Tymczasowe obiekty budowlane w podatku od nieruchomości

Wioleta Biel, doradca podatkowy, prezes BG TAX&LEGAL
rozwiń więcej
BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
rozwiń więcej
Tymczasowe obiekty budowlane w podatku od nieruchomości
Tymczasowy obiekt budowlany, o którym mowa w art. 3 pkt 5 ustawy Prawo budowlane (dalej również „upb”), może być budowlą w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i i opłatach lokalnych, jeżeli jest budowlą wprost wymienioną w art. 3 pkt 3 upb lub w innych przepisach tej ustawy oraz w załączniku do niej, stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit. b upb. Taki tymczasowy obiekt budowlany, o ile jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Tak brzmi teza wyroku WSA w Poznaniu z 4 grudnia 2019 r. sygn. I SA/Po 537/19.

Tymczasowe obiekty budowlane a podatek od nieruchomości

Niemniej jednak kwalifikacja podatkowa tzw. tymczasowych obiektów budowlanych przez wiele lat była przedmiotem dyskusji na poziomie sądów administracyjnych, które nie były w stanie ustalić w sposób jednolity, jak należy traktować tymczasowe obiekty budowlane dla potrzeb rozliczenia podatku od nieruchomości.

Autopromocja

Koncepcji było kilka ….

Jedna stanowiła o tym, iż tymczasowy obiekt budowlany, w tym również niepołączony trwale z gruntem, może stanowić budowlę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości (przykładowo wyrok z 20.01. 2012 r., sygn. II FSK 1405/10). Według drugiej, tymczasowe obiekty budowlane nie stanowią budowli ze względu na odrębne zdefiniowanie obu pojęć na gruncie prawa budowlanego (przykładowo NSA 22.11.2011 r., sygn. II FSK 1330/11).

Uchwała NSA

W konsekwencji chaotycznej linii orzeczniczej, NSA postanowił wydać uchwałę z dnia 3.02.2014 r., sygn. II FPS 11/13).

W uchwale tej czytamy – „W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgodnie definicją zamieszczoną w art. 3 pkt 5 P.b., tymczasowe obiekty budowlane stanowią szczególną odmianę obiektów budowlanych, wyróżnioną ze względu na dwa zespoły cech, tj. albo cechę czasowości użytkowania albo cechę niepołączenia trwałego z gruntem. Z kolei z brzmienia przepisu art. 3 pkt 1 lit. a-c) P.b. wynika, że wyliczenie w nim zawarte ma charakter wyczerpujący, każdy zatem obiekt budowlany możemy zaliczyć wyłącznie do jednej z trzech wymienionych w tym przepisie kategorii. W takim znaczeniu odrębnej kategorii obiektów budowlanych nie tworzą "tymczasowe obiekty budowlane". Te ostatnie bowiem są pewną odmianą wszystkich obiektów budowlanych, wobec czego również w kategoriach budynków, budowli czy obiektów małej architektury mogą mieścić się takie, które spełniają ich cechy i są tymczasowymi obiektami budowlanymi.”

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż tymczasowy obiekt budowlany jest rodzajem ogółu obiektów budowlanych. Kwalifikacja danego obiektu do kategorii tymczasowego obiektu budowlanego powinna zostać przeprowadzona w oparciu o kryterium czasowe bądź kryterium braku trwałości połączenia z gruntem. Niemniej jednak należy pamiętać, iż stanowią one przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości tylko wtedy, gdy mieszczą się w definicji budowli w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Przykładem wątpliwości na tle powyższej analizy jest nadal podatkowa kwalifikacja pawilonu handlowego (hali namiotowej). W tej sprawie warto zacytować wyrok WSA w Warszawie z 26.09.2018 r., sygn. III SA/Wa 3851/17, w którym są stwierdził, iż nie ulega wątpliwości, że hala namiotowa, stanowiąca tymczasowy obiekt budowlany w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, niepołączona trwale z gruntem, nie została jednak wymieniona w art. 3 ust. 3 ustawy Prawo budowlane w kategorii budowli. W konsekwencji nie możemy hali namiotowej (pawilonu handlowego) w tym indywidualnym stanie faktycznym zaliczyć do przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Należy jednak pamiętać, iż podatek od nieruchomości rządzi się specyficznymi zasadami.

Mianowicie nie nazwa przedmiotu ewentualnego opodatkowania wskazuje na zasady podatkowego jej traktowania, a warunki techniczne i zidnywidualizowany stan faktyczny. W konsekwencji nie każda hala namiotowa (pawilon handlowy) może być zaliczony do tymczasowych obiektów budowlanych.

Niestety prawidłowe poruszanie się po przepisach z zakresu podatku od nieruchomości nastręcza nadal wiele problemów i niejasności interpretacyjnych.

Doskonałym przykładem może być interpelacja poselska nr 17882 w sprawie prac legislacyjnych nad podatkiem od nieruchomości dla tymczasowych obiektów budowlanych z dnia 7.02.2021 r. W dokumencie tym stwierdzono, iż stosowanie rozwiązania z wykorzystaniem hal namiotowych zamiast typowych budynków stanowi swoistą ucieczkę przed opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości. Trudno jednak zgodzić się z tym stwierdzeniem mając na uwadze cel wykorzystywania budynków czy hal namiotowych, rodzaje prowadzonej działalności, ale przede wszystkim możliwość prowadzenia danej działalności w hali namiotowej. Takie też stwierdzenie pojawiło się w odpowiedzi Ministra Finansów na ww. interpelację poselską, co należy ocenić zdecydowanie pozytywnie.

Niestety przykładów błędnych wykładni przepisów z zakresu podatku od nieruchomości można wymieniać wiele. Stąd, coraz częściej mówi się głośno o potrzebie nowelizacji przepisów w zakresie tego podatku. Trudno nie zgodzić się z tym, skoro już we wstępnej fazie analizy co jest przedmiotem opodatkowania, podatnik ma wiele wątpliwości.

Wioleta Biel, doradca podatkowy BG TAX & LEGAL

Księgowość
Odroczony termin płatności na fakturze. Jak przyśpieszyć zapłatę należności? Co to jest faktoring jawny z regresem?
27 wrz 2024

W wielu branżach i firmach wystawianie faktur z odroczonym terminem płatności to powszechna praktyka i standard biznesowy. Dla przedsiębiorców sprzedających towary i usługi, możliwość zaoferowania klientom odroczonego terminu zapłaty to często kluczowy element współpracy biznesowej. Jednak długie terminy płatności, sięgające 30, 45, 60 czy nawet 90 dni, mogą znacząco obciążać płynność finansową przedsiębiorstwa. Czy można więc przyspieszyć spływ należności? Rozwiązaniem może być finansowanie faktur, a dokładniej - usługa faktoringu.

Zapłata kartą lub BLIK-iem: czy można nie rejestrować transakcji na kasie fiskalnej? Kiedy jeszcze? Stanowiska fiskusa i sądów
27 wrz 2024

Płatności bezgotówkowe przybierają najróżniejsze formy. Należności uiścić można przykładowo plastikową kartą płatniczą przy pomocy terminala (zbliżeniowo lub z użyciem kodu PIN) albo online z wykorzystaniem kodu CVV/CVC, jak również tradycyjnym lub szybkim przelewem bankowym albo za pomocą dostępnej na smartfony usługi BLIK. Jako że transakcje te siłą rzeczy podlegają rejestracji w systemach elektronicznych, pojawia się pytanie o konieczność równoczesnego ich ewidencjonowania na kasie rejestrującej (tzw. kasie fiskalnej). W interpretacji z 14 marca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) udzielił odpowiedzi na pytanie przedsiębiorcy świadczącego na rzecz turystów usługi krótkoterminowego zakwaterowania.

Obligacje skarbowe 2024: oprocentowanie i oferta nowych emisji w październiku. Nawet 6,8 proc. w pierwszym roku oszczędzania
27 wrz 2024

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 24 września 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w październiku 2024 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych we wrześniu br. Także podwyższone zostaną (sporo) opłaty za przedterminowy wykup dla nowo emitowanych obligacji. Od 25 września br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

MRiT: 16 tys. zł na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z zeszłego roku. Pomoc dla firm poszkodowanych w powodzi
27 wrz 2024

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 27 września 2024 r., że przygotowało mechanizm pomocy dla przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi. Takie firmy dostaną 16 tys. zł wsparcia na każdego zgłoszonego do ubezpieczenia w ZUS lub równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu osiągniętego rok wcześniej.

Minister Finansów wydłuża terminy dot. kas fiskalnych dla poszkodowanych w powodzi
26 wrz 2024

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć terminy, w którym podatnicy poszkodowani w czasie powodzi muszą raportować zdarzenia dotyczące kas fiskalnych – wynika z projektów rozporządzeń, opublikowanych 26 września 2024 r. na stronach Rądowego Centrum Legislacji.

Estoński CIT a zagraniczne spółki - sprytna luka, o której nie wiedziałeś
26 wrz 2024

Czy udział w zagranicznej spółce zawsze wyklucza estoński CIT? Przykład polskiej firmy, która przystąpiła do luksemburskiej spółki typu special limited partnership, pokazuje, że nie jest to takie oczywiste. Wyrok sądu potwierdził, że taki udział nie musi pozbawiać prawa do preferencji podatkowej.

Mały ZUS plus już po 2 latach płacenia dużego ZUS-u, a nie po 3 latach
25 wrz 2024

Mały ZUS plus przysługuje przedsiębiorcom w okresach pięcioletnich, czyli 3 lata preferencyjnego oskładkowania i 2 lata przerwy na duży ZUS a nie 3 lata przerwy jak twierdził dotąd Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tak 27 czerwca 2024 r. orzekł Sąd Okręgowy w Gorzowie Wlkp.

Odpowiedzialność karna księgowej w razie tzw. trójkąta umów
25 wrz 2024

Księgowa może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej, gdy firma stosuje tzw. "trójkąt umów", czyli sytuację, w której pracownik zawiera dodatkową umowę z inną firmą, a efekty tej pracy trafiają do pierwotnego pracodawcy. W takich przypadkach, jeżeli nie są prawidłowo odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne lub dochodzi do unikania opodatkowania, księgowa może odpowiadać za błędy w rozliczeniach. Odpowiedzialność wynika z przepisów prawa karnego oraz karno-skarbowego.

Prof. Modzelewski: Trzeba odbudować wiarygodność prawodawcy podatkowego. Rząd ma problem z porządkami po „Polskim Ładzie”
25 wrz 2024

Podatnicy przestali się interesować przepisami podatkowymi – twierdzi profesor Witold Modzelewski. I tłumaczy dlaczego wiarygodność ustawodawcy podatkowego i przekonanie, że działa on w interesie publicznym, ma kluczowe znaczenie.

Wpłaty na PFRON będą niższe po zatrudnieniu osób z niepełnosprawnością. Jak to obliczyć?
26 wrz 2024

Zatrudnienie osób niepełnosprawnych może istotnie wpłynąć na obniżenie wpłat na PFRON firmy. - Dzięki zatrudnieniu osoby z niepełnosprawnością, nasz klient nie tylko wyeliminował obowiązkową wpłatę na PFRON, ale również zyskał cennego pracownika oraz wzmocnił pozytywny wizerunek społeczny, związany z zatrudnieniem osoby z niepełnosprawnością - informuje Rafał Rybczyk z HR Quality. 

pokaż więcej
Proszę czekać...