REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi doradcze w kosztach podatkowych

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Kiedy wydatki na usługi doradcze i prawne stanowią koszty uzyskania przychodów? Czy do kosztów można zaliczyć m.in. honoraria za opinie doradców, radców prawnych i adwokatów?

Spółki oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą ponoszą różnego rodzaju wydatki na doradców (podatkowych, finansowych, inwestycyjnych), księgowych i prawników. Zwykle wiążą się one z postępowaniami podatkowymi, sądowymi, ale również z planowaniem lub zabezpieczeniem inwestycji, transakcji itp. Są więc związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale - jak wynika z interpretacji indywidualnych wydawanych przez ministra finansów i orzecznictwa sądów - nie zawsze można je zaliczyć do kosztów podatkowych. W praktyce firmy muszą każdorazowo rozstrzygać, czy dany wydatek może pomniejszyć ich przychód, czy też nie. Jeśli podatnik ma wątpliwości, może wystąpić do ministra finansów o wydanie interpretacji indywidualnej. Zanim to jednak zrobi, warto prześledzić dotychczasowy dorobek interpretacyjny i sądowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zabezpieczenie źródeł przychodu


Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Wyjątkiem są nakłady wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT lub w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Są one wyłączone z kosztów podatkowych. W praktyce zastosowanie tych prostych zasad sprawia jednak problemy i rodzi spory podatników z fiskusem.

Przykładem korzystnego rozstrzygnięcia dla firm jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 lipca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2298/11). Spółka prowadziła sieć kawiarni. Zawarła umowę najmu lokalu użytkowego, aby go wykorzystywać na potrzeby działalności gospodarczej. Dodatkowo podpisała umowę (fit-out), na mocy której wynajmujący przekazał jej określoną sumę pieniędzy w celu pokrycia kosztów związanych z rozpoczęciem działalności w lokalu. Ponieważ sytuacja na rynku się zmieniła, spółka doszła do wniosku, że kawiarnia w tym miejscu nie przyniesie jej spodziewanego zysku. Zdecydowała się wycofać z inwestycji i rozwiązać umowy najmu oraz fit-out. Zatrudniła zewnętrznego doradcę, który miał m.in. wziąć udział w negocjacjach z wynajmującym. W efekcie jego działań spółka doprowadziła do rozwiązania obu umów bez konieczności zapłaty odszkodowania. Doradca dostał za to wynagrodzenie. Spółka chciała wydatki na nabycie jego usług zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W jej ocenie rozwiązanie niekorzystnej umowy najmu służyło ochronie źródła przychodów, jakim jest działalność gastronomiczna. Dzięki temu zaoszczędzone pieniądze mogła przeznaczyć na prowadzenie działalności w innych lokalizacjach. Minister finansów się z tym nie zgodził. Jego zdaniem wydatki na usługi doradcy zostały poniesione w celu wycofania się z umowy najmu i nie spełniają przesłanek wymienionych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

NSA podzielił stanowisko spółki. Przywołał art. 15 ust. 4f ustawy o CIT, na mocy którego koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji. Wyjaśnił też, że ryzyko jest nieodłącznym elementem działalności gospodarczej i nie wszystkie decyzje przedsiębiorcy muszą być trafne. Swoboda prowadzenia działalności oznacza m.in., że przedsiębiorca może się wycofać z podjętych działań w imię określonych korzyści czy też w celu minimalizacji strat. Prawodawca zakłada więc możliwość wpisywania w ciężar kosztów podatkowych wydatków poniesionych w celu wycofania się z niekorzystnych dla podatnika inwestycji czy zobowiązań umownych wobec osób trzecich. Wydatek na doradcę może być więc kosztem podatkowym.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA