REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi doradcze w kosztach podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Kiedy wydatki na usługi doradcze i prawne stanowią koszty uzyskania przychodów? Czy do kosztów można zaliczyć m.in. honoraria za opinie doradców, radców prawnych i adwokatów?

Spółki oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą ponoszą różnego rodzaju wydatki na doradców (podatkowych, finansowych, inwestycyjnych), księgowych i prawników. Zwykle wiążą się one z postępowaniami podatkowymi, sądowymi, ale również z planowaniem lub zabezpieczeniem inwestycji, transakcji itp. Są więc związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, ale - jak wynika z interpretacji indywidualnych wydawanych przez ministra finansów i orzecznictwa sądów - nie zawsze można je zaliczyć do kosztów podatkowych. W praktyce firmy muszą każdorazowo rozstrzygać, czy dany wydatek może pomniejszyć ich przychód, czy też nie. Jeśli podatnik ma wątpliwości, może wystąpić do ministra finansów o wydanie interpretacji indywidualnej. Zanim to jednak zrobi, warto prześledzić dotychczasowy dorobek interpretacyjny i sądowy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zabezpieczenie źródeł przychodu


Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła. Wyjątkiem są nakłady wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT lub w art. 23 ust. 1 ustawy o PIT. Są one wyłączone z kosztów podatkowych. W praktyce zastosowanie tych prostych zasad sprawia jednak problemy i rodzi spory podatników z fiskusem.

Przykładem korzystnego rozstrzygnięcia dla firm jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 lipca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2298/11). Spółka prowadziła sieć kawiarni. Zawarła umowę najmu lokalu użytkowego, aby go wykorzystywać na potrzeby działalności gospodarczej. Dodatkowo podpisała umowę (fit-out), na mocy której wynajmujący przekazał jej określoną sumę pieniędzy w celu pokrycia kosztów związanych z rozpoczęciem działalności w lokalu. Ponieważ sytuacja na rynku się zmieniła, spółka doszła do wniosku, że kawiarnia w tym miejscu nie przyniesie jej spodziewanego zysku. Zdecydowała się wycofać z inwestycji i rozwiązać umowy najmu oraz fit-out. Zatrudniła zewnętrznego doradcę, który miał m.in. wziąć udział w negocjacjach z wynajmującym. W efekcie jego działań spółka doprowadziła do rozwiązania obu umów bez konieczności zapłaty odszkodowania. Doradca dostał za to wynagrodzenie. Spółka chciała wydatki na nabycie jego usług zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W jej ocenie rozwiązanie niekorzystnej umowy najmu służyło ochronie źródła przychodów, jakim jest działalność gastronomiczna. Dzięki temu zaoszczędzone pieniądze mogła przeznaczyć na prowadzenie działalności w innych lokalizacjach. Minister finansów się z tym nie zgodził. Jego zdaniem wydatki na usługi doradcy zostały poniesione w celu wycofania się z umowy najmu i nie spełniają przesłanek wymienionych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

NSA podzielił stanowisko spółki. Przywołał art. 15 ust. 4f ustawy o CIT, na mocy którego koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji. Wyjaśnił też, że ryzyko jest nieodłącznym elementem działalności gospodarczej i nie wszystkie decyzje przedsiębiorcy muszą być trafne. Swoboda prowadzenia działalności oznacza m.in., że przedsiębiorca może się wycofać z podjętych działań w imię określonych korzyści czy też w celu minimalizacji strat. Prawodawca zakłada więc możliwość wpisywania w ciężar kosztów podatkowych wydatków poniesionych w celu wycofania się z niekorzystnych dla podatnika inwestycji czy zobowiązań umownych wobec osób trzecich. Wydatek na doradcę może być więc kosztem podatkowym.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA