Samochód prywatny do celów służbowych - zwrot kosztów a PIT. Fiskus nie rezygnuje z podatku

Paweł Huczko
rozwiń więcej
Zwrot kosztów za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych a PIT. Interpretacje i wyroki.
Czy otrzymany przez pracownika od pracodawcy zwrot poniesionych kosztów na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych jest opodatkowany PIT? Czy pracodawca, jako płatnik, ma obowiązek do potrącania i odprowadzania zaliczek na PIT także z tytułu zwrotu pracownikom tych kosztów? Organy podatkowe, w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uważają, że tak. Inne zdanie prezentują niektóre sądy administracyjne.

Prywatne samochody (i inne pojazdy) pracowników do celów służbowych – podstawa prawna zwrotu kosztów

Na podstawie art. 34a ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, na podstawie umów cywilnoprawnych mogą być używane, do celów służbowych, samochody osobowe, motocykle i motorowery niebędące własnością pracodawcy.
A zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, zwrot kosztów używania przez pracownika w celach służbowych do jazd lokalnych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, zwanych dalej „pojazdami do celów służbowych”, następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej między pracodawcą a pracownikiem, o używanie pojazdu do celów służbowych, na warunkach określonych w rozporządzeniu.

Autopromocja

Organy podatkowe zauważają też, że obowiązujące przepisy prawa pracy nie nakładają na pracodawcę obowiązku zrekompensowania pracownikowi wydatków za jazdy lokalne, tak jak ma to miejsce w przypadku podróży służbowej zgodnie z art. 775 Kodeksu pracy.

Zatem podstawą prawną zwrotu kosztów używania pojazdu prywatnego do celów służbowych powinna być umowa cywilnoprawna zawarta między pracownikiem a pracodawcą.

A kwota zwrotu wydatków za jazdy lokalne samochodem prywatnym pracownika do celów służbowych jest dodatkowym świadczeniem otrzymywanym przez pracownika od pracodawcy – poza wynagrodzeniem otrzymywanym na podstawie umowy o pracę.

Zwrot kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych nie jest świadczeniem nieodpłatnym?

Zdaniem organów podatkowych dokonywany przez pracodawcę pracownikowi zwrot kosztów używania pojazdu prywatnego pracownika do celów służbowych nie jest świadczeniem nieodpłatnym. Dyrektor KIS zwraca uwagę, że w art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, ustawodawca dokonał rozróżnienia pieniędzy i wartości pieniężnych od wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wyodrębnienie w przepisach ustawy o PIT pojęcia nieodpłatnych świadczeń od pieniędzy oznacza, że nieodpłatne świadczenia muszą mieć postać niepieniężną. Potwierdza to również brzmienie art. 11 ust. 2-2b ustawy o PIT, które to przepisy określają sposób ustalania wartości świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

A przecież zwrot ww. kosztów używania następuje przecież w formie pieniężnej.

Stąd opodatkowanie PIT zwrotu kosztów używania pojazdów prywatnych pracowników do celów służbowych nie może rozpatrywane w kontekście (korzystnego dla pracowników) wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13), bowiem wyrok ten dotyczy świadczeń nieodpłatnych.

Dyrektor KIS: Zwrot kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych jest opodatkowany PIT

Organy podatkowe, w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stoją na stanowisku, że zwrot kosztów poniesionych przez pracownika tytułem wykorzystywania, na podstawie stosownej umowy cywilnoprawnej, prywatnego samochodu osobowego do celów służbowych pracodawcy – stanowi przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 12 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowany podatkiem dochodowym.

Otrzymany przez pracownika zwrot poniesionych kosztów (np. w formie ryczałtu), za używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych, stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pracodawca, jako płatnik ma obowiązek (z art. 31 i art. 38 ustawy o PIT) do potrącania i odprowadzania zaliczek na PIT także z tytułu zwrotu pracownikom kosztów związanych z używaniem samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych.

Taką interpretację przepisów zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej np. w interpretacji indywidualnej z 11 lutego 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1043.2021.1.GG).

Zdaniem Dyrektora KIS dla zaprezentowanej przez niego tezy nie ma znaczenia sam fakt zawarcia odrębnej umowy z pracownikiem, co do kwestii wykorzystania prywatnego samochodu pracownika. Bowiem pracownik wykorzystuje swój samochód celem świadczenia pracy na rzecz pracodawcy. Wykorzystywanie samochodu prywatnego do celów służbowych pracownika jest niewątpliwie związane z pozostawaniem przez niego w stosunku pracy.

Zwolnienie z PIT tylko dla niektórych

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT, wolny od podatku dochodowego jest zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania pojazdów stanowiących własność pracownika, dla potrzeb zakładu pracy, w jazdach lokalnych, jeżeli obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy albo możliwość przyznania prawa do zwrotu tych kosztów wynika wprost z przepisów innych ustaw – do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nieprzekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra, jeżeli przebieg pojazdu, z wyłączeniem wypłat ryczałtu pieniężnego, jest udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu prowadzonej przez pracownika; przepis art. 23 ust. 7 stosuje się odpowiednio.

Tymi odrębnymi ustawami, do których odsyła przepis art. 21 ust. 1 pkt 23b ustawy o PIT są:

- ustawa z 5 września 2008 r. o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej „Poczta Polska” (Dz. U. z 2020 r. poz. 2064),
- ustawa z 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2021 r. poz. 1275 ze zm.),
- ustawa z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.).

Wyraźnie zatem widać, że przepis ten istotnie ogranicza grono podatników mogących skorzystać z tego zwolnienia do tych, którym przepisy ww. ustaw gwarantują możliwość przyznania prawa do zwrotu poniesionych kosztów, bądź nakładają na pracodawcę obowiązek zwrotu pracownikowi tych kosztów.

Zwrot kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych - sądy administracyjne czasem stają po stronie podatników

W ocenie Sądu zasadne jest stanowisko, że zwrot kosztów korzystania przez pracownika z samochodu prywatnego dla celów pracodawcy winien być neutralny podatkowo, albowiem pracownik nie uzyskuje żadnej realnej korzyści majątkowej, a jedynie zwrot kosztów jakie poniósł używając swojego prywatnego samochodu do celów służbowych. Zwrot kosztów używania samochodu prywatnego nie stanowi dla pracownika w opisanym we wniosku zdarzeniu "korzyści", a jedynie rekompensatę kosztów, których pracownik nie poniósłby, gdyby nie wyraźne działanie w interesie pracodawcy. Zatem zwrot taki nie stanowi przychodu pracownika podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Taki zwrot kosztów przez pracodawcę nie rodzi po stronie pracownika żadnej korzyści majątkowej. Należności wypłacane pracownikowi tytułem zwrotu ponoszonych przez niego wydatków nie zwiększają jego majątku. Stanowią tylko wyrównanie wydatków ponoszonych przez pracownika w celu realizacji jego obowiązków pracowniczych (por. wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 8 czerwca 2021 r. sygn. akt I SA/Bd 223/21).
Do ponoszenia kosztów związanych ze świadczeniem pracy przez pracownika zasadniczo zobowiązany jest pracodawca. W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym to pracownicy, używając swoich prywatnych pojazdów na cele pracodawcy, w istocie dokonują świadczenia na rzecz pracodawcy. Zwrot kosztów otrzymany za to świadczenie nie jest zatem dla pracownika wypłatą pieniężną, świadczeniem w naturze czy też ich ekwiwalentem w rozumieniu art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.

Taki pogląd wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 13 lipca 2021 r. (sygn. I SA/Gd 425/21).

Niestety orzecznictwo sądów administracyjnych nie jest w tej kwestii jednolite, bo można też spotkać całkiem odmienne orzeczenia.

Więcej na ten temat w artykule: Zwrot kosztów używania prywatnego samochodu pracownika do celów służbowych a PIT

Co mogą zrobić podatnicy i płatnicy?

Jak widać sytuacja podatników nie jest w tym przypadku korzystna, bo sądy administracyjne (w odróżnieniu od organów podatkowych) nie prezentują w tej sprawie jednolitej linii orzeczniczej. Powoduje to zrozumiałą dezorientację pracowników i pracodawców i brak pewności do prawa. Zapewne większość pracodawców, wypłacających pracownikom zwrot kosztów używania pojazdów prywatnych do celów służbowych, (dla „świętego spokoju”) pobiera zaliczki na PIT od tych wypłat. Niektórzy jednak (pracodawcy, jak i pracownicy) występują o indywidualne interpretacje podatkowe, które następnie skarżą do wojewódzkich sądów administracyjnych – czasem uzyskując korzystne wyroki. Taka niejednolitość orzecznicza sądów nie może trwać w nieskończoność i trzeba się spodziewać (a na pewno warto to postulować), by zdanie zajął w tej kwestii Naczelny Sąd Administracyjny, najlepiej w uchwale.

Paweł Huczko

Księgowość
Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Uważaj na pułapki w VAT.
02 maja 2024

Sprzedałeś towar i organizujesz dostawę? Ale czy wiesz, jak wystawić fakturę i jaką stawkę VAT zastosować? Gdy koszt transportu obciąża kupującego, po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek udokumentowania transakcji i to jego obciążą konsekwencje błędu.

Posiadacze aut spalinowych mogą odetchnąć z ulgą. Podatku nie będzie, pojawią się dopłaty do elektryków
02 maja 2024

Nie będzie podatku od aut spalinowych, będzie za to system dopłat do zakupu elektryków. Takie rozwiązanie zostało zawarte w przyjętej przez rząd rewizji Krajowego Planu Odbudowy.

Od kiedy obowiązkowy KSeF? Projekt ustawy przyjęty przez rząd
30 kwi 2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który ma na celu przesunięcie obligatoryjnego KSeF na 1 lutego 2026 r. Jak informuje Ministerstwo Finansów, dalsze uproszczenia KSeF, w tym zapowiadane przez resort finansów etapowe wejście w życie KSeF będzie przedmiotem odrębnych prac legislacyjnych.

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT
30 kwi 2024

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni
30 kwi 2024

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

pokaż więcej
Proszę czekać...