REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód na abonament - odliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód na abonament - odliczenie VAT
Samochód na abonament - odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik prowadzący działalność opodatkowaną wynajmuje - częściowo na potrzeby tej działalności, częściowo do użytku osobistego - samochód osobowy na podstawie umowy abonamentowej. Czy może odliczać VAT z otrzymywanych faktur za abonament?

Ważne!
Z otrzymywanych faktur za abonament podatnik może odliczać połowę VAT. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest auto na abonament?

REKLAMA

Auta na abonament to nic innego jak forma wynajęcia samochodu na określony czas. Może to być tydzień, miesiąc bądź kilka lat.

Usługa ta w ostatnim czasie bardzo zyskała na popularności. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem, zwłaszcza w dobie pandemii koronawirusa, kiedy to wielu przedsiębiorców nie jest już tak pewnych swojej stabilnej sytuacji na rynku, jak kiedyś. Nie stać ich na nowy samochód i płacenie wysokich rat leasingowych przez określony, zazwyczaj dłuższy czas. Tym bardziej że opłata abonamentowa jest przeważnie znacznie niższa niż rata leasingowa.

Auto abonament jest bardziej elastyczny niż zwykły leasing. Przede wszystkim nie jest pobierana opłata wstępna, co zawsze ma miejsce przy leasingu. Ponadto przedsiębiorca ma możliwość wyboru różnych aut w trakcie trwania umowy abonamentu. Tymczasem w leasingu zawsze jest to samo auto. Również czas trwania abonamentu jest elastyczny. W każdej chwili przedsiębiorca może z niego zrezygnować, co w przypadku zwykłego leasingu nie jest już takie proste i możliwe.

Stąd szeroka oferta sprzedawców samochodów, którzy próbują nadążyć za wymogami rynku i sprostać oczekiwaniom każdego przedsiębiorcy.

Dokonanie wyboru: auto abonament czy leasing, to bardzo indywidualna sprawa. Ale jeśli już zdecydujemy się na usługę wynajmu auta w ramach auto abonamentu, warto wiedzieć, jak ją rozliczyć w VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do odliczenia VAT od auto abonamentu

REKLAMA

Prawo do odliczenia przysługuje przede wszystkim w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane (importowane) przez podatników są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Do wykonywania czynności opodatkowanych wykorzystywane są przy tym często użytkowane przez podatników samochody. W takich przypadkach podatnikom przysługuje prawo do odliczania VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z użytkowaniem tych pojazdów, w tym wydatki na ich wynajem.

Umowy o oddanie samochodu do używania na podstawie umowy abonamentowej są w istocie umowami najmu, a płacony na podstawie takich umów abonament stanowi czynsz z tytułu najmu. W konsekwencji, jeżeli wynajmowany przez podatnika samochód jest wykorzystywany na potrzeby działalności opodatkowanej VAT, przysługuje mu prawo do odliczania VAT z faktur za abonament, jak również z faktur dokumentujących inne wydatki związane z używaniem samochodu (np. z faktur za paliwo).

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zalicza się te dotyczące:

  • nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych,

  • używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze (czynsz, raty lub inne płatności związane z tą umową),

  • nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Na podstawie art. 86a ust. 1 ustawy o VAT kwota podatku naliczonego dotyczącego wydatków związanych z pojazdami samochodowymi jest ograniczona najczęściej do 50% (do 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika). Ograniczenie to dotyczy między innymi wydatków związanych z używaniem pojazdów samochodowych na podstawie umów najmu do celów mieszanych, tj. do działalności i celów osobistych (art. 86a ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

Taka sytuacja ma miejsce w omawianym przypadku. Dlatego kwota podatku naliczonego wynikająca z faktur za abonament, jak również z faktur dokumentujących inne wydatki związane z używaniem tego samochodu (np. z faktur za paliwo) jest ograniczona do 50%. Oznacza to możliwość odliczania połowy VAT z tych faktur.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 1 oraz art. 86a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA