Firmy mogą przekazać bez PIT prezenty do 200 zł w ramach własnej promocji lub reklamy

Adrian Artowicz
Doradca podatkowy
rozwiń więcej
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
rozwiń więcej
Od 20 maja 2010 r. obowiązuje zmieniony przepis art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania PIT nieodpłatnych świadczeń przekazywanych w związku z promocją bądź reklamą świadczeniodawcy.

W myśl noweli z dnia 18 marca 2010 r. przekazywane świadczenie może podlegać zwolnieniu, jeżeli jego wartość nie przekracza 200 zł. Oznacza to, że wartość świadczenia korzystająca ze zwolnienia wzrosła o 100 zł.

Autopromocja

Chociaż zmiana ta została wprowadzona niemalże w połowie roku, to analizowany przepis w nowym brzmieniu ma zastosowanie do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2010 r.

W związku z tym, jeżeli podatnik otrzymał w 2010 roku do dnia 20 maja 2010 r. świadczenie, którego jednorazowa wartość przekraczała 100 zł (a więc od którego musiałby odprowadzić podatek ), ale nie była wyższa niż 200 zł, to świadczenie to nie będzie zwiększało podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W konsekwencji świadczeniodawca nie będzie musiał sporządzać w odniesieniu do takich świadczeń informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o PIT. Opisana zmiana ze względu na swą oczywistość i w praktyce jedynie techniczny charakter nie wymaga dalszej analizy.

Zwolnienie nie może mieć zastosowania, gdy obdarowanymi są pracownicy świadczeniobiorcy, bądź osoby pozostające ze świadczeniobiorcą w stosunku cywilnoprawnym.

Warto jednak pochylić się nad kontrowersjami i wątpliwościami, jakie mogą pojawić się w związku z zastosowaniem zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.

Netto, czy brutto?

Częstym problemem wśród świadczeniodawców będących czynnymi podatnikami VAT jest ustalenie wartości świadczenia, które może podlegać zwolnieniu.

Podmioty te mają wątpliwość, czy na wartość tego świadczenia wpływa także wartość podatku od towarów i usług uiszczonego podczas nabycia/wytworzenia przekazywanych świadczeń, czy może wartość tę należy ustalać w kwocie netto.

Polecamy: serwis VAT

Wątpliwość ta, spowodowana zapewne możliwością odliczenia VAT uiszczanego przy nabywaniu towarów przekazywanych w ramach promocji i reklamy, może być bardzo istotna, gdyż wartość podatku może zdecydować o przekroczeniu wartości objętej zwolnieniem.

Niestety należy wskazać, że wartość tych świadczeń powinna być ustalana w kwocie brutto. To bowiem taka wartość, jest wartością rzeczywistą przekazywanych świadczeń – obdarowany nabywając podobne świadczenie na rynku musiałby uiścić kwotę brutto.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że wartość przekazywanych świadczeń należy ustalić w oparciu o zasady zawarte w art. 11 ust. 2 i 2a ustawy o PIT.

Co to znaczy „jednorazowa wartość świadczeń”?

Analizując kwestię ustalania wartości przekazywanych świadczeń warto zwrócić uwagę, że przepis posługuje się pojęciem „jednorazowa wartość świadczeń”.

Oznacza to zatem, że dany świadczeniobiorca może wielokrotnie przekazywać świadczenia tej samej osobie i po stronie tej osoby – o ile zostaną spełnione pozostałe przesłanki do zastosowania zwolnienia – przychód nie powstanie.

Rodzi się jednak pytanie, o częstotliwość przekazywania świadczeń – czy pomiędzy przekazaniem świadczeń musi upłynąć określona ilość czasu (np. godzina, dzień, miesiąc), czy może wystarczy, aby świadczenie było przekazywane w odmiennych okolicznościach.

Polecamy: serwis Koszty

Odwołując się do definicji słownikowej, należy wskazać, że „jednorazowy” oznacza „jeden raz dany lub uczyniony”. W związku z tym można przyjąć, że analizowany przepis mówi o wartości świadczenia jeden raz danego. Jednocześnie nie oznacza to, że jest to świadczenie jeden raz dane w pewnych okolicznościach (np. podczas przeprowadzania danej akcji).

Dlatego też możliwe jest, że zwolnieniem objęte może być kilka pojedynczych świadczeń przekazanych w związku z daną akcją prowadzoną przez świadczeniodawcę, ale np. w oparciu o odmienne kryteria, czy spełnieniu kilkakrotnie tych kryteriów.

Istotne jest jednak, aby kilkakrotne przekazanie świadczeń w ramach jednaj akcji miało swoje uzasadnienie racjonalne i faktyczne. W przeciwnym razie organ podatkowy może uznać, że świadczenie zostało celowo podzielone, aby uniknąć opodatkowania.

Tylko w związku z promocją lub reklamą

Bardzo istotną przesłanką warunkującą zastosowanie analizowanego zwolnienia jest to, aby świadczenie było przekazywane w ramach akcji promocyjnej, bądź reklamowej. Przesłanka ta literalnie wynika z brzmienia przepisu i musi być bezwzględnie spełniona.

Opierając się o definicję językową należy wskazać, że promocja to „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia” .

Z kolei za reklamę uważa się działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu produktów tego podmiotu gospodarczego.

Co istotne zwolnienie z opodatkowania może także dotyczyć świadczeń przekazywanych w związku z działaniami reprezentacyjnymi. Jednocześnie należy zaznaczyć, że to czy dane świadczenie jest przekazywane w związku z promocją, bądź reklamą należy oceniać nie tylko w kontekście rodzaju świadczenia, ale także okoliczności w których świadczenie jest przekazywane.

W praktyce opisywanym zwolnieniem – i taki był też powód jego wprowadzania – objęte są wszelkie upominki, gadżety, próbki mające oznaczenia i rozdawane w okolicznościach które pozwalają identyfikować świadczeniodawcę, bądź oferowane przez niego towary i usługi.

Analizowany przepis nie mówi o jakiejkolwiek promocji i reklamie, ale o promocji i reklamie świadczeniodawcy. Jeżeli zatem świadczenie jest przekazywane przez inny podmiot, niż podmiot promowany (np. organizatora akcji promocyjnej) może pojawić się wątpliwość, czy zwolnienie może mieć zastosowanie.

Zasadą jest, iż podmiot przekazujący nieodpłatne świadczenia powinien sporządzać informację PIT-8C. Jednakże objęcie przekazywanych świadczeń zwolnieniem może go zwolnić z tego obowiązku.

Dlatego, mając na uwadze ścisłą wykładnię przepisów prawa podatkowego, należy uznać, że obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C nie wystąpi jedynie w sytuacji, gdy świadczeniodawca będzie przekazywał świadczenie w związku z promocją i reklamą własną.

Księgowość
Zapomniałeś o złożeniu deklaracji PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Ratunkiem będzie czynny żal
02 maja 2024

Zapomniałeś o złożeniu deklaracji podatkowej PIT lub zapłaceniu podatku w terminie? Złóż czynny żal, dzięki temu możesz uniknąć kary. Aby czynny żal był skuteczny, musisz wypełnić obowiązki wobec naczelnika urzędu skarbowego lub urzędu celno-skarbowego, w szczególności złożyć zaległe deklaracje podatkowe lub zapłacić w całości należności publicznoprawne, wraz z odsetkami.

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

pokaż więcej
Proszę czekać...