Obowiązek składania korekty JPK_VAT

Adam Kuchta
rozwiń więcej
Obowiązek składania korekty JPK_VAT / www.shutterstock.com
W praktyce gospodarczej niejednokrotnie dochodzi do konieczności złożenia korekty deklaracji VAT. Taka korekta pociąga za sobą również konieczność skorygowania przesłanego pliku JPK_VAT.

Przekazywanie plików JPK_VAT

Obowiązkiem przekazywania pliku JPK_VAT (ewidencji zakupu i sprzedaży VAT) objęte zostały od dnia 1 lipca 2016 r. duże podmioty a od 1 stycznia 2017 r. podmioty małe i średnie. Natomiast mikro przedsiębiorcy na przygotowanie się do tego obowiązku mają czas do 1 stycznia 2018 r.

Autopromocja

Nowy wymóg oznacza, że rejestr zakupu i sprzedaży VAT w postaci pliku JPK_VAT musi być przesyłany co miesiąc, niezależnie od tego czy podatnik składa deklarację miesięczną czy kwartalną. Plik ten musi odzwierciedlać deklarację (sumarycznie), w innym przypadku podatnik będzie wzywany do złożenia wyjaśnień co do różnic. Innymi słowy, przesyłane do MF rejestry zakupu i sprzedaży muszą odzwierciedlać dane podlegające wykazaniu w deklaracji VAT.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017

Korekta JPK_VAT

Pojawia się pytanie dotyczące korekt deklaracji VAT i ewentualnych skutków związanych z JPK_VAT, a mianowicie czy korekta deklaracji VAT niesie ze sobą obowiązek korekty JPK_VAT? Jeżeli tak, to w jakich sytuacjach należy sporządzić korektę?

Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, korektę przesłanego JPK_VAT należy sporządzać i przekazywać w każdej sytuacji związanej ze zmianą kwot raportowanych w JPK_VAT. Korektę należy przesłać również w sytuacji błędnego podania stron transakcji (w szczególności numeru kontrahenta).

Nowa struktura JPK_VAT

Od 1 stycznia 2017 r. ma zastosowanie nowa struktur logiczna JPK_VAT. Wprowadzenie nowej struktury to efekt zmian przepisów dotyczących ewidencji VAT, a także dotychczasowych doświadczeń wynikających z obowiązywania przepisów w zakresie JPK.

Jeżeli chodzi o ewidencję VAT, zmianie uległ art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, który wskazuje jakie dane powinna zawierać ewidencja. Jak z niego wynika, czynni podatnicy VAT w dalszym ciągu są obowiązani do prowadzenia ewidencji zawierającej dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji VAT oraz informacji podsumowującej. Nowością jest natomiast wyraźne wskazanie na informację podsumowującą, co oznacza, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) podatnicy są zobligowani do uwzględniania w ewidencji numeru VAT UE dostawcy.

Obecnie zatem ewidencja VAT powinna zawierać w szczególności:

- dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,

- wysokość kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego,

- kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego,

- kwoty podatku podlegające wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także

- inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.


W związku z powyższym, w przypadku konieczności złożenia korekty pliku JPK_VAT, w szczególności za okres od lipca do grudnia 2016 roku, należy przekazać ją w nowej wersji struktury, tj. JPK_VAT(2).

Druga wersja struktury JPK wymaga jednak uwzględnienia szerszego zakresu danych, pojawiła się m.in. konieczność podania daty wystawienia dokumentu zakupu. W stosunku do poprzedniej struktury nowością jest też obowiązek wypełniania pól dotyczących danych kontrahenta. Pola te oznaczone zostały w strukturze JPK_VAT jako pola obowiązkowe. Jeżeli zatem podatnik dokonuje np. korekty błędnie wprowadzonych danych kontrahenta, to będzie tym samym zobowiązany do wysłania korekty pliku JPK_VAT.

Oznaczenie korekt w nowej strukturze

W strukturze JPK_VAT wprowadzono zamiany typu lokalnego „CelZlozeniaJPK” na elementarny typ danych „CelZlozenia”, co w efekcie skutkuje możliwością oznaczenia korekty jako celu złożenia pliku JPK_VAT.

A zatem, w stosunku do poprzedniej wersji struktury, oddzielone zostało składanie korekt pliku JKP_VAT od składania pierwotnego pliku. Poprzednio złożenie korekty każdorazowo nadpisywało pierwotny plik, co wynikało z braku możliwości wyboru innego wariantu jego złożenia.

W efekcie tej zmiany, pierwotnie złożony plik JPK_VAT powinien mieć oznaczanie „wariant 1”, natomiast każda kolejna korekta odnosząca się do danego okresu powinna zostać oznaczona jako „wariant 2”.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Księgowość
Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?
30 kwi 2024

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców
30 kwi 2024

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT
30 kwi 2024

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?
29 kwi 2024

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm
29 kwi 2024

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?
29 kwi 2024

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?
29 kwi 2024

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?
29 kwi 2024

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

KSeF obowiązkowy dla mniejszych firm od 1 czerwca 2026 r.? Rzecznik MŚP: Z pewnością zostanie to docenione
29 kwi 2024

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz apeluje o przesunięcie terminu wejścia w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur dla małych firm z 1 kwietnia 2026 r. na 1 czerwca 2026 r. Taką informację podało 29 kwietnia 2024 r. Biuro Rzecznika MŚP.

Ulga termomodernizacyjna a program Czyste Powietrze. Podatnicy karani za braki w przepisach
29 kwi 2024

Ulga termomodernizacyjna i program ,,Czyste Powietrze” to instytucje wsparcia modernizacji energetycznej, z których właściciele domów jednorodzinnych mogą korzystać jednocześnie. Nikt ich jednak nie ostrzega o stratach, jakie mogą ponieść, gdy dofinansowanie z ,,Czystego Powietrza” otrzymają po roku podatkowym, w którym rozliczyli już dofinansowywane wydatki. Chodzi o zaległy podatek i 16% odsetki, albo utratę prawa do ulgi w roku lub latach kolejnych.

pokaż więcej
Proszę czekać...