REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uczestnictwo w targach i konferencjach - jak rozliczać podatkowo?

Przemysław Molik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszystkie wydatki związane z uczestnictwem w targach i konferencjach można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W przypadku udziału w takich imprezach przedsiębiorca musi ustalić, które nakłady mają charakter reklamy, a które reprezentacji. Rozliczenie podatku VAT zależy od prawidłowego określenia miejsca świadczenia usług targowych.

Przedsiębiorstwa, które organizują targi albo wysyłają na nie swoich pracowników, muszą właściwie rozliczyć związane z tym wydatki, a także podatek od towarów i usług.

REKLAMA

Autopromocja


Najem, stoisko, banery


Udział w targach pociąga za sobą konieczność zapłaty za wynajem stoiska wystawowego, najem powierzchni reklamowej oraz zakup i wykonanie gadżetów, broszur czy ulotek. To także wydatki na dojazd oraz przeloty przedstawicieli firmy, koszty ich noclegów oraz spotkań z innymi uczestnikami targów.

Tego typu wydatki co do zasady można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Aby tak się stało, muszą być one racjonalnie i gospodarczo uzasadnione, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a ich celem powinno być osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Takie reguły dotyczą zarówno przedsiębiorców i spółek osobowych rozliczających PIT, jak i firm oraz organizacji (np. stowarzyszeń czy fundacji) opłacających CIT.

Organy podatkowe przeważnie nie sprzeciwiają się odliczeniu całości kosztów związanych z organizacją targów lub konferencji (np. za wynajem stoiska, sal). Odliczenie jest możliwe, jeśli firma w trakcie imprezy przekazuje uczestnikom informacje o swojej ofercie handlowej, czy też promuje swoje produkty. W takim przypadku wydatki mają związek z przychodami przedsiębiorstwa. Trzeba jednak pamiętać, aby koszty te były udokumentowane, to znaczy, aby firma zachowała faktury lub rachunki, z których będzie wynikać rodzaj kupionego towaru albo usługi.


Paczki dla klientów


Ująć w kosztach można również produkty przedsiębiorstwa, które są przekazywane klientom przez jego handlowców. Chodzi o produkty, które mają na celu zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku oraz zapoznanie potencjalnych nabywców z ofertą firmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 2053/11) orzekł, że wytworzenie produktów, które następnie zostaną nieodpłatnie przekazane kontrahentom, może być rozliczone w kosztach firmowych. Warunkiem jest, aby takie przekazanie miało na celu utrzymanie partnerów handlowych lub zachęcenie do współpracy. Wyrok dotyczył przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją i dystrybucją sprzętu oświetleniowego. Organy podatkowe uważały, że tego typu działanie służy budowaniu i utrwalaniu wizerunku spółki, co ma charakter reprezentacji. Wydatki reprezentacyjne są zaś wyłączone z odliczenia na mocy ustaw. Sąd nie zgodził się z tym i uznał, że bezpłatne przekazanie towarów kontrahentowi nie ma cech reprezentacji. Ma natomiast charakter reklamy, więc może być zaliczone do kosztów.


Koszty reprezentacji


Bezpłatne przekazywanie towarów klientom to niejedyny rodzaj wydatków, który organy podatkowe uznają za wyłączony z kosztów. Sporne są przede wszystkim usługi gastronomiczne kupione na rachunek firmy, np. obiad w restauracji opłacony w trakcie spotkania z kontrahentem.


Cały artykuł znajdziesz w e-wydaniu Dziennika Gazety Prawnej. Sprawdź

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA