony podatkowej innych wydatków towarzyszących podjętej nauce.

Odszkodowanie może być kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

Sprzedaż rzeczy używanych a PIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Wyżywienie to wydatek osobisty przedsiębiorcy


Przedsiębiorcom przysługuje prawo uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów wartości diet za czas podróży służbowych w ramach określonego limitu, tzn. do wysokości diet przysługujących pracownikom. Kluczowe w takim zakresie jest więc ustalenie, czy wyjazd na uczelnie można zaliczyć do podróży służbowej. Organy podatkowe wskazują, że za podróż służbową należy uznać wykonywanie przez przedsiębiorcę zadań związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą poza siedzibą firmy, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Odmawiają jednak przyznania takiego charakteru wyjazdom związanym ze studiami, wskazując jednocześnie, że koszty wyżywienia ponoszone w czasie, kiedy odbywają się zajęcia, stanowią osobiste wydatki przedsiębiorcy. W efekcie takich wydatków nie można zaliczyć do kosztów, bowiem nie są one związane z wyjazdami (podróżą służbową) mającymi bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14.02.2012 r., sygn. ITPB1/415-1193/11/AK).

Usługi doradcze w kosztach podatkowych

 


Nocleg jest firmowy


Inaczej jednak jest w przypadku wydatków poniesionych na nocleg w sytuacji, gdy zajęcia odbywają się w innym mieście niż to, w którym mieszka uczący się przedsiębiorca. W takiej sytuacji warto wziąć fakturę (rachunek) za wynajmowany pokój, gdyż pozwoli to na obniżenie podstawy opodatkowania, a w efekcie odprowadzanego podatku.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wskazał w interpretacji z 3.01.2013 r., sygn. ITPB1/415-1139/12/AK, że wydatki na dokształcanie oraz na noclegi z tym związane nie zostały wymienione w katalogu zawartym w art. 23 ww. ustawy, a zatem w razie spełnienia pozostałych przesłanek mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Zaznaczył jednak, że niezbędne jest ustalenie, czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem wiedzy i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej i mają związek z tą działalnością, czy też wydatek ten służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia niezwiązanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty. Dyrektor IS wskazał, że jeżeli związek taki istnieje, to opłaty za noclegi, choć trudno je przypisać konkretnym przychodom, mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w konsekwencji - wpływ na powstanie lub zwiększenie, obecnie lub w przyszłości, przychodu. Wobec tego wydatki na ten cel faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej.

Opłata za gospodarowanie odpadami w kosztach podatkowych


Dojazd i materiały też do rozliczenia


Podobnie jak w przypadku noclegów organy podatkowe przychylają się do możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych również wydatków na dojazd na uczelnię oraz zakup potrzebnych w tym celu materiałów. W tej kwestii wypowiedział się także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (interpretacja z 10.07.2009 r., ITPB1/415-356/09/AK), który stwierdził, że jeżeli ponoszone wydatki na podwyższenie kwalifikacji zawodowych: opłaty za kurs, dojazd, materiały biurowe, mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a w konsekwencji wpływ na powstanie lub zwiększenie, obecnie lub w przyszłości, przychodu, to wydatki na ten cel mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem ich należytego udokumentowania. Przy czym podkreślić należy, że posiadane przez właściciela firmy umowy, pokwitowania czy też faktury muszą być wystawione na firmę.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Odsetki za późniejszy zwrot nadpłaty podatku

VAT 2014 - jak przygotować firmę do zmian?

Katarzyna Miazek, Adam Bujalski

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA