Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania od 2016 roku

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy
Doradztwo podatkowe
rozwiń więcej
Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania od 2016 roku
Najważniejszą i wzbudzającą najwięcej kontrowersji zmianą przewidywaną przez projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej z 9 lipca 2014 r. jest wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji mającej zapobiegać obejściu prawa podatkowego przez podatników. Chodzi o specjalną klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania.

Klauzula ta będzie miała (zgodnie z projektem – od 1 stycznia 2016 roku) zastosowanie do wszystkich podatków, z wyjątkiem podatków pozostających w dyspozycji samorządowych organów podatkowych.

Autopromocja

Warto zaznaczyć, że pomysł wprowadzenia takiego rozwiązania nie jest w naszym kraju zupełnie nowy, bowiem już w 2003 roku funkcjonowała na gruncie polskiego prawa podatkowego klauzula o zbliżonej treści. Przepisy te zostały jednak dość szybko uchylone na skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z dnia 11 maja 2004 r., sygn. K 4/03).

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Zwiększająca się z roku na rok popularność działań mających na celu uchylanie się od opodatkowania oraz oszustw podatkowych jest efektem stopniowego wprowadzania przez państwo coraz dotkliwszych obciążeń podatkowych, a także związanych z nimi obowiązków administracyjnych i biurokratycznych.

Zgodnie z założeniami projektu, podstawowym celem klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania będzie ochrona bazy podatkowej państwa przed takimi właśnie zjawiskami.

Unikanie opodatkowania przy pomocy „sztucznych konstrukcji prawnych”

Omawiana ochrona będzie realizowana poprzez nadanie organom podatkowym uprawnienia do samodzielnego ustalania lub określania zobowiązania podatkowego w przypadku stwierdzenia unikania opodatkowania lub obniżania wymiaru podatku, przy jednoczesnym wykorzystaniu w tym celu „sztucznej konstrukcji prawnej”.

W projektowanych przepisach znalazła się definicja legalna unikania opodatkowania; zgodnie z art. 25a, unikaniem opodatkowania będzie zastosowanie w sposób zamierzony sztucznej konstrukcji prawnej, której głównym celem było uzyskanie nieprzewidzianej w przepisach prawa podatkowego oraz sprzecznej z celem i istotą tych przepisów znacznej korzyści podatkowej przez podmiot tworzący lub współtworzący sztuczną konstrukcję prawną.

Tylko część z zastosowanych powyżej pojęć została w ustawie wyjaśniona. Brak jest m.in. definicji „sprzeczności z celem i istotą przepisów prawa podatkowego”, zaś pojęcia „znacznej korzyści podatkowej” oraz „sztucznej konstrukcji prawnej” zostały ustalone poprzez odwołanie się do innych wyrażeń nieostrych (np. „nadmierna zawiłość”, „poprawa sytuacji podatnika w istotnej mierze” itd.).

Ordynacja podatkowa – zmiany od 2015 i 2016 roku

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ciężar dowodu co do unikania opodatkowania

Wspomniane wcześniej uprawnienie organów podatkowych do ustalania zobowiązania podatkowego w oparciu o powyższą klauzulę będzie możliwe jedynie po wcześniejszym udowodnieniu zaistnienia zjawiska unikania opodatkowania przez podatnika w rozumieniu przedmiotowej regulacji. Ciężar dowodu w głównej mierze spoczywał będzie na organach podatkowych.

Będą one obowiązane wykazać, że podatnik unikał opodatkowania i uzyskał w wyniku tego znaczne korzyści podatkowe, oraz że w danej sprawie jest możliwa do zastosowania typowa konstrukcja prawna.

Dopiero po udowodnieniu przez organy wymienionych powyżej okoliczności oraz jednoczesnym nie wykazaniu przez podatnika, że istniały inne ważne względy lub istotne korzyści ekonomiczne lub biznesowe uzasadniające zastosowanie w okolicznościach konkretnej sprawy sztucznej konstrukcji prawnej, klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania będzie mogła być zastosowana.

Samochód wycofany z działalności - rozliczenie VAT

Rada do Spraw Unikania Opodatkowania

Wraz z wprowadzaniem omawianej klauzuli przewidywane jest utworzenie specjalnego organu opiniodawczego co do zasadności stosowania klauzuli w danej sprawie, tj. Radę do Spraw Unikania Opodatkowania. Ma ona być organem kolegialnym i niezależnym, wydającym opinie na wniosek zarówno organu podatkowego pierwszej instancji, organu odwoławczego, jak i samej strony. Możliwość wystąpienia w przypadku wątpliwości do odpowiednio wyspecjalizowanego zespołu ma zwiększać pewność i przejrzystość stosowania klauzuli.

Nie jest jednak do końca jasne, dlaczego projektodawca zdecydował się nadać wydawanym opiniom niewiążący organy podatkowe charakter. W praktyce może okazać się, że znaczenie Rady w sprawach z zastosowaniem klauzuli zostanie szybko zmarginalizowane, albo ze względu na ignorowanie opinii przez administrację podatkową, albo poprzez wypracowanie jednolitych procedur działania, w wyniku czego dalsze funkcjonowanie Rady byłoby zbędne. Postulat związania organów podatkowych wydawanymi w tym zakresie opiniami powinien być priorytetem, szczególnie biorąc pod uwagę, iż takie związanie nie niesie za sobą żadnych potencjalnych zagrożeń ani dla podatników, ani dla majątku państwa.


Opinie zabezpieczające

Wiążący dla organów podatkowych charakter będą miały natomiast wydawane przez Ministra Finansów „opinie zabezpieczające”; to nowość w polskim systemie prawnym. Konstrukcyjnie będą one dość podobne do interpretacji indywidualnych w sprawach podatkowych, tj. zastosowanie się podatnika do treści takiej opinii będzie dawało prawo do powoływania się na ogólną zasadę nieszkodzenia, a także na zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku lub odsetek, zaś postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe nie będą mogły być wszczynane i prowadzone.

Różnicę w stosunku do interpretacji indywidualnych będzie stanowiła wysokość opłaty za wydanie opinii zabezpieczającej – jeżeli przynajmniej jedna czynność prawna wchodząca w skład planowanej konstrukcji prawnej ma być dokonana z podmiotami będącymi nierezydentami lub z podmiotami kontrolowanymi lub zarządzanymi przez nierezydentów, opłata taka wynosiła będzie 30.000 zł, zaś w pozostałych przypadkach – 15.000 zł.

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

Zaliczki na poczet przyszłych usług nieokreślonych a VAT

Przepisy dotyczące klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, Rady ds. Unikania Opodatkowania oraz opinii zabezpieczających mają (wg omawianego projektu) wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego Projektu: Wprowadzenie tych instytucji wymaga odpowiedniego przygotowania administracji podatkowej do wdrożenia tych rozwiązań i stworzenia niezbędnych struktur organizacyjnych, z tym że można będzie powołać Radę w okresie vacatio legis.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw

Bartłomiej Kurant, Młodszy Konsultant Podatkowy

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o.

Księgowość
Luka VAT znowu wzrasta. Powrót do poziomu dwucyfrowego
28 kwi 2024

Nastąpił powrót luki VAT do poziomu dwucyfrowego. Minister finansów Andrzej Domański przekazał, że szacunki MF o luce VAT w 2023 r. mówią o 15,8 proc., wobec 7,3 proc. z roku 2022. "Potrzebujemy nowych narzędzi do tego, aby system uszczelniać" - powiedział minister.

Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?
26 kwi 2024

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?
26 kwi 2024

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?
26 kwi 2024

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]
26 kwi 2024

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?
26 kwi 2024

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone
26 kwi 2024

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]
26 kwi 2024

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników
26 kwi 2024

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

pokaż więcej
Proszę czekać...